وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

بازنشر – بازی را نباید باخت

فرشاد کاس نژاد

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – داستان روشن است. تاریکی ها و نقطه های کور، همه روشن است. همه چیز زیر سر فوتبال دولتی است، این بلبشویی که تا آخرش تبعیض آمیز و بی قاعده خواهد بود. راه گریزی هم نیست، فوتبال دولتی با این تبعیض ها خو گرفته.

گیلان از فوتبال دولتی، از این بودجه های سرشار که چند دهه تا آخرین ریالش در اصفهان و تهران و خوزستان خرج شده بهره ای ندارد. اما فوتبال گیلان تا بخواهید از تبعیض بهره برده، انگار سهم اش تبعیض است. در فوتبال گیلان همیشه پس از ناکامی ها که پی در پی هم از راه می رسد، دنبال نخود سیاه می رویم، دنبال مقصرانی که جایگاه شان در صف مقصران ناکامی پشت سر رفتارها و تصمیمات تبعیض آمیز در فوتبال دولتی است.

ما اما به اشتباه آنها را می کشیم سر صف، و یادمان می رود که داستان روشن است؛ داستان فوتبال دولتی، تقسیم تبعیض آمیز بودجه ها.

در فوتبال گیلان نه از ذوب آهن خبری هست و نه از فولاد مبارکه، از شرکت فولاد خوزستان و مس کرمان و حتی رفسنجان هم خبری نیست، از ایران خودرو و سایپا هم خبری نبوده و نخواهد شد. فوتبال گیلان اگر زنده مانده، اگر دست و پایی زده و جانی داشته و نفسی کشیده، به لطف تعلق خاطری است که مردم به ورزش داشته اند.

در فوتبال گیلان همین تعلق خاطر و هویت، تیم ها را سر پا نگه داشته. در فوتبال ایران بی تماشاگرها صاحب بودجه های دولتی می شوند، پیکان چندین دهه بدون آنکه تماشاگری را جذب کند، همیشه بوده و بودجه های خوب و دندان گیری هم نصیبش از این فوتبال دولتی بوده. مثل پیکان تیم های دیگری هم داریم و داشتیم.

در همین فوتبال اما ملوان حق ندارد آب خوش از گلویش پایین برود، داماش سالهاست که گرفتار سوء مدیریت و بحران های اقتصادی است و سپیدرود هم حکایتش را همه می دانیم، تیمی صاحب جایگاه اجتماعی در گیلان، اما بی بهره از بودجه های دولتی. سپیدرود همیشه روی پای خودش ایستاده و بدیهی است که در این فوتبال پرهزینه گاهی کمر خم کند.

قیمت ها در فوتبال ایران بر اساس بودجه های بی حساب تنظیم شده، رشد قیمت ها نه بر اساس بازار آزاد ورزشی، بلکه بر اساس میل مدیرانی است که بودجه های دولتی را به دست آورده اند. در چنین شرایطی تکلیف بخش خصوصی روشن است، باید راه خود را جدا کند اما چگونه می تواند در این آشفته بازار دوام بیاورد و راهش را پیدا کند؟

فوتبال گیلان تا روزی که کنار این سفره فوتبال ننشسته باشد، تا روزی که سهمی از این آشفته بازار فوتبال دولتی نداشته باشد، روزگارش همین است، باید با چنگ و دندان کار را پیش ببریم و بازی را نبازیم؛ این بازی نابرابر در فوتبال ایران.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + سیزده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

41 دیدگاه ارسال شده است

  • گیله مرد گفت:

    هنه واسی ایسه کی همیشک گم ویریز ای گیل… ویریز…
    اَ جنگل مین و حیوانانه مین تو جه او اول هم نبا ادم ببوسته بی… امی پئر و ماران فکر کودید خوشانه تمدن امره تانیدی اَ ملت نفمه ادم چاکونید ولی نانیستیدی کی اشان تمدن ا حیوانانه ورجا معنای دیگری گیره. ولی جاقالان اَ نسل جدیدی کی گیلانه مین بووجود بامو, خیلی فرق بوکوده. جاقالان امی هوش و امی زور و امی تاریخه هیچکودام اَ حیوانانن ناریدی هیچکودام

  • سید محمد گفت:

    سلام و درود به استاد کاس نژاد فخر مردم گیلان .
    ▪ Afc دو پایش را با فشاری روز افزون، روی گلوی فوتبال ما گذاشته و برای حرفه ای شدن باشگاه های ایرانی اتمام حجت می کند، اما اینک ما در حال گذاشتن کلاه شرعی روی سر خودمان و کنفدراسیون فوتبال آسیا هستیم.نمی توانیم حرفه ای باشیم چون مدیران ما می دانند عمر مدیریت شان به رتبه اخذ شده در پایان یک بازه کوتاه بستگی دارد،از این رو همه آرزو های خویش را در کوتاه مدت دنبال می کنند. محمد حسن انصاریفرد و حبیب کاشانی در دو برهه مختلف با مبالغی باور نکردنی و فقط برای چند بازی حسین کعبی را به پرسپولیس آوردند آن هم با قراردادی کوتاه مدت. نکته جالب آنکه حسون در هر دو نوبت بعد از رسیدن به جایگاه مطلوب در تیم ملی، پرسپولیس را ترک کرد بدون آنکه ریالی به دخل پرسپولیس سرازیر شود…؟!

