وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

ساز و کار پرداخت دستمزدها در فوتبال

فرشاد کاس نژاد

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – در فوتبال ایران سطح درآمد ورزشکار حرفه‌ای رابطه‌ای با میزان درآمدزایی فردی و تیمی‌اش ندارد. فوتبال دولتی همه درهای حساب و کتاب را بسته و به میل خودش پرداخت می‌کند، در بسیاری موارد گزاف و بیهوده و در بعضی موارد اندک و ناچیز.

قیمت خدمات بازیکن ملی و باشگاهی روشن نیست و یک بازار آزاد و شفاف قیمت‌ها را بر اساس درآمدزایی تعیین نمی‌کند، بلکه بودجه‌های دولتی هرچقدر که باشند، خرج می‌شوند. خواندن این گزارش در سایت بازار ورزش به نقل از وال استریت ژورنال می‌تواند زمینه‌ساز بحث‌هایی در فوتبال ایران باشد:

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا با چهارمین قهرمانی در جام جهانی حالا با فاصله پرافتخارترین تیم ملی فوتبال زنان جهان است اما این تیم حتی از قبل قهرمانی در جام جهانی فرانسه هم از همتایان مردان خود قدرت اقتصادی بیشتری داشته‌. دست‌کم از لحاظ فروش بلیت و درآمدزایی در روز مسابقه.

براساس یک گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» تیم ملی زنان آمریکا -بدون احتساب بازی‌های جام جهانی- برای فدراسیون فوتبال این کشور ۸.۵۰ میلیون دلار درآمد ایجاد کرده‌. این در حالی است که تیم ملی مردان آمریکا در همین بازه زمانی ۹.۴۹ میلیون دلار برای فدراسیون خود درآمدزایی کرده‌.

بازیکنان تیم ملی زنان آمریکا از فدراسیون خود به خاطر پرداخت کردن دستمزدهای پایین‌تر نسبت به مردان به صورت دسته‌جمعی شکایت کرده‌اند و همانند فدراسیون فوتبال نروژ خواستار حقوق برابر شده‌اند.

فدراسیون فوتبال آمریکا همواره پرداخت دستمزد بالاتر به تیم مردان را با درآمدزایی بالاتر فوتبال مردان توجیه کرده است. گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این استدلال را نقض می‌کند.

البته این گزارش صرفاً یک منبع درآمد روز مسابقه را بررسی کرده است. دو منبع درآمدی اسپانسرینگ و حق پخش را نمی‌توان بین دو تیم مردان و زنان تفکیک کرد چون فدراسیون فوتبال این حقوق را یکپارچه می‌فروشد نه به صورت بسته‌های جداگانه.

البته به اعتقاد برخی کارشناسان حتی از لحاظ این دو منبع درآمدی هم استدلال فدراسیون فوتبال آمریکا برای پرداخت حقوق پایین‌تر به زنان قابل قبول نیست. به گفته فیفا، این دوره جام جهانی زنان در فرانسه بیش از یک میلیارد بیننده داشته است.

تیم ملی زنان آمریکا با ستارگانش سهم عمده‌ای در این افزایش توجه به فوتبال زنان داشته است. این در حالی است که تیم ملی مردان آمریکا نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − نه =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.