وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

آمار بازی از لیگ یک / رشت و لیگ برتر؛ خوشبختی غیرمنتظره

آی‌اسپورت

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – وقتی داماش برای آخرین بار در منطقه سقوط جدول لیگ برتر قرار گرفت، برای خیلی‌ها واضح به نظر می‌رسید که داستان رشت و لیگ برتر برای مدتی طولانی به پایان رسیده است.

داماش هر روز تضعیف می‌شد و هوادارانش را ناامیدتر می‌کرد. بحران تیم آبی‌پوش، لبخند را از صورت شهر گرفته بود اما خوشبختی، خودش را نشان داد. سپیدرود لیگ یک را برای بقا آغاز کرد.

با اولین برد، مطمئن شد که برای حفظ‌ شدن در جدول با دردسر چندانی روبرو نخواهد شد. با دومین برد، جایگاه‌اش را در میانه‌های جدول تصور کرد. با سومین برد، شگفتی‌ساز شد و با پیروزی چهارم، مدعی غیرمنتظره برای صعود به سطح اول فوتبال ایران شد. در باشگاه، از پول و آرامش خبری نبود. حساب‌های تیم خالی بودند اما هوادارها اجازه نمی‌دانند هیچ گوشه‌ای از ورزشگاه خالی بماند.

قرمزها با هواداران‌شان نفس کشیدند. کنار آن‌ها جنگیدند. کنار آن‌ها به کلمه محال خندیدند و رقبا را شگفت‌زده کردند. پسران نظرمحمدی، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. کنار بردهای سزاوارانه، طعم لغزش و ناکامی را هم چشیدند اما در جدول پرنوسان لیگ یک، هیچ لغزشی بالانشینی را از سپیدرود نگرفت.

آن‌ها در هیچ هفته‌ای از فصل، اجازه ندادند رویای صعود از ذهن هوادارها خارج شود و حالا نتیجه همه آن روزها، در مسابقه بزرگ امروز با نساجی مشخص خواهد شد. ورزشگاه عضدی از ساعت‌ها قبل پر از هوادار شده و تماشاگرانی که برای حمایت از تیم قدیمی‎شان به ورزشگاه پیر رسیده‌اند، دوست ندارند باور کنند که در فوتبال چیزی به نام شکست یا تساوی نیز وجود دارد.

تیم محبوب آن‌ها برای رسیدن به آرزوی دیرینه، فقط باید برنده بازی امروز باشند. برنده بازی زندگی و مرگ. نبردی برای آن‌که لبخند به خیابان‌های شهر برگردد. که بزرگ‌ترها خاطره‌های‌شان را از یاد نبردند و کوچک‌ترها معنای غرور را درک کند.

حالا سپیدرود فقط چند نفس با خوشبختی فاصله دارد. خوشبختی واقعی. مهیب، بکر و غیرمنتظره.

آمار بازی از لیگ یک

پرونده لیگ یک با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت به پایان رسید. در پایان این فصل پارس جنوبی جم با چراغ خاموش قهرمان شد و به عنوان اولین تیم سهمیه حضور در لیگ برتر را کسب کرد. پس از پارس جمی‌ها هم این سپیدرودی‌ها بودند که در روز آخر برنده از زمین بیرون آمدند تا لیگ برتری شوند. در پایان این بازی‌ها استقلال‌اهواز، فولاد یزد و خیبر خرم‌آباد هم راهی لیگ دسته دوم شدند. نگاهی به آمار و ارقام برجای مانده از لیگ دسته اول، کیفیت مسابقات را بهتر نشان خواهد داد.

پارس جنوبی جم با قهرمانی در لیگ دسته اول جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرد. این تیم با کسب ۶۱‌درصد امتیازات ممکن لیگ برتری شد. پارسی‌ها با کسب ۶۲‌امتیاز از ۳۴‌بازی به سطح اول فوتبال ایران رسیدند.

جالب اینکه فصل گذشته هم پیکان تهران با کسب ۶۱‌درصد امتیازات ممکن جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرده بود. پیکانی‌ها فصل گذشته با کسب ۷۰‌امتیاز از ۳۸‌بازی قهرمان لیگ دسته اول شدند.

سپیدرود رشت در پایان لیگ دسته اول روی پله دوم جدول ایستاد تا پس از پارس جم راهی لیگ برتر شود. این تیم با کسب ۶۰‌درصد امتیازات ممکن لیگ برتری شد. سپیدرودی‌ها از ۳۴‌بازی این فصل، ۶۱‌امتیاز جمع کردند.

تیم‌های گل‌گهر سیرجان و ملوان انزلی، تیم‌هایی بودند که با قرار گرفتن روی پله‌های سوم و چهارم جدول، پشت در لیگ برتر ماندند. این دو تیم به ترتیب ۵۸ و ۵۷‌درصد امتیازات ممکن را کسب کردند تا پشت سر پارس جم و سپیدرود قرار بگیرند. این در حالی است که فصل پیش ماشین‌سازی با درصد امتیازی ۵۵ و نفت‌آبادان با درصد امتیازی ۵۴ به لیگ برتر رسیده بودند!

هرچند شاهین پارس با قهرمانی به لیگ برتر رسیده اما سپیدرود بیشترین تعداد پیروزی را در کارنامه داشته است. سپیدرودی‌ها با سرمربیگری نظرمحمدی، ۱۷‌بار برنده از زمین خارج شدند و این در حالی است که پارس جمی‌ها ۱۶‌بار طعم پیروزی در لیگ دسته اول را چشیدند.

