وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

سرمربی و مربی بیکار برای سپیدرود و داماش خریداریم

خبرگزاری ایرنا

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود تیم فوتبال سپیدرود رشت به دنبال چهارمین سرمربی در فصل جاری رقابت های لیگ دسته اول و تیم داماش نیز مترصد جذب سومین سرمربی خود در لیگ دسته یک است.

تیم های فوتبال سپیدرود رشت و داماش دو نماینده گیلان در رقابت های لیگ دسته اول شرایط بسیار نابسامانی را در این رقابت ها دارند و با جدایی سرمربیان ، این دو تیم مترصد جذب سرمربی جدیدی هستند تا پنج هفته پایانی را با سرمربیان جدید خود به مسابقات ادامه دهند.

تیم فوتبال سپیدرود رشت که یکی از سه نماینده گیلان در رقابت های لیگ دسته اول بشمار می رود، هم اینک وضعیت بسیار خطرناکی در این رقابت ها دارد و با قرارگرفتن در رتبه هفدهم جدول رده بندی، یکی از گزینه های اصلی سقوط از این مسابقات بشمار می رود.

سپیدرودی ها با علی نظرمحمدی رقابت های فصل جاری لیگ دسته اول را آغاز کردند اما در ادامه راه و به دلیل بن بست فنی این مربی جوان، مسئولان باشگاه ترجیح دادند تا با این مربی بومی قطع همکاری کنند و به فکر سرمربی جدیدی باشند.

این امر باعث شد تا نظرمحمدی از سپیدرود رشت جدا شود و مسئولان این باشگاه نیز، نادر دست نشان را جایگزین وی کردند که البته این مربی سابقه حضور در تیم های گیلانی را داشته و با شرایط تیم ها نیز آشنایی داشت.

اما دست نشان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و در اکثر بازی هایی که به عنوان سرمربی، سپیدرود را همراهی می کرد این تیم نتایج ضعیفی را کسب و یکی از گزینه های سقوط از این رقابت ها شد و شرایط نامناسبی را در جدول دارد.

این نتابج ضعیف مدیران باشگاه سپیدرود را برآن داشت تا با این مربی نیز قطع همکاری کنند و به دنبال سومین سرمربی خود در طول رقابت های فصل جاری لیگ دسته اول بوده و یکی از تیم هایی باشند که بیشترین سرمربی را در طول یک فصل جذب کرده است.

پس از قطع همکاری دست نشان با سپیدرود ، شایعاتی مبنی بر حضور مهدی پاشازاده به عنوان سرمربی جدید این تیم منتشر شد و بلافاصله این مربی در رشت حضور یافت و شنبه هفته گذشته با تیم سپیدرود قرارداد امضاء کرد.

این مربی قبل از دربی گیلان در لیگ دسته اول و دیدار برابر ملوان انزلی هدایت سپیدرود را برعهده گرفت که در نهایت در این دربی خانگی مقابل ملوان به نتیجه مساوی دست یافت و پس از آن نیز در یک بازی خارج از خانه با یک گل،  مغلوب تیم گل ریحان البرز شد تا پاشازاده نیز در دو بازی ، یک تساوی و یک شکست کسب کرده باشد تا سپیدرود بیشتر به سقوط نزدیکتر شود.

البته باتوجه به اینکه در هفته های پایانی تیم های نیمه دوم جدول باید بیشتر رو در روی هم قرار بگیرند، سپیدرودی ها این امیدواری را دارند که با تقسیم امتیازات بین تیم ها، پاشازاده به همراه سپیدرود در چند دیدار اخیر نتایج خوبی را کسب و از منطقه سقوط فاصله بگیرد.

اما در کمال تعجب پاشازاده روز گذشته با تیم شاهین شهرداری بوشهر به توافق رسید و با این تیم قرارداد امضاء کرد تا نیمکت سپیدرودی ها دوباره از وجود سرمربی خالی شود تا مدیران این باشگاه برای پنج دیدار باقی مانده به دنبال چهارمین سرمربی فصل جاری بروند.

