وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

اصرار به لیگ، از کجا سرچشمه می گیرد؟

فرشاد کاس‌نژاد

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرودانگار بخشی از اصرار به برگزاری بازی‌های باقی‌مانده از فصل لیگ برتر، از دست نرفتن درآمدهایی در حوزه تبلیغات است، درآمدهایی که فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ با نیمه‌کاره رها شدن فصل از دست می‌دهند. اما آنچه باعث می‌شود که اغلب باشگاه‌ها – ظاهراً به جز پرسپولیس- می‌خواهند فوتبال تعطیل باشد تا با امنیت بیشتر شاید فصل آینده از دست نرود، نکته کلیدی ماجراست، اینکه باشگاه‌ها سهم چندانی از این درآمدها ندارند.

درآمد باشگاه‌ها در ایران از تبلیغات محیطی و درآمدهای روز بازی مثل بلیت‌فروشی و فروش محصولات باشگاه و… آنچنان در مقابل هزینه های هر بازی و هزینه های باشگاهداری ناچیز است که باشگاه‌ها را برای برگزاری بازی‌ها در این وضعیت پرخطر ترغیب نمی‌کند اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای از دست نرفتن درآمدها و پرسپولیس با توجه به شانس بیشتر قهرمانی از برگزاری بازی‌ها حرف می‌زنند و چندان متوجه عواقب این تصمیم نیستند.

حتی برگزاری بازی‌ها که بی‌تماشاگر خواهد بود هیچ درآمدی برای باشگاه‌ها در روز مسابقه خلق نمی‌کند، چون نه خبری از همان درآمد ناچیز بلیت‌فروشی است و نه حق پخش تلویزیونی در ایران پرداخت می‌شود که باشگاه نصیبی از این فعالیت پرخطر ببرد.

در اقتصاد فوتبال ایران که باشگاه‌ها همیشه چند برابر درآمدهای خود هزینه می‌تراشند و بدهی‌های چند ده میلیاردی و حتی صد میلیاردی به بار می‌آورند، بدیهی است که برگزاری بازی‌ها زیانبار و تعطیلی آن سودآور است، حتی اگر ویروس کرونا منجر به تعطیلی فوتبال نشود.

در چنین بلبشوی اقتصادی هولناکی، اصرار به برگزاری بازی‌ها و ایجاد خطر برای بازیکنان، مربیان، داوران، خبرنگاران و عوامل اجرایی بازی‌ها از کدام منافع جمعی سرچشمه می‌گیرد؟

با برگزاری بازی‌ها به فرض درگیری چند بازیکن با کووید ۱۹ دوباره بازی‌ها تعطیل خواهند شد و تعطیلی دوباره می‌تواند برنامه‌های فصل آینده را به خطر بیندازد. نکته مهم‌تر این است که برگزاری بازی‌ها شاید برای چند باشگاه که همیشه از فرصت‌های مالی بیشتری بهره می‌برند چندان دشوار نباشد اما برای باشگاه‌هایی با اقتصاد ضعیف و بسیاری از تیم‌های لیگ یک و دو کار پیچیده و دشواری خواهد بود.

تیم‌های کوچک نه توان سفر با رعایت فاصله اجتماعی دارند، نه توان مالی پرداخت هزینه‌های هتل با اتاق‌های جداگانه برای هر بازیکن. بنابراین هزینه‌های جاری باشگاه‌ها چند برابر بیشتر از گذشته خواهد شد و این می‌تواند به مشکلات اقتصادی آنها اضافه کند.

یک یا چند باشگاه که فرصت‌های مالی بهتری نصیب‌شان می‌شود یا فدراسیون و سازمان لیگ که به محفوظ ماندن درآمدهای خود فکر می‌کنند نباید تصمیمی خودخواهانه بگیرند.

باشگاه‌ها بر سر این مسأله تازه که با شیوع ویروس کرونا پیش آمده، دوباره و چندباره از درآمدهای ناچیز خود که توسط فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید پدید بیاید، حرف زده‌اند و هیچ‌کس نمی‌داند چرا محاسبات این درآمدها هرگز شفاف نیست و فهرست روشنی از این درآمدها منتشر نمی‌شود.

این درآمدها چیست و کجاست و چرا باشگاه‌ها همیشه از ناچیز بودن یا دریافت نکردنش حرف می‌زنند؟ بیانیه کانون مربیان فوتبال ایران حاوی هشدارهایی است که پیش از اشاره کانون مربیان نیز باید برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ روشن باشد.

فدراسیون و سازمان لیگ باید نخبه‌ترین کارشناسان را در استخدام خود داشته باشد، نه اینکه با کارمندها اداره شوند. پیشنهاد کانون مربیان نیز البته بحث برانگیز است و یکی از چندین و چند پیشنهاد مطرح ماه اخیر در گفت و گوهای اهالی فوتبال و ژورنالیست هاست اما زوایای مهمی از آن در این پیشنهاد خام دیده نشده که به کارشناسی دقیق در یکی دو ماه اخیر نیاز داشت، کاری که در فدراسیون و سازمان لیگ انجام نشد.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 17 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.