وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

از هِلهله های عربی تا پایکوبی که قاسم آبادی نبود: نِمود تلخ اولین آثار مهاجرت به رشت در حوزه اجتماعی

حرف تازه / محمدرسول محمدپور

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – شب گذشته به شبی تلخ برای رشتوندان بدل شد.سقوط یک باشگاه، یک تاریخ، یک فرهنگ و اضمحلال یک پایگاه اجتماعی برای جوانان این شهر و آنان که دل در گرو سپیدیِ رودی به عزمت قدمت این شهر دارند فرجام تلخ شاهنامه رشت گردید.

آری همان طور که پیش بینی میشد و به علت برخی ناکارآمدی ها در سطوح مختلف مدیریتی و عدم حمایتهای لازم، بالاخره رخ داد آنچه نباید و پر بود گوشه گوشه این شهر از عاشقانی که دیشب را بغض در گلو فرو برده و…

البته و به طور حتم خاصه تبعات اجتماعی این رخداد تلخ در آینده بیشتر مشهود و ملموس خواهد بود و گریبان گیر آنهایی خواهد شد که با وجود مسئولیت خود در این خصوص در روزهایی سخت حمایت و همراهی خود را از سپیدرود دریغ داشتند.

فارغ از پرداختن به چرایی و بررسی علل این داستان دراماتیک که بارها و بارها و بارها به آن پرداخته شده است شب گذشته اتفاقی نامیمون اذهان شهروندان را به خود درگیر کرد.

صدای بوق های آمیخته با هِلهله هایی که رشتوندان پیشتر تنها در رسانه ملی به چشم دیده و به گوش خود شنیده بودند و چهره هایی عاری از سرخی و سفیدی مختص به نژاد گیلک، شاید فوتبال را به بهانه ای برای نواختن ناقوس وقوع یک بحران بدل کرد!

بحران مهاجرت آن هم در بی برنامه ترین شکل ممکن خود…

در سالهای اخیر وقوع خشکسالی و وجود چالش های اجتماعی، فرهنگی و گاها امنیتی در برخی نقاط جنوبی کشور باعث گردیده موجی از مهاجرت به سمت استانهای شمالی علی الخصوص گیلان و بالاخص شهرستان رشت ایجاد گردد.

این روند به صورت تصاعدی در حال پیشروی میباشد و طبق معمول با خواب خرگوشی مسئولین و متولیان امر و فقدان برنامه ریزی و ساختارمندی در سکوتی خطرناک به سمت ایجاد یک بحران در حال حرکت است.

صدای بوق و کرنایی که شب گذشته از درون خودروهایی به گوش میرسید که رانندگان آنها به عنوان ساکنین تازه وارد رشت هنوز به خوبی مسیر شریان های اصلی این شهر را نیاموخته اند و بی توجه به اندوه رشتوندان برای حذف “باشگاه ریشه دار سپیدرود رشت” با جسارتی که خبر از بی اطلاعی محض آنها در خصوص تعصبات و اولویت های مردمان این شهر می داد به هلهله و پایکوبی برای قهرمانی تیم پایتخت نشین می پرداختند به سان باروتی آماده انفجار بود که به طور حتم ترکش های آن ابعاد وسیعی در حوزه های مختلف را در بر میگرفت…

شب گذشته با همه اتفاقات خود به خیر گذشت و یا لااقل خبری از اتفاقات احتمالی هنوز در دست نیست لیکن چه شخص، ارگان و یا نهادی تضمین خواهد داد که در رخدادهای بعدی مشابه نیز آرامش شهر حفظ گردد؟؟

در صورت بروز هر نوع تنش و اتفاق ناگوار چه کسی پاسخگو خواهد بود؟؟

آیا بهتر نیست از همین حالا که هنوز چالش مهاجرت بی برنامه به شمال کشور به نقطه جوش و بحرانی لاینحل تبدیل نشده است و تفاوت های فرهنگی و مذهبی و قومی و قبیله ای آتش به خرمن آرامش ما نیفکنده در فکر راهکارهای اجرایی و قابل وصول باشیم؟؟

صدای ناقوس یک بحران به گوش میرسد…

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + پانزده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 دیدگاه ارسال شده است

  • ملوان گفت:

    خدارو شکر ما ازین داستانا نداریم اینجا.آثاری از استقلال و پرسپولیس اگه ببینن از بین میبرن

  • گیله مرد گفت:

    ویریز ای گیل ویریز
    می جانو دیل ویریز
    ویری تی دازه اوسان
    ویری تی دازه ویگیر
    کی تی خانه صارای واش دکفت
    ویری او واشه بزن
    هونی کی رز بوکوده بوشو بوجور
    هونه بزن
    هونه بزن …
    تره یاده او روزان، قدیمانه
    کی تی خانه صارا مئن واش دینه بو
    دانه چره گیله مرد
    او واشان واگردسید؟!
    چون تو تی دازه بنایی به کنار
    بینیشتی تی خانه باغه ورته سر
    بوشو تی دازه اوسان
    کی تی خانه صارایه واش دکفت …
    ویری او واشه بزن
    هونی کی رز بوکوده بوشو بوجور
    هونه بزن
    هونه بزن …

