وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

آمار تکان‌دهنده درباره بازیکن‌های دودی فوتبال

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – مرکز پزشکی ایفمارک برای اولین‌بار نتایج قسمتی از مطالعات تحقیقاتی خود در خصوص شیوع مصرف سیگار و قلیان در بین بازیکنان لیگ برتر را منتشر کرد.

به گزارش سایت سپیدرود، «خبرآنلاین» افزود: طی سال‌های اخیر بحث قلیان کشیدن فوتبالیست‌ها در رستوران‌های سنتی و سفره‌خانه‌ها مطرح بوده اما به دلیل حساسیت موضوع همیشه از سوی بازیکنان انکار شده است. با این وجود مرکز پزشکی ایفمارک در گزارشی آماری به شیوع مصرف دخانیات در فوتبال ایران پرداخته است.

در این مطالعه تحقیقاتی پیش از شروع فصل جاری لیگ برتر، از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان نظرسنجی به عمل آمده که طی آن همه بازیکنان به این سؤال پاسخ دادند: به نظر شما چند درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می‌کشند؟

تنها ۲۵٪ بازیکنان اعلام کردند که هیچ بازیکنی سیگار نمی‌کشد و این بدان معنی است که ۷۵٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که بازیکنان لیگ برتری سیگار می‌کشند اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کردند.

با ارزیابی‌های آماری به نظر می‌رسد میزان شیوع مصرف سیگار با توجه به اظهار نظر خود بازیکنان، به طور واقعی چیزی حدود ۲۰٪ است.

پاسخ‌های جالب‌تر زمانی بدست آمد که از خود بازیکنان پرسیده شد که آیا خودت سیگار میکشی؟ ۹۹.۵٪ بازیکنان اعلام کردند خیر! خودشان سیگار نمی‌کشند. این تفاوت آماری در مورد مصرف قلیان هم با شیوه مشابه تکرار شد. تنها ۱۱٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که هیچ کس قلیان نمی‌کشد و ۸۹٪ آنها معتقد بودند که بازیکنان لیگ برتری قلیان مصرف می‌کنند.

با آنالیز آماری میزان شیوع مصرف قلیان در میان بازیکنان چیزی حدود ۵۰٪ بدست آمد و به طور مشابهی ۸۸٪ بازیکنان اعلام کردند که خیر، خودشان قلیان نمی‌کشند! در این میان تنها بحث سلامتی بازیکنان است که در خطر قرار گرفته است.

سیگار و قلیان با دارا بودن مواد سرطان‌زای بسیار در درازمدت در رأس علل ایجاد سرطان‌های مختلف و مرگ و میر ناشی از آن هستند.

سیگار و قلیان با اثر مستقیم بر عملکرد ریوی و قلبی عروقی در کوتاه‌مدت باعث افت مشخص عملکرد قلبی عروقی و ریوی و توان هوازی بازیکن می‌شوند.

سیگار و قلیان با آسیب‌های عروقی، باعث تشدید بروز آسیب‌های عضلانی و تأخیر واضح در ترمیم آسیب‌های بازیکنان می‌شوند و آنها را مدت طولانی‌تری از میادین ورزشی دور نگه می‌دارند.

۲۰ درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می کشند، ۵۰ درصد قلیان!

نکته مهم: شناسایی عوامل مستعد کننده بازیکن به مصرف این مواد و تلاش برای رفع این عوامل بزرگترین کمک را می‌تواند به سلامت جامعه ورزشی فوتبال کشورمان کند. ایفمارک مدتی است با راه اندازی کمپین نود_دقیقه بدون سیگار تلاش دارد اهمیت این موضوع را بیش از پیش نشان دهد و برای رفع این معظل قدم بردارد.

تذکر: این داده‌ها تنها قسمتی از نتایج مطالعات ایفمارک است و این مطالعه همچنان جریان دارد.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه ارسال شده است

  • علی گفت:

    قابل توجه بعضیا که خیلی ادعا دارن بعضیا هم از قلیون و سیگار گذشتن و به یه فاز بالاتر پریدن . ای خدا اگه مردم بفهمند چه خبره ؟!

  • بابک گفت:

    باشگاه باید کاری بکنه که نظارتشو بر بازیکنان افزایش بده .بچه های ما پاک پاکند اما محیط خوب نیست مربیان خیلی مراقب باشند تا بچه ها آسیب نبینند

  • صادق گفت:

    این که وضعیت لیگ برتره وای به حال لیگ یک و دو و سه و …

  • اشکان غایبی ساسانی/گیلانی مطیع تهرانی است/کانال گیلان بزرگ @gilanebozorg گفت:

    رای ما فقط حسین هدایتی بهترین و پاک ترین انسان روی زمین.
    یا امام زاده هاشم

  • صادق گفت:

    اشکان خان بازم هم از مسیر منطقی دارید دور میشین . منطقی حرف بزنین

  • علیرضا گفت:

    من هم به عنوان یک گیلانیه نادم و پشیمان مثل بقیه دوستان اعتراف میکنم که پیشنهاداتی از تهران و یک کانال … داشتم تا با چند نفر دیگر جو سایت رو برضد اقای اشکان غایبی به هم بزنیم اما وقتی به خودم اومدم تازه فهمیدم چه توطئه ای در کاره.ما داشتیم به یکی از رشتی های متعصب توهین میکردیم و رسما خودمون رو برده تهرانی ها کرده بودیم.من واقعا عذاب وجدان دارم.آقا اشکان غایبی منو ببخش و همه رو ببخش به خاطر توهین و ناسپاسی در قبال مردم رشت

  • اشکان غایبی ساسانی/داماش+سپیدرود=رشت/کانال گیلان بزرگ @gilanebozorg گفت:

    جناب مهندس دیدار درود.
    لطفا به این پیام توجه کنید.در چند خبر پیشین فردی با نامی مشابه نام کاربری من پیامی گذاشته با محتوای “من رو جدی نگیرید”یا پیامهای حاوی فحش و ناسزا به دیگران.لطفا نسبت به این حقه بازیها آگاه باشید.ایمیل من همانیست که می بینید.
    بقیه دوستان نیز توجه داشته باشند که دشمنان رشتو رشتی آنچنان درمانده و ذلیل شده اند که از پشت خنجر می زنند و با نام کاربری من اهانت می کنند.جناب دیدار لطفا هوشیار باشید.
    با سپاس

  • فراز گفت:

    بخدا این مهندس دیدار(!) یا هرکس دیگه ای که شما دیوانه ها مخاطب قرارش میدین, کامنتای کذایی شما یا هرکس دیگه ایرو نمی خونه!!
    آخه مگه بیکاره بیاد به حرفای پوچ امثال توی استاد(!) گوش کنه؟!!!
    به قرآن امثال تو ۲ کلاس سواد ندارین دارین اینجا رو به گند می کشین..
    کی به شماها اهمیت میده بی سوادای دو بهم زن؟
    الان مثلا نسخه ی اوریجینالش تویی دیگه؟ که میای میگی توطئه ی روس و انگلیس؟!!!!!!!!
    ما همه فقط داریم به شما استاد عزیز دلقک=می خندیم
    بعد با اسم های مختلف میای واسه خودت نوشابه باز می کنی.
    گاهی به خودت توهین می کنی و گاهی خودت به خودت جواب میدی!!
    من موندم یه انسان تا چه حد می تونه کمبود داشته باشه که اینجوری توی جامعه خودشو نخ نما کنه!

  • javad Nikraveshh گفت:

    اشکان غایبی تو فقط …. نمیدونم کم داری فراری از تیمارستان در رفتی فقط ….