وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

جای خالی شهر خلاق خوراک در لیگ برتر؛ وقتی مسئولین به جای کار تیمی زیر توپ می‌زنند

رشت رویایی / محمد غلامی پور

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – تیم سپیدرود در این هفته موفق شد نخستین امتیاز خارج از خانه خود را در اصفهان بدست آورد؛ اتفاق خوبی که امید را بار دیگر به اردوی این تیم و هوادارانش برگرداند. اما آنچه بیش از هر چیزی در این بازی و بازیهای گذشته توی ذوق می‌زد، جای خالی اسپانسر روی پیراهن این تیم بود.

تیم فوتبال سپیدرود در حالی با مشکلات مالی فراوان به لیگ برتر صعود کرد که بسیاری تصور می‌کردند با معجزه‌ی صعود خیلی از مشکلات این تیم برطرف شود. اما با شروع لیگ برتر نه تنها مشکلی از مشکلات سپیدرود کم نشد بلکه سومدیریت‌های متداول و فقدان برنامه‌ریزی و نگاهی جامع مشکلات این تیم را دو چندان کرد. به طور نمونه این تیم که تنها دارایی‌اش هوادارن وفادارش است، حالا به دلیل مشکلات ساختاری عضدی نمی‌تواند آنچنان که باید از حمایت آنها برخوردار باشد. در حالیکه رشت صاحب دو ورزشگاه است اما هنوز با وجود گذشت پنج هفته از شروع رقابت‌ها کارگران مشغول کارند که جا دارد به مدیران استان خداقوت بگوییم.

اما یکی دیگر از مشکلات جدید سپیدرود نداشتن اسپانسر است. در حالیکه تمام تیم‌های دنیا حتی تیم‌های آماتور در دسته‌های پایین، سهم زیادی از درآمد خود را از طریق اسپانسرینگ بدست می آورند، تیم سپیدرود از معدود تیم‌های لیگ برتری است که تا به امروز نتوانسته حتی یک اسپانسر پیدا کند. جای بسی تاسف دارد که در ساختار مدیریتی ورزش استان که به عنوان یکی از بزرگ ترین سرمایه‌های اجتماعی ما محسوب می‌شود هیچ چیز سر جای خود نیست و هیچ دغدغه ای برای رفع موانع موجود دیده نمی‌شود. چندی پیش شهاب مومنی مدیرعامل تیم در اظهارنظری عجیب گفت که هواداران نباید سپیدرود را با پارس جنوبی جم مقایسه کنند چون آنها پول دارند. حال باید گفت، اگر ما نتوانیم خود را با پارس جنوبی جم مقایسه کنیم پس باید با شهرداری فومن مقایسه کنیم و به احتمال فراوان هم ازین قیاس احساس افتخار کنیم؟ مدیران ما باید بدانند که پول هرگز موفقیت نمی‌آفریند، بلکه مدیریت صحیح و ساختار منسجم و فکر است که موفقیت می‌سازد و موفقیت پول تولید می‌کند. وقتی ما نمی‌توانیم حتی یک اسپانسر داشته باشیم دیگر توقعی باقی نمی‌ماند.

این در حالی است که تیم سپیدرود سال گذشته با حمایت مالی شهرداری و شهر خلاق خوراک وارد رقابت های لیگ یک شد. تیم سپیدرود با هوشمندی شهرداری به یکی از ابزارها و بازوی برندسازی شهری تبدیل شد تا بتواند شهر خلاق خوراک را در کشور جا بیندازد. سپیدرود با وجود جذابیت‌هایی که به واسطه‌ی هوادارنش دارد، یکی از بهترین ابزارهای تبلیغی برای شهر خلاق بود اما نکته عجیب و قابل تامل اینجاست که سپیدرود در لیگ یک که توجهات رسانه‌ای خیلی کمرنگ است، با تبلیغ شهر خلاق به میدان رفت اما حالا در لیگ برتر که تیم‌ها کلا زیر ذره‌بین رسانه‌ها و توجهات بسیار قرار دارند، دو طرف ماجرا از توانایی یکدیگر بی‌بهره مانده اند؛ و به عبارت دیگر نه سپیدرود حمایت مالی شهرداری را دارد نه شهرخلاق خوراک از ابزار تبلیغاتی سپیدرود برخوردار است.