به هرحال به گفته مدیران سپیدرود ، ضمن اینکه این باشگاه بر علیه تیم شاهین شهرداری بوشهر و مهدی پاشازاده شکایت کرده، طی امروز و فردا سرمربی جدید خود را اعلام می کند تا سپیدرودی ها در جذب سرمربی نیز یکی از پرکارترین تیمهای فوتبال کشور باشند.

اما تیم داماش دیگر نماینده استان گیلان که در نیم فصل اول این مسابقات نتایج بسیار خوبی را کسب کرده بود، در نیم فصل دوم مشکلات مالی این تیم آغاز و روز به روز بر این مشکلات افزوده شد تا اینکه هم اینک این تیم نه تنها سرمربی ندارد، بلکه مالک و مدیرعامل این باشگاه نیز از ادامه همکاری و تیمداری خودداری کرده اند.

این مشکلات مالی به گونه ای برای داماشی ها رقم خورد که این تیم حتی در یک بازی خارج از خانه نیز حضور نیافت تا سه بر صفر بازنده شود و اکثر بازیکنان اداماش نیز در تمرینات حضور نمی یافتند که این امر باعث شد تا این تیم در نیم فصل دوم نتایج بسیار ضعیفی را کسب و هم اینک به تیم های انتهای جدولی نزدیک شود.

البته داماشی ها در ابتدای رقابت های فصل جاری لیگ دسته اول ، با هدایت و سرمربیگری سیامک فراهانی لیگ را آغاز کردند اما به دلیل مشکلات مالی و سایر مشکلات موجود در این باشگاه ، این مربی بومی از داماش جدا شد که در نهایت مازیار ربیعی، دیگر مربی جوان و بومی گیلان هدایت داماش را برعهده گرفت.

این مربی نیز هفته گذشته و پس از کسب تساوی خانگی برابر فجرسچاسی شیراز از سمت خود کناره گیری کرد تا تیم داماش به فکر سومین سرمربی خود باشد تا در این پنج بازی نیمکت سرمربیگری این تیم خالی نباشد.

اما مشخص نیست که چه شخص و یا اشخاصی باید سومین سرمربی تیم فوتبال داماش گیلانیان را در فصل جاری لیگ دسته اول انتخاب کنند چون این تیم هم اینک مالک و مدیرعامل ندارد و حدود دو هفته گذشته مسئولان این باشگاه با ارسال  نامه ای  به استاندار گیلان ، از ادامه تیمداری انصراف و باشگاه را در اختیار استاندار گیلان سپردند.

با این وجود تیم های سپیدرود رشت و داماش گیلانیان در هفته سی ام رقابت های فوتبال لیگ دسته اول کشور باید روز شنبه هفته آینده در ورزشگاه سردارجنگل رشت رو در روی هم قرار گیرند و این در حالی است که هم اینک هیچ یک از دو تیم سرمربی ندارند.

به هرحال آن چیز که مشخص است باشگاه سپیدرود به دلیل داشتن مدیر و سایر مسئولان در صدد انتخاب چهارمین سرمربی خود می باشد اما وضعیت داماشی ها مشخص نیست و با توجه به شرایط موجود، امکان دارد که این تیم بدون سرمربی در چند دیدار باقی مانده به کار خود ادامه دهد.

مشکلات مالی و دخالت سیاسیون بلای جان تیمهای گیلانی 

مجید جهانپور یکی از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال گیلان و کشور در این خصوص و وضعیت نابسامان دو تیم رشتی حاضر در لیگ دسته اول اظهار داشت: در طول تاریخ تیم های گیلانی دچار مشکلات مالی بودند و حتی کسانی که به عنوان کادرفنی و بازیکن به تیم های گیلانی ورود می کنند، از این مشکلات واقفند.

وی افزود: اما تاکنون برای برون رفت و برطرف کردن مشکلات مالی تیمهای گیلانی راهکار ریشه ای ارایه نشده و همچنان این تیمها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند که این امر باعث شده تا تیمهای ما دچار بحران شوند.

وی که سال ها هدایت تیمهای گیلانی را برعهده داشت، به ورود سیاسیون به فوتبال اشاره و بیان کرد: دخالت افراد سیاسی در تصمیم گیری های ورزشی به خصوص تیم های فوتبال یاد شده  به تیم ها نیز ضربه می خورد چون اگر ورزشی ها ورود  کنند، آنان از داشتن منابع مالی محرومند اما سیاسیون با منابع مالی ورود می کنند.