  • بی نام گفت:

    باشگاه ها در دنیای امروز، از بودجه عمومی و به قول ما، از بیت المال پول نمی گیرند بلکه خود درآمد دارند و حتی مالیات نیز می پردازند. در واقع در آنجا، باشگاه ها، به عنوان بنگاه های اقتصادی عمل می کنند و از جیب خودشان قرارداد می بندند و خرج می کنند ولی در اینجا چه؟

    مگر نه این است که همه باشگاه های مطرح ما، متعلق به دولت یا بخش عمومی اند و در واقع از جیب “من و شما” می گیرند؟
    ساختار فوتبال ایران، تنها کارخانه ای برای تولید بی مسوولیتی، گستاخی و غرور، حرمت شکنی و فحاشی و البته موسسه ای برای حیف و میل پول های مردم ایران است و در چنین فضایی، روز به روز فوتبال مان نیز تضعیف می شود تا روزی که فرا برسد که اگر تیم مالدیو را هم بردیم، کلی سرحال بیاییم.

    … فوتبال ایران، یک تحول بزرگ و ساختاری می خواهد البته اگر دلالان و کارچاق کن هایی که به دنبال بوی پول به مستطیل سبز رسیده اند بگذارند!

  • افروزیان گفت:

    یک روز درباره فوتبال گل گفتیم و دوستان هم گل شنیدند اما همه اهالی فن می دانستند که این گل هیچوقت ببار نمی نشیند، فوتبالی که در بسته بندی های دولتی می خواهد به جامعه فوتبال عرضه شود دربسته در همان بسته ها قفل می شود چرا که نه بنگاهها تسهیلات خصوصی قادر به رقابت با دولت هستند و نه دولت با پول بیت المال در طول عمر خود می تواند همه هزینه فوتبال را تقبل کند. این از مصیبت های هر فصل فوتبال پر جنب و جوش و پر هوادار ماست که به نتیجه نرسیده همه را پا در هوا می کند، از باشگاه گرفته تا بازیکن و هوادار مظلوم و علاقمند، کلید این همه تناقضات در کجاست، در جیب دولت و یا سیاسیون و یا در یک کلمه قانون، فوتبال مثل طلاست وقتی به بازار می آید باید عیار داشته باشد تا بشود آن را محک زد، فوتبال بدلی مانند طلای بدلی اگر دو روز در آفتاب بماند رنگ می بازد و می شود همین فوتبال که امروز در گیلان ما را گرفتار خود کرده است. یک فوتبال پریشان و بدون هدف که هیچ آشیانه امنی را در پیش روی خود نمی بیند و بجای نشاط دائم ناهنجاری و حاشیه و دل زدگی با خود یدک می کشد، اگر فوتبال می خواهد دولتی باشد دولت باید همه را با یک چشم نگاه کند و فرقی بین تهرانی و شهرستانی نگذارد و اگر می خواهد خصوصی باشد پس همه را با یک منش عقلانی و فنی رها کند و تحت یک پروسه ۵ ساله مورد حمایت قرار دهد، البته اگر عزم راسخ و فوتبالی وجود داشته باشد و همه چیز را در سایه سیاست با جوهر قلم بر روی صفحه کاغذ نرانیم تا بعد خودمان اولین کسی باشیم که در جهل این مرکب ابدالدهر بمانیم.
    در این شرایط فعلی فضای مناسبی برای فوتبال رشت باز شده است توقع همه دوستداران این است که این تصمیمات مقطعی و زود گذر نباشد. تعهدات باشگاه ها تابع زمان هستند و همه رفع مشکلات را زمان مناسب می تواند مشکل گشا باشد.

  • احمد گفت:

    سلام، بهترین راه این است که بطور کامل باشگاهها خصوصی شوند و دست دولت و صنایع دولتی از آنها کوتاه شود بعد بهترینها میمانند .

  • آریان گفت:

    درود. یلداتون خوش
    به نظر من فوتبال و کلاً ورزش دولتی در سطح باشگاهها باید تعطیل بشه به هرقیمیتی حتی نابودی لیگ و ورزش ملی برای کوتاه مدت. راه رو برای شرکت های خصوصی باز بزاریم اونوقت اونا هرقدر خواستند به بازیکناشون پول بدند در عوضش پولی که هرسال در ورزش باشگاهی هزینه میشه که شاید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هم هست رو تو بخش ورزش همگانی هزینه کنید اونوقت بعد از یه دوره ۵ ساله هم تیم های ورزشی قدرتمندی خواهیم داشت و هم به خاطر مشغول بودن عامه مردم به ورزش خود به خود آمار اعتیاد و بزه های اجتماعی پایین میاد ضمن اینکه اینکار خودش یه سرمایه گذاری برای دولت به حساب میاد چون اگر الان مردم ورزش نکنند چندین برابر این هزینه باید صرف هزینه های درمانی بشه.

