وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

گزارش ویژه – فوتبال گیلان در ورطه سقوط

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرودفوتبال گیلان، دیاری که روزی پایتخت فوتبال شمال کشور بود، حالا ، حال و روز چندان خوشی ندارد.

به گزارش سایت سپیدرود و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، گیلان از استان‌ های دارای سابقه و شناسنامه دار ایران در فوتبال است و این بازی مهیج، جایگاه ویژه ای در بین ورزش ‌دوستان گیلانی دارد.

اما استانی که به لحاظ عملکردِ باشگاه های فوتبال و معرفی بازیکنان، مربیان و حتی مدیران فوتبالی، دارای جایگاه قابل قبولی در فوتبال کشور بوده است ؛ در سال‌ های اخیر از برخی مشکلات ازجمله مشکلات مالی رنج می برد و در کنار برخی بی‌ توجهی ‌ها، تاثیرات منفی خود را خوب نشان داده است.

مروری بر کارنامه درخشان فوتبال گیلان

دفتر افتخارات فوتبال گیلان را که باز کنیم در صفحه اول آن به قهرمانی ملوان بندرانزلی در نخستین دوره رقابت‌ های جام حذفی کشور در سال ۵۵ می رسیم که مهم‌ ترین افتخار باشگاهی دهه ۵۰ فوتبال این استان است.

درخشش این تیم باشگاهی در جام تخت جمشید و کسب عنوان بهترین تیم شهرستانی این جام و آقای گلی این رقابت ‌ها توسط “عزیز اسپندار” و نیز قهرمانی باشگاه سپیدرود رشت در جام بین ‌المللی “آقاخان بنگلادش” در سال ۵۶ را هم باید به کارنامه این دهه افزود.

دهه ۶۰ با درخشش تیم فوتبال منتخب گیلان در رقابت‌های “جام قدس” به ویژه نائب قهرمانی این تیم در رقابت‌ها ، ۲ قهرمانی ملوان در سال‌ های ۶۵ و ۶۹ در جام حذفی، شکوفایی باشگاه‌ های سپیدرود و استقلال رشت ، رقابت‌ های مهیج و پرتماشاگر نمایندگان فوتبال رشت و انزلی و معرفی بازیکنانی ارزنده به تیم ملی و سطح اول فوتبال کشور به دهه‌ ای طلایی و فراموش ‌نشدنی در اذهان فوتبالی ‌های گیلان تبدیل شده است.

در دهه ‌های ۷۰ و ۸۰ هم فوتبال گیلان همواره با وجود مشکلات مالی تیم ها ، نمایندگانی شایسته در عرصه باشگاهی فوتبال کشور داشت. ملوان نماینده فوتبال انزلی، استقلال رشت، پگاه گیلان و داماش گیلان به عنوان تیم‌ های فوتبالی مرکز استان ، رشت ، همواره در بالاترین سطح لیگ فوتبال کشور حضور داشته‌ اند.

در دهه ۸۰ باشگاه فوتبال پگاه گیلان به نایب قهرمانی جام حذفی دست یافت، در سال ۹۰ ملوان بار دیگر تا فینال جام حذفی پیش آمد و در سال ۹۲ هم داماش در نیمه‌ نهایی این رقابت ‌ها از رسیدن به فینال بازماند.

۲ سهمیه فوتبال گیلان در لیگ برتر

در ادوار مختلف لیگ برتر درحالی که استان‌ های دیگر با صرف هزینه ‌هایی بالا در آرزوی داشتن نماینده‌ ای در سطح نخست فوتبال کشور بودند، نمایندگان فوتبال گیلان با وجود کش و قوس ‌های مالی، مدیریتی و صرف هزینه ‌هایی کمتر از دیگر تیم ‌ها، در بیشتر دوره ها دارای ۲ سهمیه در رقابت ‌های لیگ برتر بودند و نمونه بارز آن لیگ برتر سال ۹۲ است که در این مسابقات ۱۶ تیمی حضور ۲ تیم گیلانی داماش گیلان و ملوان بندر انزلی ، ۲ سهمیه ارزشمند فوتبال را برای گیلان رقم زده بود.

دفتر افتخارات فوتبال گیلان را همینطور که ورق بزنی به فصل اعتبار بازیکنانش می رسی که اوج آن کاپیتانی سیروس قایقران در تیم ملی در دهه ۶۰ است. بازیکنانی از جمله عزیز اسپندار، غفور جهانی، جاوید جهانگیری، حمید رضا منصوری، ادیب قدس، سیدعلی افتخاری، امید هرندی‌، محمد حبیبی‌، محمد احمد زاده، سید هادی طباطبایی و بهزاد داداش ‌زاده از ستاره‌های اسم و رسم دار فوتبال گیلان از گذشته تا سال‌ های اخیر هستند.

