وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

گزارش – شبیخون کرونا به اردوگاهِ سرخ پوشانِ رشت

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرودسی نفر از اعضا و کادر فنی تیم دسته دومی فوتبال سپیدرود رشت هفته پیش به کرونا مبتلا شدند و در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و کرونا همچنان برای ورزش‌های گروهی، دندان تیز کرده است.

به گزارش سایت سپیدرود و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان؛ سراسیمه و دستپاچه بود ، آرام و قرار نداشت ، دائم به این و آن زنگ می‌زد و سراغ چیزی را می‌گرفت.

با همان شال قرمز رنگِ دور گردنش که نشان باشگاه روی آن چاپ شده بود، مدام عرق پیشانی اش را پاک می‌کرد.

مجتبی، طرفدارِ پرو پاقرص تیم سپیدرود، از قدیمی‌ترین تیم‌های فوتبال شمال کشور است که به قول خودش، در روز‌های تلخ و شیرینِ فوتبال، همراه این تیم بوده و با پیروزی‌های آن خندیده و با باخت آن اشک ریخته است.  مجتبی، بالاخره طاقت نیاورد، جلو آمد و از من، حال بچه‌های تیم را پرسید.

به او گفتم از صبح، من هم چند جایی تماس گرفته ام و قرار است، خبر نهایی را از مسئول روابط عمومی باشگاه سپیدرود بگیرم.

بعداز ظهر پرماجرا

خبر ابتلایِ اعضایِ تیمِ فوتبالِ سپیدرود به کرونا مثل توپ در فضای مجازی صدا کرده بود و آرامش جمعه را به هم ریخت. از صبح، خیلی‌ها با من تماس گرفتند و صحت ماجرا را جویا شدند.

گوشی تلفن همراهم را برداشتم و یک بار دیگر، شماره “رادنی دیدار”، مسئول روابط عمومی باشگاه سپیدرود را گرفتم.

به تلفن جواب داد و گفت: متاسفانه حقیقت دارد؛ بعد از مشاهده علائم بیماری در برخی از اعضای تیم، ۲ بار در همین هفته از همه آنها، تست کرونا گرفته شد و امروز جمعه بیستم فروردین هم، نتیجه تست پایانی، شک‌ها را به حقیقت تبدیل کرد و تست کرونای ۱۶ نفر از اعضای تیم سپیدرود، مثبت اعلام شده است که پس از مشورت با مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، تمرینات تیم را لغو کردیم.

۵ روز بعد از انتشار خبر ابتلای ۱۶ نفر از اعضای تیم سپیدرود به کرونا، خبرِ افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این تیم، دست به دست شد و این بار مسئولان این باشگاه خبر دادند؛ نتیجه تست کرونای ۳۰ نفر از اعضای این تیم مثبت اعلام شده است.

از شایعه تا واقعیتِ پنجه به پنجه شدن فوتبالیست‌ها با کرونا

دوباره سراغ مسئول روابط عمومی باشگاه سپیدرود رشت می‌روم. از رادنی دیدار می‌پرسم: از زمان مشاهده نخستین نشانه‌های بیماری در اعضای تیم تا انجام ۳ تست و اعلام نتایج آن، آیا تمرینات این تیم برگزار شد؟ که او درپاسخ می‌گوید: در ابتدا که علائم کرونا در یکی از اعضای تیم مشاهده شد، فکر می‌کردیم همان یک نفر مبتلا شده است و بر این اساس، تمرینات انجام شد، اما پس از انجام ۲ تست متوالی، متوجه شدیم ۱۶ نفر مبتلا شده اند که تمرینات را از همان موقع، تعطیل کردیم.

او در تشریح ماجرای دو برابر شدن آمار مبتلایان به کرونا در این تیم هم گفت: پس از اعلام نتایجِ دومین تست، موضوع را به هیات فوتبالِ گیلان، گزارش کردیم که این هیات در مکاتباتی، موضوع را به فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال اطلاع داد و بر این اساس، نمایندگانی از فدراسیون پزشکی- ورزشی برای بررسی بیشتر به رشت آمدند.

