وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

ابعاد جدیدی از تیم فروشی

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – فوتبال ایران کم‌کم وارد روزهای حساس انتخابات فدراسیون فوتبال می‌شود. هرچند انتخابات اسفند ۹۴ برگزار می‌شود اما زمزمه‌های انتخابات فدراسیون فوتبال مثل انتخابات مجلس در محافل مختلف می‌پیچد.

به گزارش سایت سپیدرود و به نقل از سایت نود، در دنیای امروز ‌ریاست فدراسیون فوتبال در زمره یکی از ۱۰ منصب مهم هر کشور است و مشخص است که برای رسیدن به کرسی ریاست فدراسیون فوتبال، رقابت‌های انتخاباتی شکل بگیرد.

ماجرای هبه شدن تیم‌ها به هیات‌های فوتبال خیلی زود، موج رسانه‌ای به راه انداخت. اینکه چرا تیم‌ها به هیات‌های فوتبال هبه شده‌اند، با موجی از تماس‌های تلفنی کسانی مواجه شد که اطلاعات دست‌اولی از نقل و انتقال تیم‌ها داشتند و آنها را به مجری برنامه نود دادند.

به نظر می‌رسد رئیس فدراسیون فوتبال به این دلیل ۱۱ تیم را به ۱۱ هیات استانی هبه کرده که بتواند در انتخابات اسفند رای این هیات‌ها را داشته باشد. این یازده تیم به ۱۰ استان به علاوه منطقه آزاد کیش واگذار شده است که (کیش) در مجمع فدراسیون فوتبال یک رای دارد. این استان‌ها زنجان، ایلام، سیستان و بلوچستان، مرکزی، لرستان، کردستان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی هستند.

همان‌طور که در گفت‌وگو با غلامرضا بهروان، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح شد، برخلاف مصوبه هیات‌رئیسه برخی هیات‌های استانی اقدام به فروش غیرمجاز امتیاز تیم‌هایشان در لیگ‌های دسته دو به قیمت‌های۴۰۰،۵۰۰ میلیون تومانی کرده‌اند.

این در حالی است که کل درآمد یک هیات فوتبال شاید در سال به ۱۰ میلیون تومان هم نرسد اما با این کار آنها هم درآمدزایی می‌کنند و هم اینکه به رئیس فدراسیون قول می‌دهند که در انتخابات اسفند ۹۴ جبران کنند و البته اگر نتوان به طور قطع گفت اما ظاهرا اینطور به نظر می آید.

مصوبه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در سال گذشته این بود که تیم‌هایی که به استان‌ها هبه می‌شوند، حق واگذاری به استان‌های دیگر و حتی همجوار را هم ندارند و فقط باید داخل استان جابه‌جا شوند اما کاملا برعکس مصوبه هیات‌رئیسه عمل شده است و این یعنی تخلف.

رونمایی از واگذاری‌های جدید

علاوه‌بر واگذاری‌هایی که دیروز درباره آنها نوشتیم، واگذاری‌های جدید هم رو شده است. علاوه‌بر واگذاری تیم شهرداری زنجان به یاران غدیر هشتگرد که با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان به فروش رفته و حتی شش بازیکن به قیمت ۶۰ میلیون تومان هم به تیم استان البرز داده شده است، تیم تربیت ایلام به شاهین شهرداری بوشهر واگذار شده است.

همچنین هامون سازه زاهدان به برق نوین شیراز واگذار شده است. بقیه استان‌هایی که باقی مانده‌اند هم به دنبال فروش امتیاز تیم‌هایشان هستند و در این میان تیمی که به استان خراسان جنوبی واگذار شده بود هم فروخته شده است. ظاهرا دیگر استان‌ها هم به دنبال فروش تیم‌هایشان بودند که با رسانه‌ای‌شدن این ماجرا فعلا دست نگه داشته‌اند.

صادق درودگر، رئیس سابق کمیته فوتسال هم از فروش امتیاز شش تیم فوتسال در لیگ‌های برتر آن هم به صورت هبه خبر داده است. این در حالی است که هیات فوتبال کیش هم برخلاف اساسنامه فدراسیون فوتبال در حال تیم‌داری است و تیم توسعه کیش را هدایت می‌کند.

هیات فوتبال استان زنجان که فریدون اصفهانیان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال رئیسش است تیمش (شهرداری زنجان) را به استان البرز فروخته است. حیدر بهاروند، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس هیات فوتبال استان لرستان هم در حال مدیریت تیم خیبر خرم‌آباد است و می‌بینید که چند عضو هیات‌رئیسه از طریق هیات‌هایشان در حال تیم‌داری آن‌هم برخلاف اساسنامه فدراسیون فوتبال هستند.

صف‌بندی‌های انتخاباتی

ظاهرا با رسانه‌ای‌شدن ماجرای هبه شدن تیم‌ها، تا حدود زیادی جلوی ادامه روند تیم‌فروشی گرفته شد و این‌بار باز هم رسانه‌ها به کمک فوتبال آمدند. در حالی که در دولت قبل تیم‌هایی مثل پاس تهران، راه‌آهن تهران، صباباتری صباشهر و پیکان با دستور دولت وقت به همدان، شهرری، قم و قزوین رفتند، اما نتیجه‌ای جز زمین خوردن تیم‌ها حاصل نشد.

پاس همدان در حال حاضر در قعر جدول لیگ یک قرار دارد. راه‌آهن شهرری را بابک زنجانی خرید و امتیاز آن را به تهران آورد اما پس از دستگیری‌اش، این تیم به دادستانی واگذار شد تا درنهایت یک شرکت تولید‌کننده کریستال آن را بخرد. صبا در قم مانده و البته استانداری قم آن را به بخش خصوصی واگذار کرد و پیکان هم از قزوین به تهران و درواقع به پیکان‌شهر برگشت اما سال گذشته به لیگ یک سقوط کرد.

در هر حال دوستان به قیمت سقوط تیم‌ها و افت کیفی فوتبال ایران، به دنبال ماندن در صندلی ریاست یا گرفتن صندلی ریاست فدراسیون فوتبال هستند. فعلا هدف انتخابات اسفند ۹۴ است. در روزهای آینده بیشتر در این باره خواهیم نوشت!

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سیزده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه ارسال شده است

  • آرمان خشکبیجاری گفت:

    عالی بود

  • امیرمهدی اعلایی گفت:

    اطلاع رسانی خوبی داره صورت میگیره و عادل فردوسی پور در برنامه نود آینده قول داده تا مفصل به این قضیه بپردازه .. اما داستان برام انجا جالبه که چرا همه تیمهای خرید و فروش شده باید گریبان لیگ دو کشور رو بگیره که یه جورایی از سقف دیگه زده بیرون .