وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

به بهانه پیوند تماشایی یک تیم با تماشاگرانش / لیگ برتر منتظرتان است: سپیدرود و نظرمحمدی

ایران ورزشی آنلاین

علی نظرمحمدی پروژه سختی را شروع کرد. شاید هیچ مربی دیگری خود را وارد چنین آزمون پیچیده‌ای نمی‌کرد. نظرمحمدی اما دنبال یک چالش جدی و هولناک بود.

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – این تیمی که صدرنشین لیگ یک است و تا صعود راه سخت و کوتاهی را پیش رو دارد، صعودش به لیگ برتر یک آرزوی تازه نیست. سپیدرود یکی از قدیمی‌ترین باشگاههای فوتبال ایران است، باشگاهی که ۵ دهه پیش خبرنگاران کیهان ورزشی را به رشت می‌کشید تا از موزه و افتخاراتش بازدید کنند، باشگاهی که هارتل محمود نامجوی، وزنه‌بردار نامدار و طلایی جهان را در موزه‌اش داشت. سپیدرود اما در فوتبال ایران همیشه در دسته‌های پایین بازی کرد، از منابع دولتی بهره‌ای نبرد و بخش خصوصی هم در رشت بنیه و رغبت سرمایه‌گذاری روی سپیدرود را نداشت. این بار اما سپیدرود داستان دیگری دارد.

انگار که از تکرار تاریخ و از بی‌توجهی‌ها خسته شده باشند، انگار تصمیم گرفته باشند که نشان دهند با دستان خالی شاهکار رقم می‌زنند. این بار داستان سپیدرود متفاوت است‌. سپیدرود برای صعود می‌جنگد و برای پایان سالهای رخوت و دوری. در این ماجرای تازه علی نظرمحمدی و شاگردانش پیوند عجیبی با تماشاگران دارند. پیوندی که باعث شده سپیدرود نه فقط حریفان متمولش در لیگ یک، بلکه بحران‌های مالی و مشکلات اقتصادی را نیز شکست دهد. مشکلات مالی سپیدرود و مطالبات بازیکنان و مربیان در دو فصل اخیر در اندازه‌ای است که اگر سپیدرود امروز برای بقا در لیگ یک می‌جنگید مایه تعجب نبود. سپیدرود اما صدر جدول را مال خود کرده و در یک قدمی لیگ برتر است.

اگر بخواهیم رمز و راز موفقیت سپیدرود را در این فصل پیگیری کنیم، باید به آغاز فصل برگردیم، به روزهایی که علی نظرمحمدی در ذهنش یک پروژه بزرگ را طراحی کرد، روزهایی که او به تنهایی و با دستان خالی، پیمانه تیمش را بزرگ گرفت و برای صعود نقشه کشید. نظرمحمدی می‌دانست که سپیدرود با مشکلات اقتصادی و مدیریتی طاقت‌فرسایی مواجه است اما برای اینکه فوتبال رشت دوباره جان بگیرد و برای اینکه سپیدرود از تکرار حضور در دسته‌های پایین نجات پیدا کند، فقط یک راه وجود داشت، اینکه دل را به دریا بزنی و تیم بزرگی بسازی، تیمی که بتواند راه صعود را آغاز کند و مسئولان را سر ذوق بیاورد تا برای فوتبال رشت آستین بالا بزنند.

علی نظرمحمدی پروژه سختی را شروع کرد. او به کار خود و همکارانش ایمان داشت که می‌توانند مدعی صعود باشند. با دست خالی پیش رفت و دل بست به روزهایی که صدرنشین می‌شود، صعود می‌کند و فوتبال رشت را از رخوت و سستی بیرون می‌کشد. شاید هیچ مربی دیگری خود را وارد چنین آزمون پیچیده‌ای نمی‌کرد. نظرمحمدی اما دنبال یک چالش جدی و هولناک بود.