متاسفانه باید اذعان داشت که در استان ما بسیار وقت‌ها منافع عمومی فدای مناقشات سیاسی و اختلافات سلیقه‌ای می‌شود. از آنجایی که سیستم مدیریتی ما از یک ساختار منسجم و سیستماتیک برخوردار نیست متاسفانه با یک تغییر کوچک و جا به جا کردن یک مدیر، کل نگاه، اندیشه، استراتژی و برنامه‌های پیش بینی شده از بین می‌رود.

رشت و مدیریت شهری آن دو سال مداوم برای رسیدن به این نقطه تلاش کرد. برای نخستین بار این شهر صاحب چشم انداز شد برای این چشم انداز استراتژی اتخاذ شد و بر اساس آن طرح‌ها، برنامه‌ها و ایده‌های مختلفی پیش بینی شد. تمام برنامه‌هایی که تا به امروز شاهد اجرای آن بودیم، یک سری برنامه‌ی زمان‌بندی شده‌ی متناسب با یکدیگر به لحاظ کارکردی هستند که وجود هرکدام می‌تواند باعث همپوشانی و تکمیل دیگری شود. به طور نمونه در کنار اجرای پروژه بازآفرینی، ساخت آبنمای موزیکال پارک ملت را می‌توان به عنوان یک محرک توسعه در نظر گرفت و مادامی که نظیر این اتفاقات نیفتد سرمایه‌گذار هرگز برای ورود و سرمایه‌گذاری در شهر ترغیب نخواهد شد.

تیم فوتبال سپیدرود نیز از این قاعده مستثنی نیست. سپیدرود به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌ اجتماعی رشت و حتی استان گیلان یکی از قابلیت‌های مهم برای برندسازی شهری در مسیر توسعه رشت است. توسعه رشت بی‌نیاز به تیم سپیدرود نیست و بخشی از اهداف استراتژیک شهر رشت وابسته به توان این تیم است. نمی‌شود در مسیر توسعه از کنار بخشی از ایده‌ها و برنامه‌ها گذشت و انتظار نتیجه‌ای کیفی داشت.

بی‌توجهی به سپیدرود تنها بی‌توجهی به فوتبال یک شهر نیست بلکه بی‌توجهی به منافع بلندمدت یک استان است. متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که به راحتی از کنار توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه‌ای که داریم، بگذریم و وقتی آن را از دست دادیم، بنشینیم و حسرتش را بخوریم. اگر امروز نسبت به برنامه‌ها و مسیری که رشت طی دو سال گذشته پشت سر گذاشته بی تفاوت باشیم، هزینه‌، انرژی و زمان زیادی که طی این دو سال صرف کردیم را دور خواهیم ریخت و همین نقاط قوت را به معضلات جدید تبدیل خواهیم کرد. سپیدرود نیز بخشی از این مسیر است که نیاز به توجه و دغدغه بیشتر دارد. دیگر دوران این حرف‌ها گذشته که مدیران نازنین توپ را در زمین کمبود بودجه بیندازند یا مسائل و مشکلات را به یکدیگر پاسکاری کنند. سپیدرود نام رشت را یدک می‌کشد. دفاع از منافع رشت تنها با یک دفاع خطی چهارنفره امکان‌پذیر نیست و این انتظار می‌رود که مسئولین به جای دفع توپ در کار تیمی شرکت کنند تا مردم رشت به حق مسلم خود برسند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه ارسال شده است

  • رامین گفت:

    سپیدرود فقط با هوادارانش نمیتواند زنده بماند.هوادارانش یکی از دلایل زنده ماندنش میتواند باشد…در لیگ2ولیگ1هواداران سپیدرود و بازیکنان با کیفیت بسیار زحمت کشیدن که با موفقعیت توام بود ولی یادمان نرود هوادران یکی ازدلایل مهم در صعود به لیگ بالاتر بود .ولی وقتی پا به لیگ برتر گذاشتیم زمان بسیار مناسبی برای واگذاری تیم به بخش خصوصی و ترمیم جایگاه داشتیم و هیچکدام اینها انجام نشد وهمه میدانیم به چه دلیلی انجام نپذیرفت ای کاش دوستان مسول بجای فکر کردن به منافع شخصیشون کمی بفکرهوادران دلسوز این شهر بودن که الان نگیم فلان تیم پول دارد ما نداریم همه میدانیم بستر جهت واگذاری فراهم ولی نذاشتن …حالا که پول ندارید چندتا بازیکن تقریبا خوب هم جذب کردید حداقل جایگاه روبرو هر چه زودتر درست شه تا جهنم سبزی بتوانیم برای تیمهای رغیب با این سرمایه هوادار رقم بزنیم هرچند بازی کردن با تیمای درجه یک خیلی سخت خواهد بود..امیدواریم تیم در لیگ برترماندگار شه تا از ابروی شهرمون دفاع کنیم ….