وی ادامه داد: این امر و ورود سیاسیون به ورزش به خصوص در فوتبال هنگامی جواب می دهد که آنان از مشاوران و معاونان قدرتمند ورزشی در تصمیم گیری ها استفاده کنند و با آوردن منابع مالی خوب و داشتن مشاوران ورزشی متخصص و کارکشته ، می توانند مشکلات را حل کنند.

جهانپور در ادامه به وضعیت نابسامان داماش نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر اسماعیل حاجی پور(مالک سابق داماش) خدمات زیادی را برای این تیم انجام داد و برای این باشگاه ایثار کرد و به دلیل عشقی که به شهر و جوانان داشت، داماش را در اختیار گرفت و خیلی هم هزینه کرد.

وی تصریح کرد: اما هم اینک نیز وی قادر نیست که این تیم را در اختیار داشته باشد و طبق معمول و روال قانونی ، هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان گیلان باید فردی را انتخاب کرده تا به این تیم سرو سامان دهد تا گزینه جدید  واجد شرایطی  برای دراختیارگرفتن داماش پیدا شود که متاسفانه این کار تاکنون انجام نشده اما پیش از این شاهد این امر در باشگاه های سپیدرود و ملوان بودیم.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر یکی از معضلات باشگاه هایی همچون سپیدرود و داماش در انتخاب سرمربیانی است که باید به صورت کوتاه مدت در این تیمها حضور داشته باشند چون ابتدا این مربیان باید کارنامه قابل قبولی داشته باشند که متاسفانه این امر برای انتخاب سرمربی درتیمهای ما به خصوص در سپیدورد لحاظ نشده است.

بی اطلاعی مدیران باشگاه ها از قوانین 

ساختار باشگاه های ما ناقص است که این نقص بار کجی است که هیچگاه  به مقصد نمی رسد و به همین دلیل تیمهای ما را دچار بحران می کند چون در انتخاب سرمربی شاهد تعجیل و کار بدون کارشناسی هستیم و از طرف دیگر عدم اطلاعات دقیق از امور حقوقی نیز دیگر معضل مدیران ما است.

این مربی پیشکسوت فوتبال گیلان ادامه داد:  ساختار باشگاه های ما ناقص است که این نقص بار کجی است که هیچگاه  به مقصد نمی رسد و به همین دلیل تیمهای ما را دچار بحران می کند چون در انتخاب سرمربی شاهد تعجیل و کار بدون کارشناسی هستیم و از طرف دیگر عدم اطلاعات دقیق از امور حقوقی نیز دیگر معضل مدیران ما است.

وی اظهار کرد: به طور مثال مهدی پاشازاده حدود ۱۰ روز پیش با سپیدرود قرارداد بست و به طور حتم در قراردادش بند یا تبصره ای وجود داشت که وی به راحتی با تیم دیگری قرارداد می بندد که مسئولان و مدیران باشگاه سپیدرود از آن بی خبر و بی اطلاع بودند.

وی در خاتمه نیز بیان کرد: زمانی هم که پول نیست و شرایط برای تیم های ما بسیار حاد و سخت می شود، به فکر مربیان بومی می افتیم و می خواهیم از وجود آنان استفاده کنیم در صورتی که این امر را می توانیم هنگامی انجام دهیم که تیم شرایط بهتری دارد تا مربیان بومی نیز بتوانند با خیالی آسوده تر در تیمها فعالیت کنند.

ناتوانی و ضعف تیمهای فوتبال گیلان به دلیل مسایل مالی و ضعف مدیریتی 

اما یکی دیگر از کارشناسان فوتبال گیلان در مصاحبه با ایرنا درخصوص وضعیت تیمهای گیلانی اظهار داشت: اعتقاد دارم که مشکلات نمایندگان فوتبال گیلان به ویژه سپیدرود و داماش،  ریشه در مسایل مالی و مدیریتی دارد.