پژمان نوری، علیرضا جهانبخش، سعید عزت الهی، سید جلال حسینی، مازیار زارع و صادق محرمی هم  نمونه‌ هایی از استعدادهای فوتبالی دوره های اخیر گیلان هستند.

پا به توپ شدن لژیونرهای گیلانی در چمن فوتبال کشورهای دیگر

در چند سال اخیر و در دوره ‌ای که انتقال بازیکنان کشورمان به اروپا تقریبا به صفر رسیده بود، علیرضا جهانبخش از داماش گیلان و سعید عزت‌اللهی از ملوان بندرانزلی، راهی تیم های اروپاهی شدند تا غنای بالای استعدادی این خطه از شمال ایران را به رخ دنیا بکشند.

در خارج از مستطیل سبز در بخش مربیگری و کادر فنی هم گیلان با داشتن مردان موفقی چون بهمن صالح ‌نیا ، مجید جهانپور، محمد احمدزاده ، نصرت ایراندوست، فرهاد پورغلامی ، افشین ناظمی و مرحوم ایرج زهرابی ، نمونه‌ هایی از عیار بالای فوتبال گیلان را در صفحه محک ورزش این استان به نمایش گذاشته است.

فوتبال گیلان در ابتدای دهه ۹۰

در آغاز دهه ۹۰ لیگ برتر فوتبال کشورمان با ریخت و پاش ‌های آنچنانی همراه و به تبع آن مشکلات مالی گریبان ‌گیر هر ۲ تیم داماش گیلان و ملوان بندرانزلی شد.

خبرها و گزارش های ورزشی آن زمان را که مرور کنی ، می بینی، در آن فصل نماینده فوتبال رشت پس از مواجهه با یک دوره بحرانی از لیگ برتر سقوط کرد تا یکی از ۲ سهمیه ارزشمند فوتبال گیلان از بین برود و ملوان تنها نماینده گیلان در لیگ برتر باشد.

در آن سال ‌ها،  داماش همواره با مشکلات مالی و مدیریتی دست و پنجه نرم کرد و بلاتکلیفی مالکیتی مانند سایه‌ ای سنگین بر سر این تیم قرار داشت تا جایی که حتی حضور یافتن این تیم در رقابت‌ های لیگ دسته اول را هم با اما و اگر همراه کرده بود.

ملوان و دوری از لیگ برتر

این روزها در بندر انزلی هم هواداران ملوان از اوضاع و احوال تیم شان راضی نیستند. تیمی با پیشینه ای پر افتخار در ایران که ۵ سالی می شود از سطح اول فوتبال کشور فاصله گرفته است این در حالی است که همه اهالی بندر انزلی، عاشقانه این تیم را دوست دارند اما ملوان وضعیت خوبی در جدول ندارد و این فصل نیز در لیگ یک ماند.

غلام محمد وند، یکی از بازیکنان قدیمی و با سابقه ملوان بندر انزلی می گوید : این تیم که همواره متکی به خود بوده است، چند بار با مشکلات مدیریتی مواجه و بخش عمده‌ای از سهامش به بخش خصوصی واگذار شد؛ اتفاقی که داستان‌ ها و چالش ‌های جدیدی را برای قوهای سپید ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه در چند مقطع مالکان، بازیکنان و مربیانی از خارج استان آمدند و تیم از نظر ساختاری دستخوش تغییراتی شد افزود : البته پس از آن باز هم مربیان بومی آمدند.

محمد وند می گوید: در آن دوران که ما به میدان می رفتیم، سطح توقع و انتظارمان در کسب امتیاز زیاد بود و خودمان را در سطح تیم های مطرح پایتخت می دانستیم و در مواقعی حتی اگر در مقابل شان به تساوی می رسیدیم ، ناراحت بودیم و از خانه بیرون نمی آمدیم امان حالا این گونه نیست.

این پیشکسوت فوتبال ملوان انزلی که معتقد است؛ ملوان باید به روزهای اوج خود بازگردد می گوید: البته در حال حاضر کادر فنی ملوان و مجموعه مدیریتی آن دارد خوب کار می کند ولی باید پشتوانه سازی هم کرد و با برنامه ریزی مدون پیش رفت و از طرفی از تجربیات خاک خورده ها و پیشکسوتان دلسوز هم در این راه بهره برد تا این تیم به روزهای خوبش برگردد.

سقوط داماش و وضعیت نامعلوم آن

شور و هیجان هواداران فوتبال در ورزشگاه ‌های رشت و انزلی همواره زبانزد فوتبال کشور بوده ‌است اما همین هواداران در پی مشکلات تیم های شان روزهای تلخی را گذرانده‌ اند.

