وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

جان مهم تر است یا جام؟ مسئله این است

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور ما و دیگر کشورهای جهان، مهم‌ترین فعالیت اجتماعی که به تعطیلی کشیده شده، فوتبال است.

اتفاقی که قبل‌تر از آن رخ نداده و شاید تنها جنگ‌های جهانی توانسته‌اند رویدادهای ورزشی را تحت تاثیر قرار دهند. حتی در کشور ما هم که در دهه‌های قبل برنامه‌ریزی ضعیفی برای برگزاری مسابقات فوتبال انجام شده، لیگ‌های سال‌های مختلف بالاخره رنگ اتمام را به خود دیده‌اند.

به عنوان مثال در فوتبال ایران سابقه داشته که فینال جام حذفی در تقویم سال بعد گنجانده شود، اما حذف نشود و حتی یک تیم بابت تعداد زیاد بازیکنان در تیم ملی از لیگ کنار گذاشته شده، اما باز هم لیگ به انتها رسیده است.

اما شیوع ویروس کرونا در ایران و دیگر کشورها برگزاری رقابت‌ها را با مشکلات غیرقابل پیش‌بینی و سختی روبرو کرده است. لیگ‌های فوتبال به اتمام نرسیده‌اند و مشخص نیست که چه زمانی ویروس کرونا اجازه برگزاری آنها را خواهد داد.

به همین دلیل نه فقط در ایران، بلکه برگزارکنندگان لیگ‌های معتبر اروپایی هم از برنامه‌ریزی برای اتمام لیگ درمانده‌اند و به انتظار پایان یا کاهش شیوع ویروس کرونا هستند.

بعد از تعطیل شدن لیگ برتر فوتبال در ایران اظهارنظرهای متفاوتی در رابطه با نحوه اتمام این لیگ مطرح شده است که به نظر می‌رسد تنها موضوعی که در نظر گرفته نشده، اهمیت سلامتی مردم و بازیکنان و احترام به روح فوتبال و تعیین نتایج بعد از رقابت است.

مثلا برخی از افراد نزدیک به باشگاه پرسپولیس یا عوامل این تیم، خواستار تعطیلی لیگ و قهرمانی پرسپولیس با احتساب همین امتیازات فعلی هستند. یا برخی دیگر با تاکید بر اهمیت سر وقت برگزار شدن لیگ بعدی (گویا اهمیت آن لیگ فراتر از لیگ فعلی است) خواستار اتمام لیگ در همین نقطه و عدم احتساب تمام نتایج و تعیین قهرمان و سقوط‌کننده‌ها هستند جراکه تیم خودشان یا دستش از قهرمانی کوتاه است یا نزدیک به منطقه سقوط است.

اظهاراتی که بررسی آنها نشان می‌دهد تماما برخواسته از منفعت‌طلبی مسئولان باشگاه‌ها است و هر کدام با نگاه به شرایط تیم خود در جدول، نسخه‌ای برای آن می‌پیچند.

طنزآمیزتر از همه، موضع مسئولان تراکتور است که از کینه قهرمانی احتمالی پرسپولیس، سپاهان را قهرمان لیگ در صورت لغو ادامه این رقابت‌ها می‌داند که معلوم نیست با چه متر و معیاری به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند و گویا بعد از اینکه با هیچ ملاکی خود را شایسته ندیده‌اند، با محاسبات کذایی سپاهان را قهرمان دانسته‌اند تا حداقل دست پرسپولیس از جام کوتاه بماند.

این در حالی است که در اروپا نه تنها ستاره‌های فوتبال و باشگاه‌ها با کمک مالی و تبدیل امکانات ورزشی به بیمارستان، در حال کمک به حل معضل کرونا هستند، بلکه نگاه منفت‌طلبانه نسبت به ادامه یا تعلیق لیگ‌ها را کنار گذاشته‌اند.

برخی تیم‌های صدرنشین مثل یونتووس که سال‌ها است بر بام ایتالیا ایستاده‌اند، به کسب جام بدون ادامه رقابت‌ها را نمی‌پسندند و لیورپولی‌ها که همه اذعان به قهرمانی این فصل آنها دارند، با وجود آنکه تا به حال طعم قهرمانی لیگ برتر را نچشیده‌اند، باز هم راضی به کسب جام بدون برگزاری ادامه لیگ نیستند.

از آن طرف تقریبا تمام تیم‌های انگلیسی قهرمانی لیورپول را پذیرفته‌اند و با نوشتن نام این تیم بر روی جام قهرمانی در صورت تعلیق رقابت‌های این فصل لیگ جزیره مخالفتی ندارند و آنها را با نمایش خیره‌کننده و اختلاف امتیاز ایجاد شده در این فصل، شایسته کسب این عنوان می‌دانند.

شاید دلیل این همه تعارف در فوتبال دنیا بی‌ارزش بودن این جام‌ها نسبت به جان انسان‌ها است. اما در کشور ما نه تنها خبری از کمک‌های مالی قابل ذکر نیست، بلکه برخی از مسئولان منتفع از کرونا، دست به دعا برده‌اند تا آنقدر دامن‌گیر شود تا مبادا لیگ برتر فوتبال ایران ادامه پیدا کند.

به نظر می‌رسد که بهترین کار در برهه فعلی صرفا متمرکز کردن تمام توجهات بر کاهش شیوع ویروس کرونا باشد. چرا که اتمام لیگ موضوعی است که اهمیت آن برای مسئولان فیفا و اروپا و لیگ‌های معتبر اروپایی ملموس‌تر است.

در لیگ‌های اروپایی علاوه بر اهمیت نتایج، تعلیق لیگ، ضررهای جبران‌ناپذیری به اقتصاد فوتبال وارد می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا آنها بهترین تصمیم را در صورت از امکان از سرگیری رقابت‌ها بگیرند. ضمنا شرایط شیوع این ویروس در ایران همانند کشورهای صاحب فوتبال مانند ایتالیا و اسپانیا و انگلیس، بالاست و هنوز به مرحله کنترل نرسیده است.

پس بهتر است که در شرایط فعلی برای چگونگی پایان لیگ دست نگه داریم و منتظر باشیم که فیفا و ای.اف.سی و یا لیگ‌های معتبر اروپایی بر اساس زمانی که ویروس کرونا در آن کشورها کنترل می‌شوند، چه تصمیمی می‌گیرند و ما هم با یافتن کشوری هم‌ردیف خودمان (از حیث زمان‌بندی کنترل ویروس کرونا) برای نحوه اتمام لیگ برنامه ریزی کنیم.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.