وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

عملکرد مربیان جوان ایران؛ تازه نفس ها

سازندگی

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام و مهدی تارتار جزو مربیانی هستند که نشانه‌های یک مربی بزرگ ایرانی در آنها دیده می‌شود و درباره بعضی دیگر مثل علیرضا منصوریان و علی کریمی هنوز تردیدهایی وجود دارد و برای اثبات توانایی‌شان باید به آنها فرصت بیشتری داد.

در هر حال حضور همین جوان‌ها باعث شده تا تعدادی از مربیان قدیمی فوتبال ایران هم از دور خارج شوند اما با توجه به موفقیت مربیان خارجی در سال‌های اخیر در فوتبال ایران و البته تنبلی مربیان جوان ایرانی برای حضور در کلاس‌های پیشرفته فوتبال جهان و رسیدن به مدارج بالا، بعید است حتی موفق‌ترین مربیان جوان ایران هم شانسی برای مربیگری در خارج از مرزهای ایران داشته باشند.

یحیی گل‌محمدی، بهترین مربی نسل جوان

در میان نسل جدید مربیان فوتبال ایران، یحیی گل‌محمدی بی‌شک یکی از بهترین‌هاست. فوتبالیست خوش‌‍‌اخلاق اسبق تیم ملی، سال‌های آخر فوتبال خود را در تیم صبا گذراند و در هفتمین دوره لیگ برتر، در اواسط فصل جانشین محمدحسین ضیایی شد. صبا با یحیی در ادامه فصل بهترین نتایج تاریخ خود را گرفت و با قرار گرفتن در رده سوم لیگ برتر، سهمیه آسیایی را هم کسب کرد. با این حال در پایان فصل مسئولان باشگاه، فیروز کریمی را به عنوان سرمربی انتخاب کردند و یحیی برای ادامه مربیگری به تربیت یزد رفت.

او دو فصل هدایت این تیم را برعهده داشت و با نتایج نسبتا خوبی که گرفت، بعد از دو سال به عنوان سرمربی تیم پرطرفدار نساجی مازندران انتخاب شد. یحیی نتوانست نساجی را در اولین فصل حضورش در این تیم به لیگ برتر برساند. نساجی در لیگ یک چهارم شد و یحیی از این تیم جدا شد. سال بعد یحیی در راه‌آهن دستیار علی دایی شد و پس از یک فصل، به صبا برگشت و هدایت این تیم را بر عهده گرفت و در پایان فصل این تیم را به رده هفتم لیگ برتر رساند.

بزرگ‌ترین موقعیت یحیی در مربیگری، در تیم پرسپولیس به دست آمد. او در فصلی که مانوئل ژوزه پرتغالی هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت، سرمربیگری در صبا را رها کرد و دستیار ژوزه شد. پس از نتایج ضعیف ژوزه، محمد رویانیان مدیرعامل وقت پرسپولیس، او را برکنار کرد و یحیی را تا پایان فصل به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کرد. یحیی در پرسپولیس هم نتایج خوبی گرفت. او این تیم را در رده دوازدهم جدول تحویل گرفت و پرسپولیس در پایان فصل هفتم شد. علاوه بر این او پرسپولیس را به فینال جام حذفی هم رساند اما تیمش در فینال و در ضربات پنالتی مغلوب سپاهان شد.

بعد از پرسپولیس، گل‌محمدی هدایت نفت تهران را بر عهده گرفت. او نتایج فوق‌العاده‌ای با این تیم کسب کرد و با رساندنش به رده سوم لیگ برتر، سهمیه آسیایی را هم برای نفت کسب کرد. اما در پایان فصل به پیشنهاد ذوب‌آهن پاسخ مثبت داد و به اصفهان رفت. یحیی در اصفهان اولین قهرمانی‌های خود را در کسوت مربیگری به دست آورد. او دو فصل پیاپی با این تیم قهرمان جام حذفی شد و یک قهرمانی سوپرجام را هم به دست آورد. اما در سومین فصل، نتایج این تیم افت کرد و یحیی در میانه‌های فصل برکنار شد و مدتی هدایت تیم لیگ یکی اکسین البرز را برعهده گرفت.

پس از پایان فصل، او به شکلی غیرمنتظره سرمربی تراکتورسازی شد. نتایج او با توجه به شرایط بد باشگاه در این تیم بد نبود اما اتفاقات حاشیه‌ای در تبریز باعث شد تا او از این تیم هم جدا شود و تا پایان فصل استراحت کند. یحیی سرانجام در ابتدای لیگ هجدهم سرمربی تیم بحران‌زده پدیده مشهد شد و در شرایطی که به نظر می‌رسید خیلی زود کارش را با این تیم به پایان برساند اما در حال حاضر، او هم بهترین نتایج تاریخ باشگاه پدیده را کسب کرده و هم بهترین عملکرد خودش را در دوران سرمربیگری ثبت کرده است. نکته مهم درباره او این است که تیم‌هایش در هر وضعیتی که باشند فوتبالی زیبا و تماشاگرپسند ارائه می‌دهند. در کارنامه او ناکامی‌های زیادی به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد او با شتابی نه‌چندان سریع اما مداوم، در حال پیشرفت است.

