وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

قسمت دوم / تاریخچه باشگاه سپیدرود: فاتح جام آقاخان

معین نوروزی

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود سال 1356 با بالا گرفتن تب فوتبال در ایران و حضور قدرتمند تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی و قدرت بلامنافع تیم های باشگاهی در آسیا بار دیگر این تکاپو در تیم سپیدرود شکل گرفت تا تیم را به لیگ یک رهسپار سازند.

به همین دلیل فریدون عسگرزاده که یکی از کارشناسان و مفسران قدرتمند و آگاه فوتبال کشور بود به عنوان مربی سپیدرود رشت انتخاب شد و توانست سپیدرود را به عنوان بهترین تیم شهرستانی لیگ دو معرفی نماید.

تیمی که شایسته صعود به لیگ یک بود اما در کمال ناحقی و ناداوری از صعود به لیگ یک بازماند. تیمی که تا اواخر لیگ همواره در صدر جدول لیگ دو حضور داشت در چهار بازی آخر لیگ آنچنان نتایج دور از انتظاری کسب کرد که همگان را به فکر و افسوس فرو برد و البته در این ناکامی فدراسیون فوتبال هم بی تقصیر نبود.

تعداد تیمهای لیگ دو در سال 56 از 10 تیم به 12 تیم افزایش یافته بود و قانون صعود یک تیم از تهران و یک تیم از شهرستانها هم برداشته شده بود اما باز هم دستهایی پنهان پشت پرده بودند که دوست داشتند تا ابومسلم و رستاخیز به لیگ یک صعود کنند.

مدیرعامل ابومسلم کوزه کنانی معروف بود که در فدراسیون دستی بر آتش داشت و تیم رستاخیز هم که از یک حزب سیاسی با نفوذ تشکیل شده بود امتیازات خوبی در فدراسیون داشت.

سپیدرود درست در آخرین روزها ناکام شد. روزهای بسیاری تیم سپیدرود پیشتاز جدول و در کنار ابومسلم بود تا این که شکستهای عجیب تیم شروع شد و در بوشهر اولین پیروزی تیم بدون برد ایران جوان بوشهر را برایش رقم زدند و در روزی هم که به مشهد رفتند تا با ابومسلم بازی کنند کوزه کنانی، جعفر نامدار داور معروف ایرانی را تتمیع کرد تا ابومسلم که در آن بازی مستحق شکست بود یک بر صفر به پیروزی برسد و همه چیز به روز آخر و بازی در خرمشهر کشیده شود.

اعتراض فریدون عسگرزاده و مرحوم صومی باعث شد که بازی آخر با رستاخیز را یک داور آلمانی به نام آدولف کاب سوت بزند و سپیدرود در جو وحشتناک خرمشهر بازی را با یک گل واگذار کرد تا از صعود به لیگ یک باز بماند.

اعتراض وحشتناک صومی و عسگرزاده به فدراسیون فوتبال به جایی کشید که کامبیز آتابای را وادار کرد که سپیدرود را به عنوان بهترین تیم شهرستانی و به خاطر حق کشی هایی که در حقش شده بود با قول و قرار به این که اگر قهرمان جام آقاخان بشوید سهمیه لیگ را افزایش خواهیم داد و شما را به لیگ یک خواهیم آورد، راهی بنگلادش کرد تا جبران مافات کرده  و از دل رشتی ها در بیاورد.

سپیدرود به آن مسابقات اعزام شد و کاپ طلای مسابقات را به ایران آورد. قبلا و برای اولین بار تیم برق تهران این جام را به ایران اورده بود.

در مسابقات جام آقاخان 12 تیم حضور داشتند که در دو گروه 6 تیمی با هم بازی کردند که از هر گروه دو تیم به مرحله نهایی صعود می کردند.

سپیدرود در بازی اول تیم ملی هند را 2 بر 1 شکست داد. در بازی دوم محمدان بنگلادش را 1 بر صفر برد. در بای سوم تیم ودا داکا بنگلادش را هم 2 بر 1 شکست داد و در بازی چهارم تیم ملی سریلانکا را 2 بر 1 برد و در بازی آخر مرحله گروهی 4 بر صفر تیم منتخب داکار در هم کوبید و با پنج برد به عنوان تیم اول از گروه صعود کرد.