مسئول روابط عمومی باشگاه سپیدرود رشت توضیح می‌دهد: برای روشن شدن بیشتر ماجرا، یک تست دیگر هم انجام شد که این تست مشخص کرد؛ آمار مبتلایان به کرونا در این تیم ۲ برابر شده و از ۱۶ نفر به ۳۰ نفر افزایش یافته است.

رادنی دیدار، درخصوص وضعیت فعلی اعضای مبتلا به کرونا هم می‌گوید: اعضای این تیم که به کرونا مبتلا شده اند، زیر نظر پزشک در نقاهتگاه، دوران قرنطینه را سپری می‌کنند و حال شان رو به بهبود است.

وی با تاکید بر اینکه تا بهبود اوضاع، فعلا تمرینات تعطیل است گفت: فقط ۹ نفر از بازیکنان مان، شرایط تمرین کردن را دارند که سرمربی، برنامه تمرینی برای شان تدوین کرده است و از آن‌ها خواسته به صورت انفرادی تمرین کنند.

از مسئول روابط عمومی باشگاه سپیدرود رشت می‌پرسم: چرا ویروس کرونا بر سر تیم سپیدرود این گونه چنبره زد و اینکه قبل از ابتلای اعضای تیم، باشگاه سپیدرود چقدر نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دغدغه داشت؟ که او در پاسخ می‌گوید: با توجه به اینکه فوتبال و تمرینات آن گروهی است، نمی‌توان به صورت انفرادی تمرین کرد و از آنجا که این بیماری در مراحلِ اولیه نشانه‌ای ندارد، تشخیص اینکه کدام بازیکن اول و کِی مبتلا شده است، کار سختی است.

رادنی دیدار با بیان اینکه از آغاز شیوع ویروس کرونا، این باشگاه برای قطع زنجیره انتقالِ بیماری، شیوه نامه‌های بهداشتی ازجمله گندزدایی وضدعفونی کردنِ مداوم خوابگاه و محل تمرین، توزیعِ اقلام بهداشتی و ملزم کردن اعضای تیم به استفاده از ماسک و انجام تست‌های های هفتگی کرونا را دستور کار خود قرار داده است افزود: ۲ نفر از اعضای این تیم که از بازیکنان هستند، غیر بومی اند.

وی ادامه می‌دهد: بازیکنان غیر بومی و حتی تعدادی از بازیکنان بومی مان، در فاصله بین تمرینات صبح و عصر در خوابگاه باشگاه، استراحت می‌کنند که احتمال انتقال این ویروس در چنین مکانی وجود دارد.

از مسئول روابط عمومی باشگاه سپیدرود رشت می‌خواهم برای مصاحبه با بازیکنان این تیم، هماهنگی‌هایی را انجام دهد که وی در پاسخ می‌گوید: براساس ضوابط باشگاه، فعلا این امکان وجود ندارد، فقط همین قدر بدانید که حال شان رو به بهبود است و پس از اتمام قرنطینه، ۲ تست دیگر هم انجام خواهد شد که درصورت منفی شدن نتیجه آنها، تمرینات را برگزار می‌کنیم.

اصلا علائمی نداشتم، اما تستم مثبت شد. پس از کلی تلاش و این در و آن در زدن، موفق می‌شوم با یکی از بازیکنان تیم سپیدرود تلفنی صحبت کنم.

خودم را معرفی می‌کنم و جویای احوالش می‌شوم.

آن طرف خط، با صدای پُر انرژی و سرحال، می‌پرسد حال من؟ یا بچه‌های تیم؟

به او می‌گویم: حال خودت و بقیه بچه‌ها چطور است؟

او می‌گوید: خدا را شکر نتیجه تست دیروز من منفی بود، اما تعدادی از بچه‌های تیم هنوز درگیر این ویروس هستند و نتیجه تست اخیرشان باز مثبت است.