علیرضا منصوریان، نامطمئن و پرفراز‌ونشیب

سرمربی فعلی ذوب‌آهن اصفهان، کارنامه پرفرازونشیبی در مربیگری دارد. او بعد از خداحافظی از فوتبال مدتی در کادر فنی استقلال حضور داشت اما نخستین تجربه مربیگری‌اش را در تیم پاس همدان سپری کرد. او در ده بازی روی نیمکت این تیم نشست اما با کسب فقط یک برد، ۳ مساوی و ۶ باخت، از هدایت این تیم کنار گذاشته شد تا آغاز کار او در مربیگری، تجربه‌ای ناخوشایند باشد. بعد از پایان کار افشین قطبی در تیم ملی ایران، منصوریان که دستیار او بود، برای یک بازی تدارکاتی مقابل تیم ملی روسیه، به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی نشست.

در آن بازی ایران با یک گل روسیه را شکست داد و پس از این که کارلوس کی‌روش به ایران آمد، منصوریان همچنان در کادر فنی تیم ملی باقی ماند. پس از مدتی منصوریان به عنوان سرمربی تیم امید ایران انتخاب شد و در حالی که تیمش با پیروزی بر عراق در این کشور، در آستانه رسیدن به مسابقات المپیک قرار داشت، افتضاح قرار گرفتن کمال کامیابی‌نیای محروم در ترکیب تیم ملی به وجود آمد و با ۳-۰ اعلام شدن نتیجه بازی رفت مقابل عراق، تیم امید نتوانست از این شوک خارج شود و نتیجه را جبران کند و حذف شد.

سرانجام بعد از مدتی منصوریان به عرصه مربیگری برگشت و هدایت نفت تهران را برعهده گرفت. او در این تیم نتایج خوبی گرفت. البته کم نیستند کسانی که معتقدند منصوریان در نفت، حاصل کار خوب یحیی گل‌محمدی را برداشت کرده بود! منصوریان نفت را از مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا عبور داد، در مرحله گروهی هم با این تیم جوان صعود کرد، الاهلی عربستان را در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف کرد و سرانجام در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل الاهلی امارات مغلوب و حذف شد. منصوریان با نفت تا فینال جام حذفی هم پیش رفت اما مغلوب ذوب‌آهن و یحیی گل‌محمدی شد.

او با نفت تا آستانه قهرمانی لیگ برتر هم پیش رفت اما با تساوی ۳-۳ مقابل تراکتورسازی در جمعه معروف به جمعه سیاه تبریز، ناکام ماند و نفت سوم شد. منصوریان یک فصل دیگر هم سرمربی نفت بود. با این تیم در لیگ برتر پنجم شد و با باخت در مرحله پلی‌آف، از راه‌یابی به لیگ قهرمانان آسیا هم بازماند و در پایان فصل از نفت جدا شد.

در ابتدای لیگ شانزدهم، اتفاقی که استقلالی‌ها مدت‌ها منتظر آن بودند رخ داد و منصوریان هدایت این تیم را برعهده گرفت.  اوج کار او پیروزی ۳-۲ بر پرسپولیسی بود که صدرنشین بلامنازع جدول و آماده قهرمانی لیگ برتر بود. نتایج خوب استقلال ادامه پیدا کرد و تیمی که در نیم‌فصل اول در نیمه دوم جدول قرار داشت در نهایت نایب‌قهرمان شد.

منصوریان با استقلال از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هم با موفقیت عبور کرد اما در این مرحله نتیجه‌ای فاجعه‌بار در انتظار او و تیمش بود. استقلال با نتیجه عجیب ۶-۱ شکست خورد و حذف شد. اما حتی این باخت هم باعث نشد او از استقلال اخراج شود. منصوریان تا پایان لیگ هفدهم کاملا از دسترس خارج بود و هیچ خبری از او نبود. اما در اوایل لیگ هجدهم و پس از نتایج ضعیف، امید نمازی در ذوب‌آهن جانشین او شد. منصوریان تا امروز نتایج خوبی در ذوب‌آهن نگرفته و تنها برگ برنده او، عبور تیمش از مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا با کام‌بک مقابل الغرافه قطر است. در مجموع به نظر می‌رسد منصوریان به اندازه یحیی کارنامه باثبات و موفقی ندارد. همین روند سینوسی در کارنامه او باعث شده در توانایی‌هایش در مربیگری هم تردیدهایی به وجود بیاید و منتقدان و مخالفان زیادی داشته باشد.

