وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

بازنشر/ نگاه روز – خود تخریبگری

احسان احمدی

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – خود تخریبی عبارت است از هر نوع رفتاری که سلامت و کمال جسمانی، روانی و اجتماعی فرد را به خطر بیاندازد. فرد خود تخریب‌گر دست به اعمالی می‌زند تا ذهنیت دیگران در مورد خودش را خراب کند، و یا مانع پیشرفت و تعالی خودش شود! این عمل می‌تواند آگاهانه یا ناآگانه باشد.

خود تخریبی انواعی دارد و گاهی اوقات رفتارهای خود تخریب‌گرانه به یک عادت بدل می‌شوند به گونه‌ای که تشخیص آنها برای فرد به عنوان یک رفتار خود تخریبگرانه دشوار است، مثل کشیدن سیگار و یا مسواک نزدن و یا شانه نکردن موی سر در یک مهمانی به بهانه بی حوصلگی. مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار، عدم توجه به وضعیت جسمانی خود، عدم توجه به مسائل و مشکلات روانی، تعلل ورزی در کارها، انتخاب اهداف کوچک برای خود، خود را نادان و احمق جلوه دادن، تلاش برای کسب ترحم دیگران، گرفتن تصمیماتی که موجب دردسر میشوند و … همگی از موارد خود تخریبی هستند.

چند وقتی است به این مسئله می‌اندیشم که خود تخریبی چه ارتباطی می‌تواند با امنیت روانی داشته باشد؟ به نظرم می‌آمد که این دو باید ارتباطی با هم داشته باشند تا اینکه چند روز پیش مطلبی می‌خواندنم که در آن نوشته شده بود خودتخریبی یک روش برای تامین امنیت روانی است.

خود تخریب‌گر دست پیش می‌گیرد تا پس نیفتد،عیوب خود را آشکار می‌کند و یا بی رحمانه از خود انتقاد می‌کند تا این که احساس اضطراب تمام قد ایستادن در کنار دیگری و یا احتمالاً رقابت با دیگری به سراغش نیاید.

خود تخریب‌گر با دیدن کوچکترین نشانه‌های فاصله گرفتن و یا طرد دیگری، سریعاً دست پیش می‌گیرد که پس نیفتد و دست به کاری می‌زند که طرفش واقعاً او را طرد کند. گویی می خواهد بگوید که من شایسته طرد هستم.حتی ممکن است نشانه‌هایی که دریافت کرده واقعی نباشد و ساخته ذهنیت حساس او نسبت به طرد باشد.

خود تخریب‌گر خود را شایسته احترام، عشق، لذت بردن و بهترین چیزها نمی‌داند.اگرچه ممکن است ظاهراً این چیزها را بخواهد و برای به دست آوردنشان هم تلاشی واقعی نمی‌کند برای همین از رقابت، جنگیدن و پیشرفت واقعی اجتناب کرده و به منطقه امن روانی خود می‌خزد.

خود تخریبگر با افرادی معاشرت می‌کند که شأن اجتماعی پایینی دارند و از این طریق قبل از اینکه دیگران اور را طرد کنند، خودش این کار را انجام می‌دهد و با این کارش مسئولیت برای خوب بودن و اضطراب ناشی از آن را از دوش خود می‌اندازد.

خود تخریب‌گر تعلل می‌کند تا موقعیت‌ها از دست برود تا مبادا توانایی‌هایش به چالش طلبیده شود. خود تخریب‌گر اهدافی برای خود بر می‌گزیند و بعد کاری می‌کند که به هدفش نرسد!