این بازیکن باسابقه و اصلی تیم اضافه می‌کند: فکر می‌کنم بار اول، فقط نتیجه تست ۱۱ نفر منفی شد و توانستند تمرین کنند.

او می‌گوید: اگر نتیجه تست بعدی من هم منفی باشد، براساس روال، می‌توانم تمرین با بچه‌های تیم را شروع کنم.

از این بازیکن سپیدرود، درباره علائم بیماری اش می‌پرسم که او توضیح می‌دهد؛ من و تعدادی از بچه‌های تیم، اصلا علائمی نداشتیم، اما تعدادی هم علائمی داشتند و حتی یکی از بازیکنان با حالت لرز از تمرین بیرون آمد و بعد معلوم شد برخی مبتلا شده ایم.

رد پای دورهمی در طبیعت، حقیقت مجازی یا شائبه حقیقی

اگرچه از گفته‌های مسئولان باشگاه سپیدرود اینطور بر می‌آید که ابتلای ۳۰ نفر از اعضای این تیم به طور ناگهانی و دسته جمعی و در یک بازه زمانی کوتاه، با وجود رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، روی داده است، اما جستجو در وب سایت و صفحه اینستاگرامِ باشگاه سپیدرود رشت که به طورمعمول، گزارش روزانه تمرینات و اخبار تیم در آن‌ها منعکس می‌شود، چیز دیگری را نشان می‌دهد.

برخی معتقدند؛ در مطالب منتشر شده در وب سایت و صفحه اینستاگرامِ باشگاه سپیدرود رشت می‌توان به سر نخ‌هایی از دلایلِ ابتلای دسته جمعیِ اعضای این تیم رسید.

در یکی از مطالب منتشر شده در وب سایت و صفحه رسمی اینستاگرام باشگاه سپیدرود در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۱ مصادف با ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، بعد از اشاره به انجام بازی تدارکاتی با تیم شمس آذر قزوین، این جملات به چشم می‌خورد: ” تمرین سرخ پوشان، امروز با صلاحدید کادر فنی پس از چند روز کار پر فشارِ صبح و عصر، تعطیل خواهد بود و بازیکنان در یک اردوی تفریحی در طبیعت، به همراه کادر فنی به استراحت خواهند پرداخت. “

اردویی که بر اساس شنیده‌ها در منطقه گردشگری قلعه رودخان فومن برگزار شده است و البته ۲ شاهد عینی هم که خواستند نامشان فاش نشود، این موضوع را تایید می‌کنند.

این موضوع نشان می‌دهد که آنطور‌ها هم که گفته می‌شود، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در برخی تیم‌ها جدی گرفته نمی‌شود و کرونا خیلی هم ناگهانی به اردوی سرخ پوشان رشت نزده است.

سوال اینجاست در شرایطی که کارشناسان بهداشتی و در راس آن‌ها وزارت بهداشت به طور مداوم درباره افزایش شیوع کرونا با برگزاری دورهمی‌ها تذکر می‌دهند؛ چه طور است که یک باشگاه ورزشی در صفحه رسمی خود برنامه ریزی برای برگزاری یک دورهمی هرچند در طبیعت را انتشار می‌دهد؟

سهم هیات فوتبال در قطع زنجیره کرونا

سراغ رییس هیات فوتبال گیلان می‌روم و از او درباره وضعیت دیگر تیم‌ها به لحاظ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا می‌پرسم.

قربانعلی الماسخاله می‌گوید: از همان آغاز شیوع ویروس کرونا، ستاد مقابله با کرونا دستورالعمل‌هایی را ارسال کرد که آن را به تیم‌ها ابلاغ کردیم.

