وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

رمزگشایی از یک معامله مرموز در فدراسیون فوتبال؛ الماسخاله: من گفتم داماش شهرباران از استان خارج شود/ داماش غده سرطانی بود که ما بریدیم

رشت رویایی / محمد غلامی‌پور

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – برنامه پربیننده نود در قسمت اخیر خود موضوع عجیبی را در لیگ دسته دوم کشور رسانه‌ای کرد که باعث شد یک‌بار دیگر بحث فساد در رده‌های پایین فوتبال و تخلفات فدراسیون فوتبال قوت بگیرد. عادل فردوسی‌پور در دقایق پایانی برنامه خود به لیگ دسته دوم فوتبال کشور پرداخت؛ جایی که تعداد تیم‌های حاضر در آن از ۳۶ تیم به ۳۷ تیم افزایش یافت. اما در پی رسانه‌ای شدن این نکته ابهام‌برانگیز، وب‌سایت ۹۰ از ده تخلف فدراسیون فوتبال پرده برداشت که رد پای داماش گیلان در بطن این تخلفات دیده می‌شود.

وعده مقامات رده‌بالای فدراسیون فوتبال برای حضور نماینده یاسوج در لیگ دسته دو

به گزارش سایت سپیدرود و به نقل از رشت رویایی، وب‌سایت نود در گزارش مبسوط خود به ده تخلف فدراسیون فوتبال اشاره کرده‌است که ردپای تیم داماش گیلان در این بین بسیار پررنگ است. ماجرا از این قرار است که دو فصل پیش تیم تربیت نوین یزد در پی سقوط از لیگ یک به دلیل مشکلات ناشی از بدهی موفق نشد مدارک خود را در مهلت مقرر تحویل سازمان لیگ بدهد و بدین ترتیب از شرکت در لیگ دسته دوم باز ماند. گویا در پی توافق‌های برگزاری مجامع انتخاباتی در سطح کلان، قرار می‌شود نماینده یاسوج با توافق رئیس وقت فدراسیون فوتبال بدون انجام هیچ بازی در دسته‌های پایین‌تر به لیگ دسته دوم اضافه شود و جای تربیت نوین را بگیرد. سازمان لیگ علیرغم مخالفت با این موضوع و در پی فشار از مقامات بالای فدراسیون تن به این کار می‌دهد و برای اعضای آن کارت بازی صادر می‌شود. اما در حالیکه مهلت قانونی مدت‌ها به پایان رسیده بود، تیم تربیت یزد با فشارهای فراقانونی و اعمال نفوذ نماینده‌های مجلس در اعتراض به فدراسیون نسبت به اینکه امتیاز آنها را به یاسوجی‌ها داده شده بار دیگر به لیگ برمی‌گردد. مدیران رده بالای فدراسیون فوتبال که دست‌شان بسته شده و چاره‌ای پیش روی خود نمی‌بینند به یاسوجی‌ها وعده می‌دهند که شرایط حضور زاگرس را هرطور شده برای فصل بعد فراهم کنند.

حضور دو تیم در لیگ دسته دو با امتیاز داماش

از اینجای ماجرا پای داماش وسط می‌آید. مقامات وقت فدراسیون پیش‌بینی کرده بودند که به دلیل بحران مالی تیم‌ها و احکام انضباطی فیفا این یقین وجود دارد تیمی از شرکت در فصل بعد انصراف دهد. در واقع پیش‌بینی مقامات وقت فدراسیون درست از آب در می‌آید و قرعه بحران مالی به نام داماش می‌افتد. تیم داماش که بعد از حضور امیر عابدینی روزهای درخشانی را پیش روی خود می‌دید، پس از مشکلات قضایی پیش‌آمده برای مدیرعامل شرکت داماش و بلوکه شدن حساب آن، دچار بحران و نابسامانی می‌شود و در مسیر انحلال قرار می‌گیرد. از این نقطه کلاف سرنوشت داماش کمی پیچیده و مبهم می‌شود. گفته می‌شود در این بین عابدینی که شرایط را برای ادامه کار مهیا نمی‌بیند، تیم را به کارخانه فولاد لوشان واگذار می‌کند. اما در نهایت تیم زاگرس یاسوج جایگزین داماش در جدول می‌شود. پیش از این اتفاق، هیات فوتبال گیلان در نامه‌ای به سازمان لیگ از لغو امتیاز داماش گیلان خبر داده بود. در حالیکه دو هفته از شروع لیگ دسته دوم گذشته بود که تیمی به نام شهر باران به جدول اضافه می‌شود و به این ترتیب یکی از ۳ جدول ۱۲ تیمی لیگ دسته دو، ۱۳ تیمی می‌شود.