  • رضا گفت:

    با سلام.مطمئنا صرف این همه پول بی زبان از جیب بیت المال نه تنها بد است بلکه ایراد شرعی دارد.تعجب میکنم از امثال بعضی مدیرعامل ها که ظاهرا متشرع نیز هستند ولی صرف این هزینه ها را مجاز میدانند.قطعا باید منابع مالی دیگری برای ورزش غیر از بیت المال پیدا کرد مانند اسپانسرهای پولدار از قبیل آقای هدایتی. خدا میداند در سراشیبی قبر چه کسانی با این خرج کردن ها سقوط آزاد میکنند.والعاقبه للمتقین.

  • مهرداد گفت:

    خصوصی چه صیغه ایه؟!
    مثلا به نظر شما ایا یک باشگاه مثل ذوب آهن ، راه آهن، تراکتور سازی ، صنعت نفت ، سایپا و…. اسمشون باشگاه خصوصیه ؟! به نظر من در لیگ ما تیمهای خصوصی تعدادشون خیلی خیلی کمه. اگه دنبال تیمهای خصوصی میگردین برین به اسم تیم های لیگ دسته یک و دو و سه نگاه کنید. که از طرف یک کارخونه یا موسسه حمایت میشن و هیچ وقت نمی تونن و بنیه اش را هم ندارند که پا به لیگ برتر بگذارند. نه تیمهای لیگ برتری که همه مال صنایع ملی ما هستند که همه ما هم در آنها سهم داریم.

  • سینا گفت:

    درآمد باشکاه های خارجی تا ۸۰ درصد وابسته به پخش بازی های تلوزیونی است. و درامد هنگفت آن بازیکنان نیز از همان راه بدست می آید . رویه ای که الان در ایران وجود داره اینه که پول تبلیغات تلوزیون به جیب باشگاه ها نمی رود . یعنی درامد پخش بازی های تلوزیونی به جای اینکه برای باشگاه خرج بشه وارد بیت المال می شه . این که کل درامد تلوزیون از پخش بازی ها چقدر هست رو من نمی دونم . ولی چیزی که هست اینه که همین بازیکنان هستند که باعث جذب این پول هنگفت به بیت المال هستند. بنابراین این درامد ها حق آنها است. تنها مشکلی که پیش می آید این است که اگر مقدار پخش تلوزیونی هر باشگاه به خود ان باشگاه تخصیص پیدا کند هر کدام از باشگاه ها می دانند که چه مقدار پول باید خرج کنند. از طرفی باشگاه های پرطرفداری مثل پرسپولیس و استقلال ,تراکتور سازی و سپیدرود و ملوان و نساجی و… مطمئنا با این همه طرفدار بودجه خیلی بیشتری از بقیه باشگاه ها می گیرند. نه مثل الان که باشگاه های صنعتی که هیچ طرفداری ندارند پول هنگفتی خرج کنند.

  • رسول گفت:

    سلام . من بر روی این یادداشت آقای کاس نژاد ایراد جدی داریم . شما دیر به فکر افتادید که گیلان از سفره فوتبال دولتی بهره مند بشود در حالی که دولت دارد خودش را کوچک تر می کند ما گیلانی ها همواره دیر می جنبیم و وقتی هم به هوش می اییم کار از کار گذشته است و الان هم کسی گوشش به این حرف ها بدهکار نیست. خصوصی سازی شاه کلید حل معضل فوتبال ایران است. تا وقتی هزینه باشگاه ها از بیت المال تامین می شود، کسی به فکر سوددهی فوتبال نیست.از شما انتظار داریم به این موضوع فکر بکنید .

  • شمس گفت:

    سلام . چرا در این زمینه از کشورهایی که لیگهای حرف ایی دارند الگو برداری نمی شود. قطعا” ، اونها ، هم دلشون برای پولشون می سوزه و هم تمایل دارند طرفدارهای بیشتری برای تیم خودشان داشه باشند.

  • ساناز گفت:

    با سلام ، این فوتبال مشکل اساسی دارد و با پول های این چنینی آن هم به بازیکنان درست نمی شود . این پول های کلان باید صرف ساخت زیر سازهای بنیادی فوتبال شود . تا زمانی که ورزشگاه هایی در شان بازی فوتبال درست نشود انتظار فوتبال نداشته باشیم .! تا وقتی استعداد یابی ها با پارتی بازی و دلالی در فوتبال پیش بروند انتظار فوتبال در ایران را نداشته باشیم .!!

  • کامران گفت:

    بینید، هرکس باید به اندازه کاری که میکنه پول بگیره، این واضحه. برای اینکه در فوتبال به اینجا برسیم، مهم ترین کاری که باید انجام بدیم خصوصی کردن تیم های فوتبال هست. چرا در این صورت هر تیم به میزانی که بتونه تماشاگر در استادیوم جذب کنه، درآمد خواهد داشت و لذا اگر خوب بازی نکنه تماشاگر خودش رو از دست میده و درآمدش کم میشه. پس برای پول درآوردن، فوتبالیست ها هم مجبور میشن که بیشتر و بهتر بازی کنند. لذا برای پول درآوردن باید عرق ریخت! اما وقتی پول نفت باشه، همه پول خودشون رو بدون هیچ عرق ریختنی بدست میارن و بازارهای کاذب ایجاد میکنن چون میدونن هزینه اش با هر روشی هست تأمین میشه. پس مهم ترین کار در صنعت فوتبال، خصوصی کردن تیم هاست. اینطور دقیقا مشخص خواهد شد که مردم برای این تیم ها تا چه حد حاضر به پول دادن هستند.