خود تخریب‌گر از طریق مأیوس و نا امید جلوه دادن خود، بد شانس و شکست خورده جلوه کردن، بیان مصایب و بدبختی‌ها و یا ضعف های خود، تصویر مطلوبی از خود در ذهن دیگری بر جای نمی‌گذارد و به خود ضربه می‌زند تا ترحم و تأیید دیگران را جلب کند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 18 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

11 دیدگاه ارسال شده است

  • محمد گیلانی گفت:

    چه شده که در طی همه این سالها مردم گیلان و رشت نه پول برای توسعه ورزش دارند نه مدیریت ورزش سالم و توانمند
    ادمهای توانمد کجا هستند؟ در واقع توانمدندان مان را به کجا راندیم که اینگونه دست خالی ماندیم با پشته ای از نظامیان و امنیتی های وارد ورزش شده

  • دنیا فقط رشت گفت:

    what

  • نصرت گفت:

    اقای محمد گیلانی گر تو می تونی بهتر ساز بزنی شما بفرما جز حرف مفت و ارزان مگه بلدی بیشتر بگی

  • رضا داودی گفت:

    شهرداري تبريز تمام هزينه هاي ماشين سازي رو ميده اونوقت شهرداري رشت چكار كرده ؟!!!….

  • ساسان گفت:

    تما بدبختی این تیم هادی تامینیه . الان به یکی از بچه ها گفته ما در هیچ بازی شرکت نمی کنیم تا تیم بره دسته ۳ . این آدم ماموریت داره سپیدرودو نابود کنه .اگر مدیران باشگاه غیرت دارن این ادم را اخراج کنن . اگر قراره با ابروی سپیدرود بازی بشه با این ادمی برخورد کنین و اخراجش کنین . اقای سهیل حق شناس که عقلتو دادی دست این ادم ایا اینجوری داری به تیم شهرت کمک می کنی . اقا سیدمحمد حسینی تو که فرد متدینی هستی تو چرا با ابروی خودت و مردم بازی میکنی این کارا چیه داره علیه سپیدرود انجام میشه

  • علی گفت:

    آقا ساسان. کسی که در بازیها ازجان مایه گذاشته وغیرت وتعصبش را ثابت کرده این اتهامات به او نمی چسبد .لطفا بجای معلول به علت که بی وجودیه مسئولین استان است گیر بده .فدایی سپیدرود

  • پاسخ به رضا داوودی گفت:

    شما بفرما این حرف رو به اقای محمود باقری خطیبانی بزن که عضو شورای شهر رشت هستن و یه تنه در حال مبارزه با شهردار و تخریب ایشان.

  • گیله مرد گفت:

    من واقعا نمی دونم مشکل کیه و چیه ولی قطعا اگه تیم حامی مالی نداشته باشه دیر یا زود این شور و حرارت و غیرتی که در بچه ها هست خودش رو به هزینه های زندگی می بازه، مثل هر آدم دیگه ای. پس اولین کار مدیریت باشگاه پیدا کردن حامی مالی. تیم تراکتورسازی تبریز مادامی که کارخونه تراکتورسازی بهش پول نمی داد دسته اول بود، یادتونه که. این تیم وقتی اومد بالا که تأمین مالی شد. حالا اینکه این تامین مالی داره از چه راهی!!! به دست میاد یک حرف دیگه است. به هر حال پول پوله و نقشه خودش رو بازی می کنه، حتی اگه از راه نادرستی به دست بیاد…

  • فرهاد گفت:

    هادی تامینی رستمی و نزهتی باید اخراج بشن مطمئن باشید اینا 50 درصد مشکلات تیمن من از یجا کاملا خبر موثق دارم

  • سپیدرودی گفت:

    عزیزانی که میگن مشکل فلان شخص هستش داره بچه ها رو تحریک میکنه . حق بدین اینها پول می خوان بازیکنن!!!! مثل من تو نیستن که یه عمر با سپیدرود زندگی کنن اینها امسال اینجان سال دیگه معلوم نیست کجان ولی مهم اینکه تو تیمتمام تلاششون رو بکنن. غیبت در مقابل فومن واقعا تاسف بار بود ولی یکی باید به داد این تیم برسه .

  • ارمین گفت:

    واقعا بعضی ها چطو توقع دارن بازیکن بدون پول بازی کنه.وقتی خودشو مقایسه میکنه با تیم های دیگه اونوقت کم میاره.پول بدبد بهشون ببینید چطور بازی میکنن.متاسفم واس گیلان ک لیاقت نداره