رئیس هیات فوتبال گیلان ادامه می‌دهد: در مکاتبه‌ها و گفتگو‌های تلفنی با مسئولان سازمان لیگ فوتبال، دغدغه مان را در خصوص احتمال شیوع بیشتر کرونا با برگزاری مسابقات فوتبال را اعلام کردیم، اما آن‌ها هم دلایل خود را عنوان و اعلام کردند: ستاد ملی کرونا تصمیم گیرنده نهایی است و از طرفی، وقتی بازی‌های لیگ برتر و لیگ دسته یک فوتبال برگزار می‌شود، تیم‌های لیگ‌های دسته ۲ و ۳ هم به تبع آن‌ها باید مسابقات را پی بگیرند.

نگرانی هیات پزشکی – ورزشی از ادامه برگزاری بازی‌ها

بعد از گفتگو با رئیس هیات فوتبالِ گیلان برای اینکه بدانم هیات پزشکی – ورزشی استان چگونه و چقدر بر روند رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در فرآیند تمرینات و مسابقات فوتبال نظارت می‌کند، با قاسمی رئیس این هیات، هم صحبت می‌شوم.

وی با بیان اینکه هنگام تمرین و مسابقه فوتبال، باید افراد متفرقه از بازیکنان تیم دور باشند، افزود: در چارچوب شیوه نامه‌هایی که وزارت بهداشت وستاد مقابله با کرونا ابلاغ کرده، تیم‌ها موظف به انجام تست‌های کرونا قبل از هر مسابقه و ارائه نتیجه آن به هیات پزشکی- ورزشی استان هستند و بازرسان هیات پزشکی – ورزشی، هفته‌ای چند بار به محل تمرین می‌روند و بر روند اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی نظارت می‌کنند.

قاسمی، از هیات فوتبال هم گلایه دارد و می‌گوید: متاسفانه افرادی که از این هیات به محل تمرین و یا مسابقه می‌آیند، در مواقعی خودشان هم، این شیوه نامه‌ها به ویژه زدن ماسک را رعایت نمی کنند. وی معتقد است؛ در این شرایط، صلاح نیست مسابقات برگزار شود.

دانشگاه علوم پزشکی وخدمات کرونایی به تیم‌های ورزشی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: تا قبل از افزایش هزینه‌های انجام تست کرونا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تست‌های کرونا را برای تیم‌های فوتبال انجام می‌داد، اما درحال حاضر، ما آن‌ها را به مراکز خصوصی معرفی می‌کنیم.

دکتر حیدرزاده افزود: البته مشاوره‌هایی هم درباره رعایت اصولیِ شیوه نامه‌های بهداشتی قبل، هنگام و بعد از برگزاری تمرینات و مسابقات ارائه می‌دهیم. او می‌گوید: تا حد بضاعت مان به تیم‌هایی که نیاز به اقلام بهداشتی داشته باشند هم کمک می‌کنیم.

کرونا، همچنان برای ورزش‌های گروهی، دندان تیزکرده است

موضوعِ ابتلای دسته جمعی اعضای تیم سپیدرود، موضوعی است که زنگ‌های هشدار را برای تیم‌های دیگر، در این شرایط قرمز کرونایی به صدا در می‌آورد؛ تیم‌هایی که بعد از ماجرای سپیدرود، همچنان تمرینات و بازی‌های خود را انجام می‌دهند.

اگرچه ۲ بازی اخیر تیم سپیدرود لغو شده است، اما به نظر می‌رسد این تدبیر، نوشدارو پس از مرگ سهراب است و در این شرایط قرمز کرونایی، احتمال انتقال ویروس و مبتلا شدن به کرونا برای همه ورزشکارانی که در ورزش‌های گروهی فعالیت دارند، وجود دارد.

بی شک با توجه به اُتراق کرونا، این مهمان ناخوانده که حالا دیگر تقریبا خانه زاد شده، باید فکر اساسی درباره شیوه نامه‌های مربوط به تیم‌های گروهی شود و یا دست کم تدابیری ویژه برای شرایط قرمز کرونایی در برهه‌ای از زمان که رنگ‌های کرونایی شهر‌ها رو به سیاهی می‌رود اندیشیده شود.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + چهارده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.