  • حق پسند گفت:

    میلیارد ملیارد پول بیت المال هدر میره ، بازیکنی که حتی بلد نیست شوت بزنه، به خدا قسم اگر هزینه تمامی این فوتبالیستها صرف تمامی ورزشها بشه به خدا قول میدهم هم بسکتبال ، هم والیبال ، وزنه برداری ، کشتی ، قایقرانی ، تیراندازی ، تکواندو … تمامی ورزشها پیشرفت خواهد کرد و صدها مدال است که کسب خواهیم کرد، اخه یک وزنه بردار یا بستکتبالیست یا … با حقوق ۸۰۰ هزار تومنی و بدون زمین تمرین ، بدون امکانات … چطور میخواهند که مدال بیاورند ؟ اصلا من اجازه نمیدهم که پول من صرف ترکیه رفتن فوتبالیستها شود یا خرید ماشین میلیونی ای بابا من حقمو میخوام باید به کی بگم این درد رو ؟

  • ایرج گفت:

    درود. نگاهی به فوتبال در سطح حرفه ای در کشورهای مطرح دنیا در این خصوص نشان میدهد که نه تنها فوتبال بلکه سایر رشته های ورزشی در این کشورها به گونه ای مدیریت میشود که به آنها نه تنها به عنوان یک حرفه ورزشی، بلکه به عنوان یک مدل اقتصادی برای کسب و جذب سرمایه و سودآوری نگاه میشود. اکثر قریب به اتفاق باشگاههای فوتبال در کشورهای مطرح در این زمینه، دارای سهام، هئیت مدیره خصوصی و کانونهای هواداری فعال هستند. سرمایه های در گردش در این باشگاهها اعم از سرمایه های ورودی و خروجی در راه کسب عواید مدیریت میشوند و بخش اعظمی از خرج باشگاهها (استخدام بازیکنان و مربیان) از راه درآمدی است که باشگاه به شکل مستقل بدست می آورد. در نتیجه دستمزدهای بالا در این باشگاهها منطقی است و خود موجب کسب در آمد بیشتر با ایجاد پتانسیل و ظرفیت موفقیت میشود. متاسفانه در ایران تنها با نگاه به کشورهای اینچنینی و بدون بررسی منطق موجود در پشت دستمزدها، حتی بعضا گفته میشود که این دستمزدها متناسب با سطح فوتبال حرفه ای نیست. دلیل این امر آن است که در ایران فوتبال حرفه ای به معنای واقعی کلمه وجود ندارد و از این سطح حرفه ای تنها نام لیگها است که حرفه ای است. فوتبال حرفه ای از تمامی جنبه ها باید حرفه ای قلمداد شود که در این میان بعد اقتصادی و درآمد زایی نیز از مهمترین جنبه ها است. با توجه به این امر باید گفت سطح دست مزد بازیکنان و مربیان در فوتبال ایران به شدت بالا و غیر متناسب با فعالیت بازیکنان، مربیان، مدیرعاملان و در نهایت خود باشگاه است.

  • جعفری گفت:

    با سلام و عرض ادب، این نوع پرداخت ها در کشوری همانند ما بسیار دردناک و سّم مهلکی است که مصائب بزرگی برای آینده جامعه و کشور دارد. بدلائل مختصر ذیل: ۱-انگیزه درس خواندن و شبانه روز تحقیق علمی کردن آنهم در فضاهای آزمایشگاهها را بشدت خفه می کند.
    ۲- کارکنان و زحمت کشان خصوصا” مشاغل سخت مانند صنایع نفت و گاز و نیز صنعتگران مهم کشور که در کارخانجات ذوب آهن، فولادسازی، کشتیرانی آنهم در جنوب کشور، و …..
    بایستی در مقایسه با این افراد یک هزارم حقوق دریافت کنند؟ ؟؟؟ این چه عدالت و انصاف است؟
    ۳- امرا، سرداران و افسران و درجه داران نیروهای سه گانه ارتش و سپاه که شبانه روزی از مرز و بوم این مملکت حراست می نمایند تا ما در این دنیای پیچیده و استکباری ، با افتخار و آرامش زندگی نمائیم بایستی یک هزارم این افراد حقوق دریافت ننمایند؟؟؟؟
    ۳- اساتید دانشگاهها ، مهندسین ، صنعتگران و …… در مقایسه با این افراد یک صدم حقوق نگیرند؟؟؟؟
    ۴- کشاورزان ، و کلیه اقشار جامعه که تامین کننده نان و خوراک و اقتصاد این مملکت هستند، بایستی یک هزارم این فوتبالیست ها درآمد داشته باشند؟؟
    ۵- با داشتن یک میلیارد فوتبالیست در هزار سال دیگر ایران چه خواهد شد؟؟؟؟ آیا حتی یک متر الیاف پلیمری خواهد ساخت؟؟؟
    ۶- بله هر کشوری نیاز به تفریحات سالم و ورزشکار دارد، ما هم نیاز داریم. ولی حتی بین کشتی گیران، وزنه برداران ما با این فوتبالیست ها قیاسی بنمائید. آیا این ریخت و پاشها صحیح است؟
    اکثریت جوانان ما از درس خواندن مایوس شده اند، چرا؟ الگو برای جوانان ما دانشمندان و اساتید و خلبانان و …….نیستند و این یعنی مصیبت برای یک جامعه. الگو این افراد شده اند. بنده به تمام این فوتبالیست ها احترام می گذارم آنها مقصر نیستند. مقصر دست اندرکاران هستند که بدون بررسی تمام جوانب ، ناخودآگاه یا خدای ناکرده آگاهانه، این مصیبت را بر جامعه ی ما وارد کرده اند. حداکثر حقوقی که به این افراد بایستی داد ماهیانه زیر دو سه میلیون تومان بایستی باشد. آیا سزاوار است پول نفت و گاز و ….سرمایه نسل های آینده را صرف این نوع مسائل کرد. خواهشمند است این نوع سیاست ها را بدور از هر نوع شائبه و انگ گروهی و خط فکری و اتهام زنی و صرفا” بخاطر آینده ی این مملکت بررسی و برنامه ی راهبردی جامعی تدوین و اجرا کرد. با تشکر