پس از ۲ بار رفت و برگشتِ داماش در لیگ برتر و دسته یک فوتبال، آتش فوتبالی این شهر به سردی گرایید و در استادیومی که در فصل های قبل، سکوهایش با هواداران جلوه ‌ای ویژه می‌ یافت سکوتی تلخ حکم فرما شد و مشکلات مالی و اختلاف سلیقه مدیریتی باعث شد از ۲ سال پیش ، تیمی با نام “داماش” در رقابت های فوتبالی ایران حضور نداشته باشد.

با یکی از پیشکسوتان فوتبال رشت و گیلان که سابقه سرمربیگری در چند مقطع در تیم داماش را دارد ، همکلام می شوم. امید هرندی می گوید : متاسفانه درحال حاضر تیمی به نام داماش وجود ندارد و فقط تعدادی از بازیکنان و مربیان با تعصب، همچنان چراغ تمرینات فوتبال را روشن نگه داشته اند ، به امید اینکه شاید کسی دستی برآرد و یک سهمیه برای داماش خریداری کنند.

وی البته با خرید سهمیه مخالف است و معتقد است یک تیم ؛ باید از مرحله زیر گروه و با افراد با تعصب و بومی شروع کند و مرحله به مرحله بالا بیاید و در جایی هم اگر کمبود وجود داشت از بازیکنان متخصص غیربومی استفاده کند.

چرا چوکای تالش سقوط کرد؟

تیم فوتبال چوکای تالش که درخشش در بازی های خانگی در ورزشگاه پوریای ولی باعث شد این ورزشگاه به قلعه عقاب ها معروف شود ، با وجود اینکه فصل گذشته قهرمان لیگ ۲ شد و با اقتدار به لیگ دسته یک کشور صعود کرد، به دلیل تغییرات در کادر فنی و مدیریتی نتوانست سهمیه خود را حفظ کند و فصل آینده دوباره باید در رقابت های لیگ دسته دوم حضور یابد و زحماتش بی نتیجه بماند.

آغاز مشکلات چوکا با تغییرات پی درپی

سید امیر فر حسینی یکی از کارشناسان فوتبال گیلان معتقد است : مشکلات تیم چوکا از فصل پیش و با جدایی فرشاد پیوس سرمربی این تیم که چوکا را به لیگ دسته یک رساند، آغاز شد ؛ تغییری که مردم تالش را بسیار متاثر کرد ؛ چراکه فرشاد پیوس شناخت کافی و عمیق از تیم داشت.

وی افزود: مسئولان چوکا تصمیم گرفتند پس از پیوس، با یک کادر فنی ضعیف، لیگ را شروع کنند که البته ترکیب کادرفنی چند بار عوض شد تا اینکه نتیجه این تغییرات بازی های ضعیف چوکا و در نهایت باعث سقوط این تیم به لیگ دسته دوم شد.

سپیدرود و قصه پر غصه صعود و سقوط

سپیدرود رشت که با قدمتی ۵۰ ساله از تیم های پرطرفدار شهرستانی به شمار می رود، ۲ سال پیش موفق شد به رقابت های لیگ برتر صعود کند اما در همان سال نتوانست سهمیه خود را حفظ و به لیگ دسته اول سقوط کرد.

اما تنزل سپیدرود به همین جا ختم نشد  چراکه این تیم پس از سقوط از لیگ برتر به لیگ دسته اول، فصل گذشته نیز نتوانست نتایج خوبی را در این لیگ کسب کند و در نهایت به  لیگ دسته دوم سقوط کرد و حالا این تیم ریشه دار و قدیمی در لیگ دسته دوم هم نتایج قابل قبولی را کسب نکرده است.

نجات سپیدرود با برنامه ریزی اصولی و توان مالی مناسب امکان پذیر است

دوباره سراغ امید هرندی کارشناس و بازیکن فوتبال گیلان و کشور می روم و او درباره شرایط تیم فوتبال سپیدرود رشت می گوید : ضعف مدیریتی و بدهی های این تیم از مهم ترین مشکلات و عوامل قرار گرفتن آن در لیگ دسته دوم است.

امید هرندی که به عنوان سرمربی در تیم های گیلانی فعالیت داشته و دروازبان تیم منتخب گیلان هم بوده ادامه داد : به طور حتم برای برون رفت سپیدرود از مشکلات موجود باید اول از همه وضعیت مالکیتی آن مشخص شود ، سپس این باشگاه باید به دنبال بازیکنان توانمند و جوان باشد.

شهرداری آستارا قهرمانی که برای بقا جنگید !

شهرداری آستارا ، تیم تازه وارد لیگ آزادگان. این تیم با حسن اشجاری ابتدا از لیگ دسته سوم شروع کرد و پله به پله از لیگ دو و بعد از آن به لیگ یک رسید.

