وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

حباب فوتبال هم نمی ترکد

آرمن ساروخانیان

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرودبحران مالی باشگاه ها و بدهی های انباشته مهم‌ترین دلایلی بود که تصور کنیم بازار نقل و انتقالات تابستانی رونق همیشگی را نخواهد داشت، با این حال صحبت از ارقام چندمیلیاردی برای انتقال بازیکنان لیگ برتر است.

این ارقام برای جابه‌جایی بازیکنانی است که اکثراً ملی‌پوش هم نیستند و کارنامه لاغری دارند که معمولاً شامل یک فصل نسبتاً خوب در لیگ برتر است. آنها ستاره‌هایی برای ارتقای ملموس تیم‌ها نیستند، بلکه خریدهایی از روی ناچاری محسوب می‌شوند.

گزینه‌های محدود بازار کوچکی که قرار است پست‌های خالی تیم‌های مدعی را پر کنند، بدون اینکه تضمینی برای درخشش یا حتی عملکرد استاندارد آنها وجود داشته باشد. اگر از دانیال اسماعیلی‌فر و رشید مظاهری بگذریم، بازیکن مطرح دیگری این روزها منتقل نشده است. پس دلیل این قیمت‌های سرسام‌آور چیست؟

تصوری وجود دارد که بازیکنان دستمزدشان را با قیمت دلار تنظیم می‌کنند و جهش رقم قرارداد بازیکنان به خاطر بالا رفتن نرخ ارز است، ولی این فرمول برای بازیکنانی صدق می‌کند که پیشنهاد خارجی داشته باشند.

مهدی ترابی، علی علیپور، علی کریمی و رضا اسدی در این گروه قرار می‌گیرند و در موقعیتی قرار دارند که بتوانند بین پیشنهاد داخلی و خارجی یکی را انتخاب کنند. با این حال مشخص نیست بازیکنانی که پیشنهاد خارجی ندارند، با چه منطقی قرار است دستمزدهای چند برابر بگیرند؟

«حباب» این روزها اصطلاح آشنایی در اقتصاد ایران است، اشاره به تورم کاذب و موقتی که قرار است از بین برود و قیمت به محدوده منطقی اش برگردد.

با این حال حباب‌های اقتصاد ایران مقاومند و به سختی می‌ترکند. به نظر می‌رسد قیمت‌های کاذب بازیکنان فوتبال هم چنین حباب‌هایی دارد و قرار نیست قیمت‌ها در بازار نقل و انتقالات تعدیل شود.

مدیران باشگاه ها مثل همیشه با عطش زیادی به بازار رفته‌اند و گاهی چند برابر نیاز تیم‌شان خرید می‌کنند. نکته عجیب دیگر اینکه بودجه کل فصل هر باشگاه‌ معین نیست و آنها تن به تعهداتی می‌دهند که مشخص نیست چگونه قرار است جبران شود.

معمولاً روش مدیران باشگاه‌ها این است که بر اساس پول نقدی که در اختیار دارند و حکم پیش‌پرداخت را دارد خرید می‌کنند، در حالی که ایده‌ای برای تأمین اقساط بعدی ندارند.

پنجره‌های بسته‌ای که این روزها می‌‌بینید نتیجه همین تفکر غیرحرفه‌ای است و بعید است ریخت و پاش‌های این روزها عاقبت بهتری داشته باشد.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهار =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.