  • علیرضا گفت:

    در ایران فوتبال خصوصی نداریم زیرا
    ۱- هیچ شرکت کاملا خصوصی پیدا نمی شود که صاحب یک تیم فوتبال باشد .
    ۲- اگر هم شرکتی خصوصی بخواهد این کار را بکند موانع زیادی برای درآمد زایی دارد که بخاطر قوانین و مقررات ایران است که باید اصلاحاتی صورت گیرد تا به سبک جهانی بتواند درآمد زایی نماید .
    لذا نتیجه می گیریم که کل فوتبال ایران دولتی است و حتی نیمه دولتی هم نداریم زیرا صنایعی هم که دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار کرده است در واقع هنوز از خزانه دولت بودجه دریافت می کنند و اکثرا زیان ده هستند و به نام اشخاص خاصی به ثبت نرسیده اند که بتوانیم حکم شرکت خصوصی بر آن جاری کنیم .
    خلاصه اینکه از آنجایی که طبق قوانین فیفا باید این باشگاه ها به عنوان یک شرکت به ثبت برسند و مشابه یک شرکت خصوصی دفاتر قانونی ثبت دخل و خرج داشته باشند لذا نتیجه می گیریم که چون این شرکت های به ثبت رسیده توسط باشگاه ها از نوع دولتی هستند بنابراین بازیکنان و مربیان و کادر فنی نیز بعنوان کارمند بخش دولتی محسوب می شوند و باید بر اساس جدول حقوقی دولت با توجه به رده و مدرک و نوع کار حقوق و مزایا دریافت نمایند .
    به هر حال اگر روزی شرکت خصوصی بزرگی پیدا شد که باشگاهی را تاسیس کرد بر اساس میزان درآمدی که آن باشگاه خواهد داشت به کارمندان آن که همانا بازیکنان و کادر فنی هستند حقوق و مزایا خواهد داد.
    والسلام

  • ساسان گفت:

    وقتی باشگاه‌ها خصوصی باشند مانند یک شرکت اداره میشوند و براساس قانون تجارت فعالیت خواهند کرد.از نظر سیاست گذاری در امر ورزش هم وزارت ورزش و فدارسیون‌های مربوطه مسئول می‌باشند. در کنار این موضوع مسائلی مانند حق پخش تلویزیونی و سایر تبلیغات را میبایست به باشگاه‌ها داده شود تا مخارج خود را بتوانند از این طریق رفع کنند. حتی ایجاد فروشگاههای مربوط به خود را داشته باشند. دولت و وزارت ورزش هم جهت کمک به این باشگاه‌هها با وضع قوانینی مانند قوانین شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس از این باشگاه‌ها حمایت کند.

  • امین گفت:

    خرج کردن برای فوتبال یه بحثه استفاده از پول بیت المال یه بحث دیگس,خرج کردن برای فوتبال عیبی نداره ول اون جایی مشکل به وجود میاد که این پول از بیت المال خرج بشه,بهترین راه واگذاری تیما به بخش خصوصی است در اون صورت اون بخشی که تیمو خریده هر چقدر میخواد خرج کنه صحیح ترین راه اینه

  • معین گفت:

    به نظر من چون فوتبال یک بنگاه اقتصاد ی قابل پیشرفت در سطح جهان است و بنگاههای اقتصادی در اروپا و کشورهای بزرگ اقتصادی بدین وسیله کسب درامد و اشتغال زیاد انجام میگیرد لذا در این مورد سرمایه گذاری خوب است ولی نه سرمایه گذاری از طرف دولت . نه از پول این ملت شریف و آبرومند ایران . و پول یک سری کارگرهای و مردمان مستمند که به نون شب محتاج می باشند بنابراین باید سهام این باشگاهها را بخش خصوصی خریداری کرده و در مقابل طبق در امد باشگاهها هزینه نمایید و ایجاد اشتغال نمایید از قبیل احداث ورزشگاهها چند منظوره و غیره و در نتیجه با اجاره ان درامد کسب نماید.