  • رامین گفت:

    خواهشا نفرمایید بودجه جهت ترمیم جایگاه روبرو نداریم..تعیین بودجه ساده ترین کار ممکن برای یک نهاد دولتیست ومیتوان شبانه روز در زمان کوتاهی جایگاه اماده کرد…جز اینکه نیت چیز دیگری باشد..

  • فرهاد گفت:

    درود
    عزیزم این شهر بی صاحب است. شورای شهر نداریم، یعنی داریم انگار که نداریم!! چون اینها به استثناء تعدادی اندک تعصب و عرقی به رشت ندارند و برایشان فرقی نمی کند شهر چگونه بچرخد!! هر جور خواست بچرخ فقط منافع اینها که به رشت به چشم یک گاو شیرده نگاه می کنند تامین گردد.
    طی این چند سال یک شهردار خوب مثل دکتر ثابت قدم پیدا شد که داشت کارهایی می کرد که شورای حسود و کم بین ضد رشت او را عزل کردند!!!
    چون حسادت و بخل تمام وجودشان را گرفته بود و دیدیند یک نفر که بر حسب اتفاق بچه همین شهر است دارد محبوب و مشهور می شود و از طرفی منافع خود را نیز در خطر دیدند این بود که برکنارش کردند و متاسفانه باشگاه سپیدرود و هواداران سپیدرود از این شهردار خلاق و توسعه گرا و بچه رشتی حمایت نکرند.اگر ثابت قدم می ماند مطمئن باشید این تیم وضعش این نبود که می بینید.
    متاسفانه هوادران که برای یک خطا و یا ضربه اشتباه گلوی خود را می درند از شهردار رشت که تاثیر زیادی در صعود سپیدرود به لیگ برتر داشت حمایت نکردند.
    اما در مورد مدیریت، مدیریت بدون پول یعنی صفر!!! از چه راهی باید درآمد کسب شود؟!! در فوتبال دولتی و نفتی ایران همه راهها بر روی تیمهای خصوصی بسته است. کدام اسپانسر باید بیاید؟!!
    اسپانسر کجاست؟! با کدام درآمد؟!! حساب دو دو تا چهارتاست. اسپانسری نداریم، وضعیت اقتصاد خراب است، راههای کسب درآمد مسدود است، تیمهای دولتی از بودجه دولتی ارتزاق می کنند ما چه داریم؟ هیچ!!
    آقای مومنی بهتر از من و شما بر اوضاع اشراف دارد. برای سپیدرود در این فوتبال هیچ راهی نیست غیر از این که از بودجه دولتی استفاده کند که آن هم ممکن نیست.

  • پیمان گفت:

    موضوع سر اینه یک سری ادما تواین تیم هستن که حتی خودشونم این باورو دارن دراین سطح از تیم داری نیستن ازترس اینکه پول تو لین باشگاه بیاد اونوقت موقعیتشون به خطر میوفته ممکنه بندازنشون بیرون یک باند تشکیل دادن نمیذارن نه اسپانسری بیاد نه پولی تزریق بشه تو باشگاه مگه میشه تیم لیگ برتری بااین همه تماشا گراسپانسر نیاد دنبالش تیمای لیگ دویی الان اسپانسر داره بعد سپیدرود بااین همه توجه روی تیم ازلحاظ بیننده، تو سطح اول فوتبال اسپانسر نداشته باشه

  • رامین گفت:

    آقای پیمان کاملا با نظر شما موافقم..

  • رامین گفت:

    ولی بازم من عاشق تیم شهرم سپیدرود هستم.. استقلالیم ولی بدون اینکه به رنگ قرمز توجهی داشته باشم به اسم تیم شهرم عشق میورزم و عاشقانه دوسش دارم وبراش ارزوی موفقعیت میکنم چون ابروی شهرم هستش…دوستان برای ابروی شهرم لطفا بجنگید.

  • صابر گفت:

    خب چرا هوادارن و بازیکنان و حتی اقای نظرمحمدی هر بار ثابت قدم ثابت قدم میکرد بعد از برکناری ایشون حرفی نزدند و انتقاد نکردن چرا هواداران از ثابتقدم حمایت نکرد و مظلومانه با رای امثال حاجیپور برکنار شد عدم حمایت فعلی چوب خوردن عدم حمایت از شهردار رشتی و موفق رشت هست