خروج امتیاز داماش از استان برخلاف آیین‌نامه فدراسیون فوتبال

در این بین برخی از خبرگزاری‌ها از انتقال امتیاز داماش به نماینده یاسوج خبر می‌دهند. خبرگزاری مهر در مطلبی که ده مهر بر روی خروجی منتشر کرد، نوشت: «فرامرز الماسخاله رئیس هیات فوتبال استان گیلان روز ۲۸ مردادماه سال جاری در اظهارنظری رسمی خبر انتقال تیم شهر باران به یاسوج را تأیید کرد و گفت: «امتیاز شهر باران را خارج از استان و به یاسوج منتقل شده تا علاوه بر این که از مشکلات فراوان آن رها بشویم آن تیم بتواند به راحتی فعالیت خود را ادامه بدهد».

img_0304

در اینکه بر سر انتقال امتیاز داماش تخلف آشکاری صورت گرفته شکی نیست. بر اساس قوانین و آئین‌نامه فدراسیون فوتبال انتقال یک تیم از استانی به استان دیگر قانونی نیست. همان نکته‌ای که دست ملوان را از امتیاز نفت کوتاه کرد. اما عجیب است که چطور رییس هیات فوتبال گیلان از این انتقال خبر داده است. اما نکته عجیب‌تر این است که چگونه امتیاز داماش به دو تیم انتقال پیدا کرده و با یک امتیاز دو تیم در حال بازی در لیگ دسته دوم هستند. اگر امتیاز داماش در ۲۸ مرداد به نماینده یاسوج انتقال پیدا کرد پس چه زمانی و توسط چه کسی این امتیاز به شهر باران تهران منتقل شد.

تکذیب رییس هیات فوتبال استان از انتقال امتیاز داماش به نماینده یاسوج

رییس هیات فوتبال گیلان در گفتگو با سایت رشت رویایی با بیان اینکه تیم شهر باران تهران هیچ ارتباطی با استان گیلان ندارد و هیات فوتبال گیلان اطلاعی از فعالیت این تیم ندارد، گفت: هیات فوتبال گیلان طی نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال زد انحلال تیم داماش را اعلام کرد. این ابهامات ربطی به هیات فوتبال ندارد و فدراسیون باید جوابگو باشد.

الماسخاله با تکذیب این ادعا که در ۲۸ مرداد خبر از انتقال امتیاز داماش به نماینده یاسوج را داده است، افزود: من این ادعا را صد در صد تکذیب می‌کنم. بنده فرامز الماسخاله رییس هیات فوتبال استان گیلان چنین حرفی را هرگز به زبان نیاوردم».

او در واکنش به انتقال امتیاز داماش به دو تیم زاگرش و شهر باران تهران، تاکید می‌کند: هیات فوتبال امتیاز داماش را نه به زاگرس فروخت نه به شهر باران تهران. انتقال امتیاز داماش هیچ ارتباطی به هیات فوتبال ندارد. هیات فوتبال بنگاه نیست که امتیاز خرید و فروش کند. تنها کاری که هیات فوتبال کرد این بود که به فدراسیون نامه زد و اعلام کرد که داماش شهر باران اعلام کرده دیگر قصد فعالیت ندارد و امتیاز خود را لغو کرده است.

هیات فوتبال از فروش امتیاز داماش هیچ اطلاعی ندارد

او با اشاره به اینکه متصدی باشگاه داماش نیست، توضیح داد: ما تیمی به نام داماش شهر باران نداریم چون این تیم منحل شد. تیم داماش به شهر باران تغییر نام داد و از لیگ برتر به دسته یک سقوط کرد. این تیم به دلیل مشکلات بسیار فعالیت نداشت تا اینکه شخصی به نام مهندس کنعانی از سوی یک شرکت فولادسازی پا پیش گذاشت و تیم به او سپرده شد. در زمان ایشان هم تیم با نام شهر باران فعالیت داشت و در نهایت به دسته دوم افتاد. وقتی هم به دسته دوم افتاد به هیات فوتبال نامه زد که دیگر قصد فعالیت ندارد. هیات فوتبال هم گزارش این عدم فعالیت را به فدراسیون فوتبال گزارش داد».

الماسخاله در پاسخ به اینکه چطور بعد از اینکه لغو امتیاز داماش شهر باران اعلام شد، نماینده یاسوج با امتیاز این تیم وارد لیگ دسته دو می‌شود و پس از آن به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان این امتیاز به شهر باران تهران فروخته می‌شود، گفت: من از فروش امتیاز داماش هیچ اطلاعی ندارم. و فکر نمی‌کنم امتیاز یک تیم لیگ دسته دومی ۶۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد چه برسد به تیم داماش که بدهکار هم بود.

هیات فوتبال با انتقال داماش شهر باران به خارج از استان موافقت کرد

رییس هیات فوتبال گیلان در واکنش به اینکه چطور امتیاز یک تیم استانی بدون اطلاع هیات فوتبال فروخته شده است و در مورد اینکه آیا هیات فوتبال در انتقال این تیم به خارج از استان دچار تخلف نشده است، پاسخ داد: هیات فوتبال با انتقال امتیاز این تیم به خارج از استان موافقت کرد. این تیم دارای بدهی ۲ میلیارد تومانی بود در حالی‌که ارزش آن به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان نمی‌رسید. چون داخل استان کسی قادر نبود تیم را اداره کند بنابراین موافقت کردیم هر استانی که خریدار داشت، فروخته شود.

