وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان: جوان و مسئولیت های ما

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – ولادت حضرت علی اکبر(ع) و هفته جوان را به همه جوانان بالغ و برومند ایران به ویژه جوانان گیلانی تبریک عرض می کنیم و امیدوارم که این نامگذاری ها و مناسبت ها، بتواند بسترهای تبیین و رسیدگی به مشکلات و مسایل مبتلابه جوانان را فراهم سازد.

توجه به موضوعات متعدد و متنوع و پردامنه حوزه جوانان و کمک به حل مشکلات و مطالبات فراوان آنان از اشتغال گرفته تا ازدواج و مسکن و … به عنوان سرمایه انسانی با ارزش جامعه ما، وظیفه ای است همگانی و مسئولیت های ما را در برابر جوانان سنگین تر می نماید.

۱- جوانی، فروغ تابناک سپیده دمان زندگی و فصلی بسیار حساس و پراهمیت از دوران حیات آدمی است. جوانی، روزگار برآمدن، فراز شدن و بهره‌وری، دوران مبارزه، مقاومت و رویارویی با مشکلات، پذیرش مسئولیت، تعهد، احساس استقلال و خودکفایی است. تکامل و شکوفایی هر ملتی، در گرو بالندگی جوانانش می باشد.

۲- جوانان بخش مهمی از جمعیت ایران امروز را تشکیل می دهند. این غلبه کمّی، می‎تواند توأم با کاسته شدن از نفوذ بزرگسالان در قلمرو عمومی جامعه و ایجاد زمینه برای شکل گیری فرهنگ جوانی باشد؛ اما اهمیت آنها صرفاً مبتنی بر غلبه کمیتی آنها نسبت به سایر گروه های سنی نیست.

در واقع، شرایطی که از آن به دوران گذار تعبیر می شود و از جمله توسط فرایندهای موسوم به جهانی شدن نیز تشدید می شود، جامعه ایران را در برابر امـواجی از تغییر و دگرگونی قرار می‎دهد که جوانان آن به عنوان گروهی تأثیرپذیر و همزمان تأثیرگذار، واجد اهمیت و جایگاه شایسته توجه به شمار می آیند.

۳- جوانان دارای دامنه ای از نقش آفرینی های مؤثر در قلمرو حیات اجتماعی هستند و هم از چارچوب های کلی که آنها را در برگرفته و البته همواره درحال تحول است، متأثر می شوند. در چنین شرایطی، توجه به واقعیات اجتماعی مرتبط با جوانان و نیز سپهر ذهنی – فکری سیالی که بستر ذهنی فعالیت های جوانان تشکیل می دهند، به عنوان بخشی از تلاش عمومی برای درک پدیده های پرنفوذ و جریان های جاری در جامعه ایران، ضرورت دارد.

۴- روندهای رو به رشد سطح آموزش و سواد جوانان بیانگر تحول کیفی وضعیت جوانان است. بالا بودن شاخص با سوادی ، کاهش فاصله زنان و مردان براساس شاخص میزان سواد نشانگر این تحول است. عـلاوه بر این، در سـطوح عالی تحصـیلی نیز رونـد مـشابهی به چشم می خورد. روندی که با غلبه تعداد دانشجویان دختر در مراکز آموزش عالی ادامه یافته است.

این موارد حکایتگر بالا رفتن سطح آگاهی تخصصی و عمومی جوانان و ایفاء سهم مؤثر آن¬ها در امور مرتبط با آموزش در سطوح مختلف است. انعکاس این جابجایی¬ها و تحولات هم در کاستی هایی که در هویت شغلی جوانان رخ می دهد قابل مشاهده است.

برای مثال بخش زیادی ازجوانان شاغل، به خصوص جوانانی که دارای تحصیلات عالیه هستند، به مشاغلی که به آن اشتغال دارند، علاقمند نیستند و انگیزه کافی برای انجام درست این مشاغل ندارند. این شواهد نشان می دهند چگونه تحول در شاخص‎های مربوط به سطح آگاهی و آموزش جوانان، می تواند موجب دگرگونی در نظام هنجاری آن ها در ابعاد مختلف گردد.

۵- تغییر در ساختار ذهنی و هویتی جوانان هم چنین از نقطه نظرتأثیرگذاری های رو به گسترش رسانه های جمعی به ویژه در عصر جهانی شدن مهم است. عبور از محدودیت های مکانی و رسیدن به فضاهای باز و فراخ در روابط اجتماعی، به تلاش برای شناخت بیشتر و هویت یابی جدید منتهی می گردد.

اما آن چه مهم است این که، این تحولات به درستی فهم شوند و نیز تلاش گردد هویت دینی و فرهنگی و ارزش های اجتماعی در چنین شرایط متغیر و متحول، آسیب نبیند و هویت و شخصیت و هنجارهای جامعه، اصالت و پویایی خود را حفظ کند و این رسالتی است که جوانان ما دارند.

ما با استفاده از پتانسیل و نیروی فکری جوانان و اتکاء به توانایی های خود به سهولت می توانیم، سرمایه های دینی و فرهنگی و اجتماعی خود را تقویت نماییم و برای کشور و استان خود ، در حوزه های مختلف علمی ، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی، افتخارات زیادی کسب کنیم.

۶- مشکلات، دغدغه ها و پرسش های جوانان، مسئولیت کارگزاران کشور را در هر سطوحی سنگین می کند اما تحقق خواسته ها و مطالبات جوانان به کارهای بنیادی تری و برنامه ریزی های جدی تری در سطح ملی و استانی نیاز دارد که یکی از اضلاع مهم برنامه ریزی برای حوزه جوانان دولت و مجلس می باشند.

برای حل مشکلات جوانان به ویژه مباحث مربوط به اشتغال و مسکن ، سامان دهی امور جوانان، سامان دهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره، تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده و … باید تلاش همه جانبه ای صورت گیرد و دولت و مجلس وظیفه دارند، این امور را تامین کنند و به ویژه نمایندگان ملت ماموریت دارند تکالیف قانونی مندرج در برنامه های توسعه و بودجه سالانه را با پی گیری و نظارت و سایر مکانیزم هایی که قانونا در اختیار آنان قرار دارد، اجرایی کنند.

۷- از اداره کل ورزش و جوانان این انتظار وجود دارد با استفاده از ظرفیت های سازمانی و انسانی موجود و سازمان دهی و برنامه ریزی موثر و ارتباط صمیمی تر با گروه های مختلف جوان و تشکل های مربوط به جوانان و اخذ مطالبات و انتظارات آنان و پی ریزی دیپلماسی اداری کارآمد، نقش مشارکتی جوانان گیلانی در برنامه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان را تقویت و تسهیل نمایند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.