وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

ایرنا/ مالکان اجاره ای!

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – روزنامه معین چاپ استان گیلان در شماره دوشنبه چهارم دی ماه، مطلبی در قسمت سرمقاله با عنوان مالکان اجاره ای به قلم صاحب مقصودی در ارتباط با تجربه ناموفق ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به فوتبال ایران منتشر کرده است.

همه چیزمان باید به هم بیاید، وقتی بازیکن سالاری مد روز است، وقتی اعضای هیات مدیره تماشاگر هستند و تماشاگران خط دهنده، وقتی سرمربی دلال است و دلال مدیر فنی، وقتی به جای دخل، این صنعت پر زرق و برق در کشورمان فقط خرج است، لابد یک جای کار می لنگد.

البته فهمیدیم کجای کار می لنگد؛ گذر از فوتبال دولتی، به سمت فوتبال خصوصی دوای درد است، اما مسیر را اشتباه رفته ایم و از مدیران هزینه بخش دولتی به مدیران پر هزینه بخش خصوصی رسیده ایم. جالب است بخش خصوصی ما هم به فوتبالمان می آید.

اگر فرصت کرده اید به جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال ایران، نگاهی دوباره بیاندازید، اکثر تیم هایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند در نیمه پایین جدول هستند و بدتر اینکه ۴ تیم انتهای جدول یعنی سیاه جامگان، نفت، استقلال خوزستان و سپیدرود رشت جملگی خصوصی هستند.

در واقع به علت عدم بررسی صحیح و نحوه غلط ورود برخی ثروتمندان به فوتبال ایران بعضی از باشگاه‌های ما، نه‌ تنها از فلاکت و بحران شدید نجات پیدا نکرده اند، بلکه در باتلاقی گرفتار آمدند که خارج شدن از آن تنها به یک معجزه نیاز دارد! این مرفهین بی درد با جابجایی‌هایی که ناشی از تصمیمات آنی، احساسی و عاری از منطق ورزشی بود فوتبال نحیف ما را ورشکسته کرده اند.

این تجربه‌ای است که تاکنون از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به فوتبال ایران بجای مانده است، کسی شک ندارد که علت این موضوع هم، عدم وجود بازار بین المللی فوتبال در ایران است.

در تمام دنیا حق پخش تلویزیونی فوتبال درصد بالایی از درامد باشگاه ها را تشکیل می دهد، از نام استادیوم، تا اسپانسر تولید کننده پیراهن، فروش پیراهن و تبلیغات روی لباس تیم و بلیط فروشی، همه و همه منابع درامدی باشگاه ها هستند اما این بازار در ایران فراهم نیست.

از همین روست که حضور بخش خصوصی در فوتبال ایران کمرنگ است و آن عده ای که می آیند وقتی شهوت شهرتشان فروکش کرد و به منجلاب مالیات و دارایی و راهروهای دادگاه افتاده اند، خیلی زود عطای فوتبال را به لقایش می بخشند.

از این دسته اند مرحوم درویش در شموشک نوشهر، برادران شفیع زاده در استقلال اهواز، حسین هدایتی در استیل آذین و ملوان و پرسپولیس، علی انصاری در استقلال، بابک زنجانی در راه آهن، مه آفرید خسروی در داماش و پیش از او شهرام قویدل، سیروس محجوب در ملوان و هستند دیگرانی که نام بردنشان جز اتلاف زمان چیز دیگری نیست.

همه اینها بواسطه مقاصد نامعلومی در فوتبال حضور پیدا کرده اند و وقتی مدت زمان حضور آنها و تاثیرگذاریشان را با امثال رومن آبراموویچ در چلسی، شیخ منصور در منچسترسیتی، ناصر الخلیفی در پاریسن ژرمن، سیلویو برلسکونی در میلان، عثمانوف در آرسنال، جورج سورس در منچستر یونایتد و خیلی های دیگر مقایسه می کنیم؛ چاره ای نداریم جز اینکه آنها را مالکان اجاره ای بنامیم.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه ارسال شده است

  • وحید گفت:

    به عنوان یک هوادار واقعی سپیدرود که مدت هاست در این سایت کامنت می گذارم باید جو را به سمت آرامش سپیدرود ببریم.
    خوب یا بد اکنون مالک جدید سپیدرود جزئی از سپیدرود است پس باید از وی حمایت کرد.
    بدلیل اختلاف نظر یا احساسات نباید آرامش سپیدرود مخدوش شود.
    بنده نیز با اخراج سرمربی سابق موافق نبودم چون زحمات زیادی کشیدند ولی از طرفی ایشان نیز باید دانش فنی خود را بالا برده و مدرک مربیگیری دریافت نماید.

  • امین (سپیدرود) گفت:

    اگر قرار نبود بیات مالک باشگاه باشه ! پس داستان چی بوده ؟ دروغ بوده شعارها ؟ پس از اول چرا اومده ؟ مگه میشه تو کمتر از دو ماه مالک اول بیاد گرد و خاک بکنه بگه مربی برزیلی میارم مصاحبه کنه معروف بشه بعد بگه من مالک نیستم مالک جدید اومده ! اصلا وجود بیات چیزی جز استرس داشته ؟

  • سید گفت:

    با سلام املا نوشته نشده غلط نداره، این تغییرات رو به فال نیک میگیریم انشاا.. که آقای تن زاده که فردی جوان و تحصیل کرده می باشند با ایجاد فضایی شفاف بتونن تیم سپیدرود رشت رو بااین پتانسیل و سرمایه اصلی که همون تماشاگر مشتاق و با دیسپلین رشتیه به جایگاه خوبی برسونن. با سپاس

  • فرهاد شعبانی گفت:

    با سلام و درود به همه رشتی ها و سپیدرودی های عزیز و با تعصب
    به نظرم شرایط جدید سپیدرود شرایط خوب و بسامانی شده به لطف خدای بزرگ ، و از اینکه دو نفر آدم درست و حسابی و بومی و دلسوز به نام آقایان بیات و تن زاده آمدند و مالکیت را بدست گرفتند خوشحالم و امیدوارم که عمل و نیت و سخنانشان واقعی و دلسوزانه باشه چون تقویت این تیم میتونه در آینده موجب ارتقا سطح شادابی و اقتصادی مردم رشت باشه

  • فرزاد گفت:

    با نظر آقای فرهاد شعبانی کاملا موافقم و همدلی بازیکنان ، کادر فنی و هوادران عامل موفقیت سپیدرود خواهد بود

  • پاسکیاب گفت:

    مقاله کسی که نوشته مشخصه با اتمسفر فوتبال ایران اصلا آشنایی نداره.
    بخش خصوصی باید برای جایی جذب بشه که توش سود باشه.
    کجای فوتبال ایران سوده هست؟

  • روشن ضمیر گفت:

    آقای پاسکیاب عزیز حرف شما کاملا درسته بخش خصوصی جایی سرمایه گذاری می کنه که توش سود باشه ولی وقتی فوتبال ایران از چنین امتیازی در فوتبال ایران نیست تکلیف چیهبی خیال فوتبال بشیم به هر حال دو تا ثرتمندی که از ثروت اشباع هستن و نیاز به شهرت دارن باید بیان توی گود یا نه