او سپیدرودی را با دستان خالی ساخت که اگر ناکام می‌شد، بدهی بزرگی به جا می‌ماند و اگر موفق می‌شد، شانس سرمایه‌گذاری‌های تازه را فراهم می‌کرد. علی نظرمحمدی در این فصل برای سپیدرود فقط مربیگری نکرد، بلکه ساختار و دیدگاه تیم را تغییر داد، برای تیم بیش از نیم میلیارد تومان با اعتبار شخصی‌اش بودجه فراهم کرد و البته چالش‌های اداره چنین تیمی که حتی مدیرعامل هم نداشت، به عملکرد فنی‌اش خدشه‌ای وارد نکرد. چه بسا در سپیدرود اگر ذهن نظرمحمدی فقط درگیر مسائل فنی بود، رشتی‌ها یک صعود و قهرمانی زودهنگام را در این فصل تجربه می‌کردند.

علی نظرمحمدی در تیمش روحیه پیروزی طلبی را به اوج رساند، بین تیم و تماشاگران پیوندی عاطفی پدید آورد و همه اینها در حالی شکل گرفت که سپیدرود هر روز یک گره مالی داشت که نه با دست و نه با دندان باز نمی‌شد.

سپیدرود همچنان صدرنشین لیگ یک است. پارس جنوبی جم، ملوان، گل‌گهر، مس‌کرمان، خونه‌به‌خونه و بقیه هر چه چنگ انداختند نتوانستند جایگاه سپیدرود را تهدید کنند. مربیان باتجربه‌ای مثل وینکو بگوویچ، منصور ابراهیم زاده، نادر دست‌نشان و بقیه با تیم‌هایی که میلیاردها هزینه کرده بودند و ستاره‌های لیگ برتری داشتند، از سپیدرود عقب مانده‌اند.

شاهکار لیگ یک را علی نظرمحمدی رقم زده است. آخرین نمونه‌اش را در کرج دیدیم. سپیدرود مقابل اکسین در کرج به پیروزی رسید، در حالیکه سپیدرودی‌ها در تمام فصل شاید نصف قرارداد مربی جدید اکسین هزینه نکرده باشند‌. اینها نشانه‌های روشنی است از اینکه در فوتبال باید آنجا سرمایه‌گذاری کرد که عشق به فوتبال ریشه دارد. سپیدرود بدون مدیرعامل، بدون بودجه، بدون پرداختی منظم به بازیکنان و مربیانش در آستانه صعود به لیگ برتر است. از این موفقیت بیش از هر چیز باید لذت برد.

آنچه سپیدرود را سرپا نگه داشته و به تداوم موفقیتش منجر شده، همین لذتی است که تماشاگران و مربیان و بازیکنان سپیدرود با هم قسمت کرده‌اند‌. آنها در هر بازی به اوج لذت با هم می‌رسند، با هم شادی می‌کنند و همراهی‌شان تماشایی است‌. در آخرین بازی سپیدرود تماشاگران از رشت به کرج رفتند و با دست پر به رشت برگشتند.

پیش از آن، وقتی مس کرمان را در رشت بردند، نظرمحمدی و شاگردانش تا نیم ساعت بعد از بازی با تماشاگران خود در ورزشگاه عضدی جشن گرفته بودند. اما حواس‌شان هم جمع است. جشن‌ها و خوشحالی‌شان در ورزشگاه تمام می‌شود و خیلی زود به خود می‌آیند و برای بازی بعد طرح و نقشه می‌کشند.

سپیدرود اگر در سه بازی پیش‌رو هوشیار باشد، صعودی شیرین و فوق‌العاده را رقم می‌زند، صعودی که بحث‌ درباره آن می‌تواند زوایایی از مشکلات اقتصادی و تعلق خاطر به فوتبال در گیلان را روشن کند.

صعود سپیدرود، لیگ برتر را به جلوه‌های تازه‌ای مزین می‌کند. ورزشگاه پیر و پر از تماشاگر رشت میزبان لیگ‌برتری‌ها خواهد شد. صعود سپیدرود، صعود یک تیم دیرپا و ریشه‌دار است. لیگ با تیم‌های بی‌تماشاگری مثل پیکان و سایپا و لیگ با تیم‌های پر از شور و هیاهو مثل سپیدرود تفاوتی از زمین تا آسمان دارد.

پرواز نظرمحمدی در تمرینات سپیدرود. او جوان‌ترین مربی فوتبال ایران است. علی شاید می‌توانست هنوز دروازه‌بان یک تیم در لیگ برتر باشد.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه ارسال شده است