  • گیله مرد گفت:

    آقای دیدار، دانم تی خون سیر و سرکه منستان جوش کوداندره، منم هطویم، هر کی گیلک ببه، انه خون جوش کونه …
    سپیدرود بوشو، ولی نمرده، پس ویریز گیله مرد، ویریز، ایتا گورو تشکیل بدن، امان عربان و تورکان و مغولان و رومیان و روسانه شکست بداییم، بزین ایتا تیمه نتانیم بداریم؟!! تی مقاله آن خوبیدی ولی زمانی اثر داریدی کی علاوه بر نیبیشتن، ایتا حرکتی هم سراگیری …
    اگر سپیدرود و داماش و ملوان و چوکا واگردید، امی غرور واگرده بزین ا مهاجران امی فرهنگ دریا مین غرقا بیدی هتویی کی در تمام ا سالان غرقابستید.

  • مهدی گفت:

    اصلا موافق این متن نیستم.تیمهای آبی و قرمز پایتخت در شهر رشت هواداران بسیاری دارند که سالیان سال است طرفدار این تیمها هستند.چندین سال پیش که استقلال در لیگ برتر قهرمان شده بود در بازار رشت برای خرید حضور داشتم که پرده هایی توسط کاسبان بازار به افتخار قهرمانی تیم استقلال تهران در بازار نصب شده بود و شیرینی و شربت توسط بازاریان در بین مردم توزیع میشد و بازار تبریک و روبوسی و کرکری بین هواداران سرخ و آبی گرم بود.وقتی یکی از همین هواداران جعبه شیرینی را بسمت من تعارف کرد با اینکه موضوع را میدانستم پرسیدم شیرینی بابت چیست؟ گفت ا برار بخاطر قهرمانی استقلال د.البته طرفداران پرسپولیس در شهر رشت به مراتب بیشتر از هواداران استقلال هستند.حتی بسیاری از قدیمی های رشت طرفدار پر و پا قرص ملوان هم هستند.پس لطفا این هواداری را به مهاجرین نسبت ندهید

  • افشار گفت:

    شاید عده ی کمی ازمهاجران شب جمعه تو خیابون شادی میکردن اما یه مقدار جزیی سرمون رو میچرخوندیم کلی رفیق و دوست وآشنای رشتی میدیم البته با اواخر صحبتاتون موافقم ولی متاسفانه توی رشت کم پیدا میشن هوادارایی که فقط تیم شهرشون تیم اول آخر باشه….!!!

  • فرزاد گفت:

    واقعا باید تاسف خورد
    باشه شما طرفدار پرسپولیس یا استقلال ولی تیم شهرت که این همه خون و دل خورد سقوط کرد
    طرفدار تیمی هستین که تا خرخره بودجه دولتی رو با رانت و اختلاس مصرف میکنه که تازه رشتی و گیلانی رو به تمسخر میگیرن
    موندم تا کی میخوان به خودتون بیاین!!!!!

  • گیله مرد گفت:

    مادامی که در گیلان هستی متوجه نمیشی که چه بر تو و زبان تو و فرهنگ تو می گذره!!! یک سال از گیلان بیا بیرون اون وقت می بینی که در باغ وحش باید حیوان بود …

  • رشتی پرسپولیسی گفت:

    قهرمانی پرسپولیس زلزله رو به تمام رشتیهای اصیل پرسپولیسی تبریک میگم

  • رشتی استقلالی گفت:

    آقای رشتی پرسپولیسی.امسال که بکمک فدراسیون و کمیته داوران و وزیر ورزش تونستید اول بشید،اما فصل بعد به شما نشون میدیم که با کی طرفید.تی هوای بدار.

  • رشتی ساکن اصفهان گفت:

    من رشتی ام و در اصفهان زندگی میکنم اگر طرفدار سپاهان باشم کسی نمی تونه حرفی بزنه چون شهری که توش زندگی میکنم یه تیم خوب داره حمایت دولتی داره و …. ولی من اینجا تیم اولم سپیدرود و داماشه تیم دومم سپاهانه ولی اونایی که تو رشت زندگی می کنن و طرفدار تیم تهزانین که همه ایران رو شهرستان میدونن و خودشونو برتر واقعا برای اونا متاسفم همین تهرانیا چه جوک ها که برای رشتی ها نساختن

  • رشتی ساکن اصفهان گفت:

    پس با افتخار ننویسید رشتی استقلالی یا پرسپولیسی

  • رشتی پرسپولیسی گفت:

    اقای رشتی استقلالی.رشت فکر نکنم استقلالیم داشته باشه..همه پرسپولیسبن.اول پرسپولیس بعد سپیدرود.استقلال 100سال دیگه ام قهرمان نمیشه