شاید کمی عجیب باشد اما استقلال‌اهواز بدون برد روی پله هجدهم جدول لیگ دسته اول ایستاده است. این تیم تا به امروز ۳۳‌بازی انجام داده و حتی یک‌بار هم طعم برد را نچشیده است. تیمی که فصل گذشته در لیگ برتر فوتبال بازی می‌کرد، یک‌بازی عقب افتاده با مس رفسنجان دارد.

مس کرمان و نفت‌مسجد سلیمان، رکوردداران مساوی در فصل جاری لیگ دسته اول بودند. هر کدام از این دو تیم ۱۶‌بار مقابل حریفان تن به تساوی دادند تا امتیازات بین طرفین تقسیم شود. مس در پایان این فصل روی پله هشتم ایستاد و نفت‌مسجد سلیمان هم فصل را با رتبه سیزدهمی به پایان رساند.

سپیدرود، اکسین، نساجی، مس رفسنجان و خیبر خرم‌آباد، کمترین تعداد تساوی را در فصلی که گذشت داشتند. هر کدام از این تیم‌ها ۱۰‌بار مقابل حریفان‌شان تن به تساوی دادند.

پارس جم در این فصل تنها ۴‌بار بازنده از زمین مسابقه بیرون آمد تا در بین تیم‌های لیگ یکی، کمترین تعداد باخت را در کارنامه داشته باشد. گل‌گهر، ملوان و بادران با ۶‌باخت، پشت سر پارس جمی‌ها قرار داشتند.

استقلال‌اهواز در این فصل رکوردی عجیب را به ثبت رسانده است. تیمی که هنوز یک بازی عقب افتاده دارد، در ۲۲‌بازی این فصل لیگ دسته اول بازنده بوده است. پس از استقلال‌اهواز، خیبر خرم‌آباد و فولاد یزد با ۱۶‌باخت رکورددار بوده‌اند.

گل‌گهر سیرجان هجومی‌ترین تیم لیگ دسته اول بود. این تیم با وینکو بگوویچ در ۳۴‌بازی، ۴۹‌گل وارد دروازه حریفان کرد تا این عنوان را به دست بیاورد. پس از گل‌گهر، خونه‌به‌خونه با ۴۴‌گل زده هجومی‌ترین تیم لیگ دسته اول بود.

استقلال‌اهواز در فصلی که گذشت ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار داشت و در ۳۳‌بازی تنها ۱۸گل وارد دروازه حریفان کرد. پس از این تیم فولاد یزد با ۲۰‌گل زده، صاحب ضعیف‌ترین خط حمله لیگ بود.

پارس جم به واسطه عملکرد رویایی بازیکنانش در فاز دفاعی جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرده است. این تیم در ۳۴‌بازی تنها ۲۹‌گل وارد دروازه حریفان کرد اما در مقابل تنها ۱۴‌گل خورد تا قوی‌ترین خط دفاع لیگ یک به لیگ برتر برسد. پس از پارس جم، بادران با دریافت ۲۱‌گل خورده، قوی‌ترین خط دفاع لیگ دسته اول را در اختیار داشت.

استقلال‌اهواز طبق معلوم در فاز دفاعی هم بدترین تیم لیگ دسته اول بود و در ۳۳‌بازی، ۶۵‌گل از حریفانش دریافت کرد. پس از آبی‌های اهواز، راه‌آهنی‌ها با ۴۹‌گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را در اختیار داشتند.

محمد عباس‌زاده که زمانی پیراهن پرسپولیس را برتن داشت، این فصل با پیراهن نساجی ۲۴‌گل به ثمر رساند تا در پایان فصل عنوان آقای‌گل لیگ دسته اول را به خود اختصاص دهد. حمید کاظمی از خونه‌به‌خونه، دومین گلزن برتر فصل جاری بود که تنها ۱۵‌گل برای تیمش به ثمر رساند.

فرهاد کاظمی، اکبر میثاقیان و فیروز کریمی که متخصص تیم بالا آوردن از لیگ دسته اول هستند، این فصل در لیگ برتر حضور داشتند تا مهدی تارتار و علیرضا نظرمحمدی برای اولین‌بار موفق به بالا آوردن تیم شوند. پارس جم با تارتار و سپیدرود با نظرمحمدی لیگ برتری شدند.

تیم‌های دسته اول در ۳۰۴‌بازی این فصل موفق شدند ۶۱۶‌گل به ثمر برسانند. این آمار نشان می‌دهد هر بازی لیگ دسته اول در فصل جاری به طور میانگین ۰۲/۲‌گل داشته است. البته هنوز ۲‌بازی از لیگ دسته اول باقی‌مانده و باید دید این آمار در پایان بهتر می‌شود یا بدتر. بدنیست بدانید هر بازی این فصل لیگ برتر ایران به طور میانگین ۱۱/۲‌گل داشته است.

بهترین پیروزی این فصل لیگ دسته اول به نام خونه‌به‌خونه ثبت شد. این تیم موفق شد با نتیجه ۶ بر صفر راه‌آهن را شکست دهد و بهترین نتیجه فصل را بگیرد.

پرگل‌ترین بازی این فصل لیگ دسته اول، ۷‌گل داشت و بین تیم‌های مس‌رفسنجان و خیبر خرم‌آباد برگزار شد. در این بازی مسی‌ها با نتیحه ۶ بر یک، خیبر را در هم کوبیدند تا صاحب ۳‌امتیاز خانگی شوند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.