در نیمه نهایی تیم آبوهانی داکار را 2 بر صفر شکست داد و در بازی آخر و فینال تیم ملی هند حریف مقدماتی خودش را این بار 3 بر صفر در هم کوبید و جام آقاخان را بالای سر برد.

image

بازیکنان سپیدرود در این مسابقات عبارت بودند از:

کاوه کاویانپور، محمدعلی احمدپور، سیروس جوشیری، جمشید پذیرا، رسول حقدوست، حسین کامیاب، جاوید جهانگیری، حسین بیگی، حسن روحی، عبدالحسین عزتی، محمدرضا شیدفر، قاسم نجاتی، جمشید محمدی، رضا مسافری، محمد قاسمی، تقی محجوبی، حسن بهلول.

سرمربی فریدون عسگرزاده، مربی احمد صومی، سرپرست غلامرضا صومی.

سپیدرود که بعد از تغییر نام از سلامت بخش طی چهار سال حضور قدرتمند در لیگ 2 طرفداران بی شماری جذب کرده بود. در میان خیل عظیم هوارداران خود در رشت جشن عظیمی به راه انداختند و بلافاصله مرحوم صومی و فریدون عسگرزاده جام آقاخان را به تهران و نزد کامبیز آتابای رئیس فدراسیون فوتبال و رضا پهلوی که او در فدراسیون سمت داشت بردند و جام را به فدراسیون فوتبال ایران تقدیم کردند.

مرحوم صومی از کامبیز آتابای در خواست نمود که به قول خودش عمل کند. قولی که در آن قید شده بود در صورت قهرمانی سهمیه لیگ 1 تخت جمشید را افزایش می دهیم.

اما مسئولان فدراسیون با عذرخواهی از صومی و عسگرزاده و به علت نبود امکانات کافی برای 18 تیمی کردن مسابقات به سپیدرود رشت قول دادند که دیگر شاهد چنین چیزی نخواهند بود که حقشان را به راحتی پایمال کنند و قرار شد که با نظارت بیشتر فدراسیون نسبت به بازیهای لیگ 2 سپیدرود سال 57 را در لیگ دو بازی کند و در صورت صعود در لیگ 1 حضور یاب.

از قضا هم سپیدرود در لیگ 57 عالی کار کرد و حتی قهرمان بلامنافع دور رفت مسابقات آن هم با اختلاف امتیاز بالا شده بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 لیگ فوتبال کشور تعطیل شد و لیگ دو هم دیگر ادامه پیدا نکرد.

با تشکر از پیشکسوتان عزیز سپیدورد که ما را در گردآوری تاریخ سپیدرود یاری کردند.

photo_2016-01-31_11-32-30 photo_2016-01-31_11-32-33 photo_2016-01-31_11-32-39 photo_2016-01-31_11-32-42

نتایج سپیدرود در لیگ سال 56

1 سپیدرود 1 ایران جوان 0 ایران جوان 1 سپیدرود 0
2 سپیدرود 0 آرارات 0 آرارات 0 سپیدرود 0
3 سپیدرود 2 صنایع الکترونیک 1 صنایع الکترونیک 1 سپیدرود 1
4 سپیدرود 4 آتش نشانی 1 آتش نشانی 0 سپیدرود 0
5 سپیدرود 0 بانک سپه 0 بانک سپه 0 سپیدرود 1
6 سپیدرود 2 پهلوی 1 پهلوی 1 سپیدرود 1
7 سپیدرود 2 هخامنش 0 هخامنش 0 سپیدرود 0
8 سپیدرود 0 خانه جوانان 0 خانه جوانان 0 سپیدرود 0
9 سپیدرود 0 ابومسلم 0 ابومسلم 1 سپیدرود 0
10 سپیدرود 0 تهران جوان 0 تهران جوان 0 سپیدرود 1
11 سپیدرود 2 رستاخیز 1 رستاخیز 1 سپیدرود 0

جدول سال 56

ردیف تیم بازی برد مساوی باخت زده خورده امتیاز
1 ابومسلم مشهد 22 11 9 2 21 9 31
2 رستاخیز خرمشهر 22 10 9 3 34 18 29
3 آرارات تهران 22 9 10 3 21 9 28
4 سپیدرود رشت 22 8 11 3 19 10 27
5 خانه جوانان ساری 22 6 13 3 24 19 25
6 آتش نشانی کرمانشاه 22 6 8 8 20 22 20
7 هخامنش مسجد سلیمان 22 7 5 10 18 25 19
8 تهران جوان تهران 22 3 12 7 15 16 18
9 الکترونیک شیراز 22 6 6 10 18 25 18
10 پهلوی تهران 22 4 10 8 17 26 18
11 بانک سپه تهران 22 5 7 10 17 30 17
12 ایران جوان بوشهر 22 2 10 10 17 37 14