سیدامیر فرحسینی افزود: شاید اکثر مردم و ورزشدوستان فکر کنند که تیم فقط شامل کادرفنی و بازیکن است اما هر تیمی از دو گروه تشکیل شده که گروه اول را کادرفنی و بازیکنان تشکیل می دهند و گروه دوم نیز که کارش بسیار مهم و حیاتی است، شامل مسئولان و مدیران باشگاه هستند که کار آنان، برطرف کردن مشکلات تیم و جذب کادرفنی و بازیکنان است.

تیم فقط شامل کادرفنی و بازیکن است اما هر تیمی از دو گروه تشکیل شده که گروه اول را کادرفنی و بازیکنان تشکیل می دهند و گروه دوم نیز که کارش بسیار مهم و حیاتی است، شامل مسئولان و مدیران باشگاه هستند که کار آنان، برطرف کردن مشکلات تیم و جذب کادرفنی و بازیکنان است.

وی که ۱۹ سال به عنوان مربی و مدیر در تیم های پایه سپیدرود رشت فعالیت داشت، ادامه داد: ما بیشتر در بخش دوم که بخش مدیریتی است دچار مشکل هستیم چون در این بخش تیم های ما لطمات زیادی دیده اند.

وی افزود: بعضی از افراد زمانی که هیچ سمتی ندارند از وضعیت باشگاه انتقاد می کنند اما هنگامی که خود به عنوان مسئول و مدیر انتخاب می شوند، حرف ها و انتقادهای گذشته خود را فراموش کرده و به صورت خودمحوری فعالیت می کنند و از نظرات سایر کارشناسان و پیشکسوتان استفاده نمی کنند و به تنهایی تصمیم گیری می کنند.

معاون سابق سلامت و تندرستی اداره آموزش و پروش گیلان اضافه کرد: از طرف دیگر در باشگاه های ما به خصوص در سپیدرود و داماش علاوه بر مسایل و مشکلات شدید مالی ، ضعف مدیریت نیز بسیار در روند ناکامی های این تیمها تاثیرگذار است.

وی افزود: هنگامی که نظرمحمدی به عنوان سرمربی سپیدرود با بن بست فنی مواجه شد، مسئولان این باشگاه با یک مربی که در چند سال اخیر کارنامه خوبی نداشته وارد مذاکره شدند و وی جایگزین این مربی بومی شد و شاهد بودیم که این مربی( نادر دست نشان) نتوانست نتیجه مطلوبی را کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن نیز شاهد بودیم که مدیران باشگاه سپیدرود با پاشازاده قرارداد بستند که مشخص نشد که چه نوع قراردادی را ثبت کردند که این مربی پس از گذشت ۱۰ روز با تیم دیگری قرارداد امضاء کرده که این امر نشان از ضعف مدیریت است.

فرحسینی در ادامه به وضعیت داماش نیز اشاره و تصریح کرد: حاجی پور مالک داماش برای این تیم زحمات زیادی کشید و هم اینک نیز دیگر قادر به چرخاندن تیم نیست و این توانایی را ندارد اما نباید این باشگاه پرطرفدار رها شود و چرا مسئولان ورزش گیلان پیگیر این تیم نیستند.

وی گفت: یکی دیگر از اشتباهات سپیدرود این است که بیش از اندازه به بازیکنان غیربومی اعتماد و تکیه کرد چون باشگاهی که توان مالی مناسبی ندارد باید روی بازیکنان بومی سرمایه گذاری و تکیه کند.

وی در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در این خصوص انتخاب درستی انجام داد و مسئولان این باشگاه با درنظرگرفتن همه موارد ، سرمربی جدید را انتخاب کردند که کارنامه موفقی داشت و با توجه به این انتخاب درست، هم اینک شاهد موفقیت ملوانان هستیم.

فرحسینی  در خاتمه ابراز امیدواری کرد که مسئولان ورزش به زودی برای داماش  چاره ای بیاندیشند تا این تیم با قدرت در این پنج بازی باقیمانده در لیگ دسته اول حضور یافته و در نهایت بتوانند سهمیه خود را حفظ کنند.
تا پایان هفته بیست و نهم رقابت های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه های کشور جام آزادگان با حضور ۱۸ تیم، داماش با کسب ۳۳ امتیاز در مکان سیزدهم و سپیدرود رشت با ۲۷ امتیاز در مکان هفدهم جدول رده بندی قرار دارند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.