جواد نکونام؛ پسر خلف کی روش

تجربه سال‌ها کار با کارلوس کی‌روش از نکونام یک مربی جوان اما محافظه‌کار و نتیجه‌گرا ساخته است. او بعد از مدتی حضور در کادر فنی تیم ملی، اولین تجربه سرمربیگری خود را در تیم لیگ یکی خونه به خونه از سر گذراند. نکونام با این تیم نتایج خوبی گرفت اما اختلاف با مالک جنجالی این باشگاه باعث شد تا او خیلی زود از این تیم جدا شود. پس از مدت کوتاهی او هدایت تیم پرطرفدار نساجی مازندران را برعهده گرفت و توانست این تیم را پس از سال‌ها به لیگ برتر برساند. نکونام در لیگ برتر اما به اندازه لیگ یک موفق نبود و البته به نظر می‌رسید هواداران این تیم هم شیوه بازی محافظه‌کارانه تیم‌شان را در لیگ برتر نمی‌پسندند. پسر خلف کی‌روش، چند هفته پیش و پس از مشکلاتی که با مسئولان باشگاه نساجی پیدا کرد از این تیم جدا شد و مجید جلالی جانشین او شد. نکونام در حال حاضر تیم ندارد.

مهدی تارتار، بدون چالش و تقریبا موفق

این مربی جوان، در سال‌های اخیر در تیم پارس جنوبی جم نتایج خوبی گرفته است. او فصل گذشته تقریبا تا پایان نیم فصل اول، پارس را در صدر جدول لیگ برتر نگه داشته بود اما تیمش در نیم‌فصل دوم افت کرد و حتی سهمیه آسیا هم نگرفت. او در تیم گسترش فولاد تبریز هم تقریبا همین ثبات را داشت ولی در تیم‌هایی مثل راه‌آهن، داماش، گهر و صبای قم نتایج پرنوسانی گرفته است. نکته مهم درباره تارتار این است که تیم‌های او همواره فوتبالی بابرنامه و تا حدودی زیبا و تماشاگرپسند ارائه می‌کنند. به نظر می‌رسد او این ویژگی را از فیروز کریمی که پدر همسرش هم هست جذب کرده و در خود پرورش داده است. با این حال تارتار هرگز کاندیدای مربیگری تیم های بزرگی مثل پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی نبود و به نظر می‌رسد خود او هم با کار کردن در تیم های متوسط کنار آمده است. علی کریمی؛ قربانی حاشیه و انتخاب های بد

علی کریمی، قربانی انتخاب‌های بد

دیدن علی کریمی روی نیمکت مربیگری یکی از تصاویر جذابی بود که فوتبالدوستان ایرانی مدت‌ها منتظرش بودند. او مدتی در تیم ملی ایران دستیار کارلوس کی‌روش بود و پیش‌بینی می‌شد آینده خوبی در مربیگری داشته باشد اما او تا امروز نتوانسته خودش را به عنوان یک مربی موفق و آینده‌دار به فوتبال ایران ثابت کند. البته دلیل این اتفاق، نه مسائل فنی و تاکتیکی، بلکه انتخاب تیم‌هایی بوده که خیلی زود دچار حاشیه شده‌اند و کریمی مجبور به ترک آنها شده است. او در نفت با مدیران این باشگاه به مشکل خورد و از این تیم جدا شد و امروز هم پس از اینکه در یک مقطع موفق به حفظ سپیدرود در لیگ برتر شد، دوباره درگیر حاشیه های مالکیت این باشگاه شده و استعفا داده است تا توانایی او در عرصه مربیگری همچنان مبهم و نامشخص بماند.

عبداله ویسی؛ فقط یک جرقه بود؟

اولین تجربه سرمربیگری او در تیم صبای قم بود. او در این تیم جوانان زیادی را به فوتبال ایران معرفی کرد و البته نتایج نسبتا خوبی هم گرفت. در پیکان اما موفقیتی در انتظار او نبود و ویسی خیلی زود از این تیم جدا شد و هدایت تیم تازه لیگ برتری استقلال خوزستان را برعهده گرفت. او با این تیم جوان و باانگیزه، عجیب‌ترین قهرمانی در تاریخ لیگ برتر ایران را رقم زد و فصل بعد سرمربی سپاهان شد. ویسی در این تیم بزرگ فقط یک نیم‌فصل دوام آورد و تا امروز هرگز موفق به نزدیک شدن به همان ویسی استقلال خوزستان نشده است. او در این فصل در نفت مسجدسلیمان حتی به نیم‌فصل هم نرسید و حالا مربی تیم لیگ دویی شاهین شهرداری بوشهر است و فعلا به نظر می‌رسد دوران درخشان او زودتر از پیش‌بینی‌ها به پایان رسیده است.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.