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه ارسال شده است

  • فرهاد گفت:

    سلام
    بسیار ممنون و سپاسگزارم از دوستان دست اندر کار سایت سپیدرود بخاطر درج این نتایج تیم که قبل از انقلاب و در کوران دسته دوم جام تخت جمشید بدست آمد.خوب من آنموقع محصل راهنمایی بودم بعضی ها را یادم هست و بعضی هم مشمول مرور زمان شدند و از ذهنم پاک شد که با خواندن این متن تجدید خاطره ای گردید و همنچنین نتایج گذشته تیم دوباره در ذهن ما هک شد. مرسی از کار خوبتان. قبلا” هم نوشتم برای غنا بخشیدن به سایت وزین سپیدرود، لطفا” بیوگرافی کاملی از بازیکنان تیم را در سایت درج کنید تا کار خوبتان تکمیل شود.

    متشکر

  • رضا داودی گفت:

    افتخار به گذشته خوبه – ولي امسال يه جور تيم رو ببنديد كه سقوط نكنيد –

  • دنیا فقط رشت گفت:

    اقا شنیدیم قراره شهرداری رشت داماش رو بگیره.اگه اینطور باشه عالیه.

  • omid گفت:

    تاریخچه بکار ما نمیاد 50 روز دیگه لیگ شروع میشه نه مربی مشخصه نه بازیکن گرفتیم هنورم تو باد صعود هستیم

  • عباس گفت:

    یکی می گفت من از رنج حسین در اضطرابم تو از عباس می گویی برایم؟ . افتخار به گذشته خوبه و تبار و ریشه سپیدرود را نشان می دهد . نامه خرید سپیدرود و داماش از سوی شهرداری سه روز قبل از آخرین بازی صعود با بادران نشون می ده که سپیدرود با چه غضنفرهایی طرف بوده و داستان بعد از صعود هم که اظهر من الشمسه!؟ ایا پارسال هم باشگاه بی خیال بود بازیکن نگرفت ؟ زود شروع نکرد؟ حتماه یه چیزهایی هست دیگه دادش من .همه می فهمن دیرشده خوبه بپرسین چرا ؟ باشگاه یعنی کی چی ؟ بقول امی همسایه هته بی نخون جوش زنی ابرارجان؟ نانی چه خبره مشتی امیدجان ؟!

  • فرهاد گفت:

    دوستان توجه داشته باشند نمی توان یک سایت را تعطیل کرد تا مثلا” وضعیت باشگاه مشخص شود! اینکه باید تکلیف باشگاه برای فصل آینده لیگ1 مشخص گردد یک چیزی است و مطالبی که لازمه فعال بودن سایت یک باشگاه است چیز دیگری است. مباحث را با هم قاطی نکنیم. مدیریت و تصمیم گیرندگان باشگاه باید به این کارها بپردازند نه مدیریت سایت، مضافا” بر اینکه هواداران مایلند اطلاعات کافی از گذشته و حال باشگاه و بازیکنان را بدانند.بنظر من مدیر محترم سایت باید سایت را به همین منوال و البته ذکر مطالب بهتر مثل بیوگرافی بازیکنان و …… ادامه دهد.
    مرسی

  • omid گفت:

    اقای عباس اقا پرفسور اقلا مطلب رو بگیر بعد جواب ما اخبار سپیدرود رو داریم از جاهای دیگه میخونیم اما در این سایت هیچ خبری نیست اون غضنفر هم که به عنوان سخره مینویسی لقب امام اول ماست

  • omid گفت:

    اون نامه هم که میگی 3 روز قبل از بازی با بادران نبوده 23 خرداد از سمت شهردار درخواست شده اشتباه خورده توش 23 اردیبهشت تو میبینی و من پیچش مو

  • omid گفت:

    ملوان داره با پولی که منبعش معلون نیست از کجا اومده لی برتری میشه اونوقت ما اینجا گرفتیم به ملوان 30 سال پیش تو جام حذفی باختیم به الان چه

  • omid گفت:

    میثاقیان 30 سال پیش گل زد به ما باختیم خب که چی مثلا این چی بشه اقلا از بردای سپیدرود جلو ملوان تیتر نمیذاره از باختش جلوملوان تیتر میذاره مثل اینکه انزلیجیا رو میخوانبعد از لیگ برتری شدن اینجوری هم شاد کنن یه تبریک هم براشون بنویسین چون اونا هم بابته صعود ما تبریک نوشتن خخخ