  • کامی گفت:

    با سلام . نباید پول بیت المال را به فوتبالیست داد و اینکه باید باشگاه خصوصی شود اما در این مملکت هر کاری که توش دلالی و پول و شهرت دارد نمی شود درست ساماندهی کرد چون آنها که نانشان قطع میشود بلوا به پا می کنند قدرت دارند …

  • جاهدی گفت:

    مشکل ما نفتمونه، حتی فوتبال هم از نفت ایران ضربه خورده، وقتی این ثروت بی پایان رو تو کشورمون داریم و نمی تونیم مدیریت اش کنیم به جای توسعه زیر ساخت ها می ریم تزریق می کنیم نقدینگی رو تو یه خوزه و نتیجه اش تشکیل باندهای مافیا، دلالی و خیلی چیزهای دیگه می شه و فساد ایجاد می شه

  • حمید گفت:

    ما دیر خبردار شدیم استاد کاس نژاد خیلی دیر

  • ایمان گفت:

    در شرایط فعلی ابتدا باید شرایط فوتبال رو با ثبات کرد و با سه محور مدیریت طولانی مدت، استفاده از کارآزموده های فوتبال و اجباری کردن تربیت تیمهای پایه برای تمام باشگاهها یک دوره گذار سه تا پنج ساله را طی کرد و در همین زمان باشگاهها را تبدیل به سهامی کرد تا در پنج سال آینده شاهد باشگاههایی خصوصی با مدیریت باثبات، فوتبالی و بایزیکنان جوان و جویای نام باشیم. اگر عزمی بر این کار نباشد هیچ کس نمیتواند جلوی این ریخت و پاشها را بگیرد و وضع روز به روز بدتر هم خواهد شد.

  • کیهان گفت:

    واقعا کسانی که چنین پول های کلانی را به فوتبالیست ها می دهند باید جواب گوی مردم باشند چون اگر فوتبال خصوصی شود هیچ بنگاه اقتصادی که حساب سود و زیان خود را می کند حاضر نیست حتی ۱۰ میلیون تومان بابت این بازیکنان بدهد. قبول ندارید؟ امتحان کنید. فوتبال ایران با یارانه دولت زنده است. یارانه ای که اگر یک دهم آنرا به بخش فرهنگ می دادند هزارن اثر ارزشمند تولید می شد که نتایج پر باری هم در جامعه بجا می گذاشت. راستی چرا هیچ کارخانه دولتی حامی انتشار یک کتاب نمی شود؟ یا هیچ شرکتی هزینه های یک تئاتر را تقبل نمی کند؟ چرا بزرگترین انتشارات علمی متعلق به شرکت های بزرگ نیست؟ واقعا نمی شود در این عرصه ها برای شرکت کسب اعتبار و شهرت کرد در عین حال فروش شرکت را بالا برد؟

  • سروش گفت:

    با سلام. چیزی رو که آقای کاس نژاد میکن که بازی رو نباید باخت فقط یک توصیه احساسیه . خودشون هم میدونن که یاداشتشون یه دلگرمیه نه یه واقعیت که فوتبال ایران و اقتصاد ایران و سیاست های دولتی این توصیه را برنمی تابه. به نظرم یه توصیه نامه اس برای شورای شهر که چه نشستید همه تیما دولتی اند و شما بیاین این تیمو بگیرین . منم موافقم که اینکار انجام بشه ولی خیلی دیر شده و اینقدر سیاه و سفید کردن که کارو خراب کردن . بازیگران این بازی فقط بلدن اهانت کنن و معلومه کسی زیربار اهانت نره. اگه از وجود شما و امثال شما خوب استفاده میشد و کار رو سیاسی نمیکردن سپیدرود الان دست شورا بود و مشکلی نداشت تا بازیکنا بیان هر روز تهدید بکنن اگر شورا نخره ال و بل میشه این روش درستی نیس . کاس نژاد عزیز ما همیشه بازی رو در عین شایستگی میبازیم و الانم کاری شده که همه از هم فرار میکنن وقتی میخوای فقط خودت بشی ناجی به ناجیای دیگه بر میخوره اینو یه کسایی درک نمیکنن … حکما اگه این بچه بازیا نبود سپیدرود امروز ارامش داشت و شهرداری هم تیمو خریده بود به قول شما بازی رو باختیم ولی به خودمون …. یا حق مرد دوست داشتنی رشتی

  • آرشام گفت:

    مسعولین محترم سایت فکر نمیکنید الان وقت درد دل نیست و تو چند تا پست شما فقط درد دل و متن های طولانی خسته کننده هست که دردی رو دوا نمیکنه شما رسالت و زبان ما رشتی ها هستید تمام حرفهای ما رو از این جا شاید بتونیم به گوش مسعولین برسونیم اگه دوستان میان تو سایت میخوان یه خبر خوشی یه درد دل حسابی یا یه اتحاد جدی که اهرم فشار جدی باشه واسه مسعولین نه که با متن های طولانی و خسته کننده ،الان جای این حرفها نیست نیم فصل دوم داره شروع میشه همه تو فکر نقل و انتقال و چاره هستن بعد شما تو فکر نقل محافل قهوه خانه ای هستی اگه خودتونو به عنوان یکی از سایتهای برتر کشور میدونید پس خودتون یه فکر جدی بکنید یه راهکاری که با مردم همراه باشه واسه فشار جدی به مسعولین.و اینکه یا شهرداری میخره که هیچ مبارکش نخرید هم به درک که نخرید شهرداری اینقد فس فس میکنه ماشالله هزار تا مسعول غیر رشتی هم تو شهرداری و شورا داریم که براشون رشت مهم نیست و شکم سیری یه نخی میندازن که کار بدتر گره بخوره متاسفانه نه شهرداری تصمیم جدی خرید داره نه میزاره بقییه بیان جلووو نگید که خریدار نیست هست خوبشم هست ولی شهرداری نمیزاره بیان جلو مطمعن باشید نیم فصل دوم از این خبرا نیستااااااا که سپیدرود ببازه بقییه تیم ها هم حال بدن به سپیدرود ببازن تا سپیدرود صدر بمونه لطفا دست به کار جدی بشید وگرنه باید یک سال دیگه چشم هامونو به بازیها خوش کینم و……