پس از چند بازی حسن اشجاری کنار کشید و در ادامه پایان رافت آمد و در حالی که کسی از این تیم انتظاری نداشت؛ در نیم فصل قهرمان لیگ یک شد و توقعات از این تیم بالا رفت اما برای نیم فصل دوم مشکلاتی که در بحث مدیریتی و مالی وجود داشت، باعث شد کادر فنی این تیم چند بار دستخوش تغییر شود و جایگاه تیم در جدول تنزل یابد.

با مهدی جوهری یکی از پیشکسوتان فوتبال آستارا و مدیر فنی این تیم هم صحبت می شوم. او می گوید: شرایط امسال برای ما سخت بود، به خصوص که تجربه اول مان در لیگ یک بود و بازیکنان زیادی را در ادامه راه از دست دادیم، در بیشتر بازی های خانگی مان شرایط میزبانی را نداشتیم و به ناچار به ورزشگاه سردار جنگل رشت می رفتیم، اما خدا را شکر توانستیم در لیگ بمانیم.

جوهری تصریح کرد: برای اینکه این تیم در آینده بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد، نیاز به حمایت بیشتر مسئولان شهر و استان است.

پای حرف یک  گزارشگر و کارشناس فوتبال

کامران جعفری از گزارشگران ورزشی با سابقه رادیو و تلویزیون گیلان درباره شرایط فعلی فوتبال این استان می گوید : در ۳ دهه ای که در  حوزه ورزش و فوتبال فعالیت می کنم ؛ هیچوقت اوضاع فوتبال را اینگونه غمبار ندیده بودم.

وی افزود: مدیریت در یک تیم ورزشی یک امر ذاتی است و یک مدیر ورزشی باید روابط عمومی و مهارت برقراری ارتباط با سرمایه گذاران را داشته باشد و نباید فقط این موضوع را مطرح کرد که یک تیم فقط و فقط با پشتوانه اعتباری صنایع و سرمایه گذاران بزرگ قابل اداره است.

این گزارشگر ورزشی با سابقه رادیو و تلویزیون گیلان معتقد است :  هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان گیلان باید به عنوان یک حلقه واسط، صنایع در آمدزا و سرمایه گذاران را با فوتبال آشتی دهند تا از این طریق بخش زیادی از مشکلات مالی باشگاه های فوتبالی استان حل شود.

گفتنی است ؛ در فرآیند تهیه این گزارش با وجود تماس برای مصاحبه با مسئولان هیات فوتبال ، به نتیجه ای نرسیدیم و کسی پاسخگو نبود.

سهم ورزش و جوانان گیلان در حمایت از تیم های فوتبال گیلان

اما برای اینکه بدانم اداره کل ورزش وجوانان گیلان که متولی ورزش استان از جمله فوتبال است چه قدم هایی برای تیم های فوتبال گیلان برداشته سراغ معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان گیلان می روم.

فاضل بازیار با بیان اینکه مسئولان رده بالای استان باید کمک کنند تا صنعت در کنار ورزش بیاید می گوید: استان های دیگر مثل تیم های اصفهانی ، اهوازی و اراکی عمدتا یک پشتیبان مالی صنعتی دارند.

وی افزود : اگرچه به لحاظ استعداد فوتبالی غنی و تراز اول هستیم اما این به تنهایی کافی نیست، بلکه نیاز به کمک سرمایه گذاران است ، تا به حال هم کمک هایی که به تیم های فوتبال از جمله رشت و انزلی و تالش شده از سوی مسئولان شهری و استانی بوده که به نوعی مُسکن موقتی است.

معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان گیلان اضافه کرد : یکی از دغدغه های متولیان ورزش استان ، ساماندهی تیم های فوتبال گیلان است و بر این اساس نشست های متعددی با حضور سرمایه گذران بخش خصوصی، صاحبان صنایع و نمایندگان گیلان در خانه ملت داشته ایم که تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است.

فاضل بازیار با بیان اینکه شرط  واگذاری تیم های فوتبال ، اثبات اهلیت و گردش مالی آنهاست افزود : برخی افراد تمایل به تیمداری دارند اما وقتی بررسی می کنیم متوجه می شویم آنطور که باید به لحاظ مالی قوی نیستند.

چشم انتظاری هواداران برای حل مشکلات فوتبال گیلان

ورزش یکی از بهترین راه ‌های سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت به ویژه برای جوانان است در این بین فوتبال به عنوان یک رشته ورزشی پر طرفدار بیشتر از همه مورد توجه است؛  این در حالی است که روند فعلی فوتبال شناسنامه‌ دار گیلان، مسیر چندان روشنی را طی نمی کند.

شاید تداوم نشست هایی که مسئولان می گویند برای تامین مالی تیم های فوتبال گیلان برگزار می شود، بتواند در آینده نتیجه بخش باشد.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.