او با اشاره به اینکه هیات فوتبال اختیاردار داماش شهر باران نیست و دیگر جوابگوی این تیم نخواهد بود، گفت: هیات فوتبال نه جوابگوی نماینده یاسوج است نه کارهای امیر عابدینی نه تصمیم‌گیری‌های فدراسیون فوتبال. این مسائل به تصمیمات فدراسیون مربوط می‌شود و فدراسیون باید پاسخگو باشد.

چون بدهی این تیم بالا بود ما مجوز را صادر کردیم

او تاکید می‌کند: هیات فوتبال به دلیل اینکه داماش شهر باران دارای بدهی ۲ میلیارد تومانی بود در حالی‌که ارزش ریالی پایینی داشت تصمیم گرفت به صاحب‌امتیاز اختیار بدهد که اگر می‌خواهد امتیازش را لغو کند، اگر خریدار دارد، بفروشد اگر هم توان دارد، ادامه فعالیت دهد. به فدراسیون هم نامه زدیم و خواستار شدیم احکام صادره تیم داماش شهر باران را دیگر برای استان گیلان ارسال نکند.
او همچنین با بیان اینکه خروج امتیاز تیم از استان منوط بر تأیید هیات فوتبال استان بود، تاکید کرد: همانطور که عرض کردم چون بدهی این تیم بالا بود ما مجوز این کار را صادر کردیم. کسی در استان تمایل نداشت این تیم را دست بگیرد. شهر باران گفت من قصد فعالیت ندارم و این تیم در اختیار اداره کل تربیت بدنی قرار بگیرد که ما قبول نکردیم. آنها هم گفتند اگر شما نمی‌خواهید پس ما چه کار کنیم؟ ما هم گفتیم مال بد بیخ ریش صاحبش، اختیار دارید هر کاری خواستید انجام دهید.

الماسخاله در خصوص اینکه این کار خلاف اساسنامه فدراسیون فوتبال است، در پایان تصریح کرد: بنده با هماهنگی مدیرکل تربیت‌بدنی اجازه دادم این تیم از استان خارج شود. تیم داماش شهرباران یک غده سرطانی بود که این غده را بریدیم و گفتیم هرکجا دوست دارید ببرید. بعد از آن هم سرنوشت این تیم چه شد ما در جریان نیستیم و به ما ارتباطی هم پیدا نمی‌کند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه ارسال شده است

  • SepiidrOoOoOD گفت:

    خاک…

  • فرهاد گفت:

    اینا همه زورشون فقط به گیلان
    درسته که با ملوان مشکل داریم اما خدایی امتیاز نفت رو قانونی خریدن اما نزاشتن تو لیگ برتر بازی کنه بعد چطور داماش دست گیلان بود بدهی داشت اما الان راحت دادنش به تهران بدون اینکه آب از آب تکون بخوره نمیدونم گناه گیلان و گیلانی چیه

  • فراز گفت:

    بی عرضگی بعضیا!!

  • قولدوربزرگ داماش گفت:

    اینها اگه بخوای آدم هم میفروشند

  • مجید گفت:

    مدیران رشتی فکر کردن واقعا مدیرند
    وقتی تیم نتیجه میگیره هزار تا بنر تبلیغاتی میزند ودشت بالا میکنند وقتی تیم نزول میکنه مسئولیتشون رو به دیگری پاس میدن وگردن دیگری میندازند موفقیت برای خودشونه وخرابکاری برای دیگران
    آخی چقدر مدیران خوبی داریم؟!!!
    شهردار رشت هم که نوبر شو آورده 4تا گل ومجسمه میکاره توسطح رشت میگه شهردارم
    ولی ماشین سالم وصفر بگیری تو این آسفالتهای چال وچوله رشت توی یک ماه ماشینت مثل ماشینهای ده ساله به صدا در میاد
    پارکینک کافی هم نداریم فقط بلدن خیابانهارو ببندند ومجسمه بزارند
    آخی مدیریت شهری رو باید از این مدیران یاد گرفت؟!!!
    جنگل سراوان از بس که آشغالهای شهر رو شهرداری ریخته اونجا پسماند آشغالها باعث مریضی ساکنین آونجا شده
    بعد استاندار رشت ومدیریت پسماندهای رشت شهرداری مصاحبه میکنند میگن تدابیر ویژه ای اندیشیدیم و ازفلسفه معایب پسماندها میگن که به نوعی سوال رو میپیچونند چون خودمونم معایب رو میدونیم اقای مدیر راه حل ومدیریت تو نشون بده
    کلا مدیران و نمایندگان ما مدیریت بحران بلد نیستند
    آخی مدیریان ما عالیند؟!!!!