  • سروش گفت:

    آقای ارشام وقتی استادکاس نژاد متن مهمی می نویسن طبیعی است دیگران هم نظری داشته باشن و بیان حرف بزنن شما هم کمتر از دیگران ننوشتین .مرگ برای همسایه خوبه؟ دوست عزیز شما چرا فکر میکنین شورا و شهرداری منتظر ما نشستن تا تصمیم بگیرن؟ دکتر ثابت قدم لایحه دو فوریتی داد و شورا هم تصویب نکرد در حالی که همه فشار آوردیم تو گروهها و همه اعضای شورا رو دیدیم هم علی آقای نظرمحمدی و هم مهندس بهارمست و هم آقای مومنی و الماسخاله و آقا رهنما و هواداران خیلی تلاش کردن اما نشد. حرف شما درسته تیم مشکل مالی داره نیم فصل شروع شده باید یه کاری کردولی من و توی هوادار چی میتونیم بکنیم دست ما کوتاهه برادر

  • سعید گفت:

    آره ملوان خیلی دیگ بی بوله.بعد میخواستن ۲۰میلیارد نفتو بخرن.اونا سیاه بازیه انزلی چیاست.من اصلا دلیل اینک تو سایته ما در مورده ملوان چیزی مینویسننو متوجه نمیشم. ادمین برو نیگا کن ببین تو سایتشون حرفی از رشت میزنن.ادمین ما احتمالا بی غیرته یا رشتی نیست

  • سبو گفت:

    آقای ارشام شما که نمی توانید دهان مردم را ببندید. شما نظرت را بده و توی کار دیگران هم دخالت نکن راستی تا حالا چقدر به سپیدرود کمک کردید؟

  • سعید گفت:

    معذرت میخوان از همه این دوستانی ک کامنت گذاشتن. همه نه ولی ی سری فقط بلدن بیان الکی حرف بزنن ک تو رشتم کم نیستن این افراد وراج.اگ وجود دارینو حرف واسه گفتن یک شنبه بیایین جلو شواری شهر رشت ک تکلیف تیم سری مشخص شه تا ی سری بازیکنای خوبمون نرفتن تیمای دیگ..نه اینک مثل خاله زنکا این جا حرف بزنین

  • سبو گفت:

    اقا سعید وقت کردی مصاحبه استاد رهنما را کمی بخوانی بد نیست بدردت میخوره ابرار . فرمودند ۱/۵ میلیارد تومان نقد بیاورد سپیدرود را می دهد د چکار بکونه بنده خودا. اگه اما رشتیان وراجیم تو سر وراجی ابرار ایزره ان طرفترم که ایسی . این اخر عمری می خواهید ما را بگیرند بندازن زندان ان هم با تجمع مقابل شورا ؟

  • سیامک از رشت گفت:

    استاد عزیز چطورفولاد گیلان ماموریت دارد از هوای گیلان را تخریب کند ولی یکی مدیران استان نمی توانند انها را قانع کنند باباجان در استانه دیگر اگر همین فولاد هزینه ورزشی یک تیم را تقبل نکند نمی تواند کارش را شروع کند پس مشکل از ماهیت برادر جان

  • فرهاد گفت:

    درود
    نهادهای مردمی در کشورهایی چون ایران همیشه ضعیف بودند. حال هر نهاد مردمی که باشد، فرقی نمی کند نهاد سیاسی، نهاد فرهنگی،نهاد مدنی، نهادهای اقتصادی و…… ! در این کشور دولت راسا” می خواهد متولی همه چیز باشد. نهاد ورزش و فوتبال نیز از این قائده مستثنی نیست. شما هیچوقت در این کشور یک نهاد مردمی قدرتمند که تعیین کننده باشد را نمی توانید بیابید، اگر هم بوده خیلی زود از بین رفتند و یا در حاشیه قرار گرفتند.بر اساس همین روش جاری، نظام باشگاهداری در ایران از ابتدا توسط دولت پایه ریزی شده و بودجه و مدیریت دولت بوده، همه موفقیتها و کامیابی ها و جامها را اگر دقت کرده باشید توسط تیمهای دولتی بدست آمده و تیمهای بخش خصوصی اساسا” مجالی برای اینکار نیافتند مگر معدود تیمهای متمول که موفقیتی نصیبشان شد اما خیلی زود محو شدند( بهمن کرج، استیل آذین تهران). همه تیمهای که در این ۴۰ الی ۵۰ سال در فوتبال ملی مشغول فعالیت هستند بلا استثناء دولتی هستند. از این ملوان نیروی دریایی خودمان شروع می کنم. در انتخابی جام تخت جمشید ملوان انتخاب نشده بود اما چون تیم متعلق به یک نهاد نظامی به نام نیروی دریایی شاهنشاهی بود انتخاب شد( ملوان بعد از تاج آبادان و تاج اهواز سوم شده بود). این را از آقای رضا ویشگاهی پیشکسوت ملوان نقل قول می کنم. بنابراین بودجه نیروی دریایی، مدیریت و امکانات نیروی دریایی باعث بقاء ملوان شد. نه تنها ملوان، نفت آبادان اگر تشکیلات پالایشگاه آبادان پشتش نبود فکر می کنید چند سال دوام می آورد؟! مس کرمان، به هنگام مسابقه فکر می کنم ۵۰۰ نفر تماشاگر دارد، مس رفسنجان، فولاد اهواز، تراکتورسازی تبریز که اخیرا” خود را به وزارت دفاع متصل کرده و به مانند ملوان از بازیکنان سرباز استفاده می کند، فجر شهید سپاسی شیراز، ماشین سازی تبریز وتیمهای پایتخت از قدیمیها مثل عقاب نیروی هوایی تهران، پاس شهربانی تهران، بانک ملی تهران، دارایی تهران، راه اهن( از موقعیکه به بخش خصوصی واگذار شد همه شاهدیم به چه روزی افتاد)،پیکان تهران، نفت تهران، سایپا تهران و……..!! اما در همان تهران تیمی بود بنام شاهین تهران متعلق به بخش خصوصی دکتر اکرامی، تیمی با بازیکنان ملی پوش و البته تحصیلکرده ، در روزگاری مکتب شاهین برای خود اسمی داشت و کیا و بیایی، اما الآن اثری از شاهین نیست چون متعلق به بخش خصوصی بود. برق شیراز تا زمانی که دولتی بود سرپا بود اما با واگذاری به بخش خصوصی از بین رفت. شاهین اهواز نیز همچنین و بسیار تیمهایی متعلق به بخش خصوصی که از بین رفتند و آوردن نامشان در این مقال نمی گنجند.
    باری، چون فوتبال ایران دولتی است و بودجه و امکانات تیمها نیز متعلق به دولت است می بینیم که تیمهای متعلق به نهادهای دولتی سالهاست در سطح اول فوتبال کشور فعالیت دارند. همه این تیمهایی که نام بردم از اسامی انان می توانید به نام سازمانها و نهادهای متبوع آنان پی ببرید. بدون این نهادها اینها نمی توانستند در سطح اول فوتبال کشور فعالیت کنند منجمله همین ملوان، اینها باور کنید بدون نیرو دریایی یکسال هم روی پای خود نمی توانند بایستند.
    بنابراین تا فوتبال ما دولتی است این تیمها هستند و تیمهایی نظیر سپیدرود در حاشیه قرار خواهند گرفت.چون بخش خصوصی هیچگاه بدون دریافت سود هزینه نخواهد کرد.
    امیدوارم توضیحی هر چند اجمالی در مورد نظام فوتبال کشور به دوستان عرضه کرده باشم.

    برقرار باشید

    به امید موفقیت سپیدرود

  • فرهاد گفت:

    درود
    به قرار اطلاع، شورا فردا جلسه برگزار نخواهد کرد و تکلیف خرید سپیدرود در شورا به یکشنبه بعد پنجم دیماه موکول گردید. در ضمن بنا بر اطلاع از منابع موثق، بنظر می رسد شورا قصدی برای خرید سپیدرود ندارد و دلیل اینکه این هفته و آن هفته می کند همین است.
    درود بر سپیدرود کبیر
    زمستان خواهد رفت و رو سیاهی برای زمستان می ماند

  • علی (بندرعباس) گفت:

    فوتیال ایران در قبضه ثروت تبریز و اصفهان است…

  • فرهاد گفت:

    برادر عزیزم فرهاد کمی در متنی که نوشتی احساس به خرج دادی نمیشه خدمات فوتبالی ملوان به کشور رو نادیده گرفت ببینید در هر دوره خلاصه یک یا چند بازیکن از شهر انزلی در تیم ملی حضور دارند و فکر نمیکنم بدون بازیکن سرباز هم ملوان به مشکل بخوره… کلا استان گیلان پر از استعداده برادر اینو فراموش نکنیم

  • روزبه نوروزی گفت:

    مطالبی بسیار ارزش مند و حقایقی تلخ در این یاداشت ویژه بود

  • وحید گفت:

    ای کاش به جای توضیح واضحات از سوی دوستان و کارشناسان راه حلی برای شکوفایی استعدادهای فوتبال گیلان و رشت پیدا گردد. امروزه همه می دانند منابع کشور فقط در یک سری نقاط و افراد خاص متمرکز است.

  • کوروش گفت:

    همین صنعت نفت چند تا بازیکن خارجی با کیفیت داشت؟چطور میشه با اینها با بازیکنایه پا به سن گذاشته یا بازیکن جوان گمنام مقابله کرد!!!

  • حبیب گفت:

    زنده باد علی کریمی