وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

بازنشر: مجله اینترنتی ناجه/ شهرداری و تیم داری و اقتصاد ضعیف

(رضا رسولی / عضو شورای شهر رشت)

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – سال هاست که تیم های گیلانی و مخصوصا سپیدرود با مشکلات مالی شدیدی دست و پنجه نرم می کنند و از این رو اخیرا شهرداری رشت برای دراختیار گرفتن تیم قرمز پوش رشتی ابراز آمادگی کرده است. هدف از نوشتن این یادداشت نه دفاع از اصل تیم داری شهرداری که دفاع از یک راهکار موقت برای خروج از بن بستی است که سپیدرود گرفتارش شده است.

پس بهتر آن است که ابتدا توضیح دهم بنده اساسا مدافع تیم داری توسط شهرداری رشت نیستم بلکه معتقدم که در شرایط موجود بهترین راه حل برای حفظ ساختار سپیدرود، ورود شهرداری برای حل مشکل است.

آن هم در شرایط نابهنجار اقتصادی گیلان که نه صنعت قوی دارد و نه تجارت. مگرآنکه تا زمان چاپ این یادداشت یک بنگاه اقتصادی قوی مالکیت و مدیریت این تیم ریشه دار را قبول کند و ما طرفداران سپیدرود را خوشحال نماید.

منتقدین ورود شهرداری به عرصه تیم داری باشگاه سپیدرود معتقدند که شهرداری با وضعیت مالی بدی که اکنون گرفتارش است توانایی هزینه در مسایل اینچنینی ندارد اما بنده معتقدم که برعهده گرفتن مسئولیت سپیدرود توسط شهرداری رشت نه تنها هزینه زا نیست که فواید زیادی هم دارد. یکی از فوایدش یافتن اسپانسرینگ قوی برای سپیدرود است.

به هرحال شهرداری به خاطر ارتباطاتی که با بنگاه های اقتصادی دارد می تواند فرآیند جذب اسپانسر برای تیم سپیدرود را تسهیل کند و سرمایه ها را به اعتبار خود به این تیم بکشاند.

توان و اعتبار اجتماعی تیمی مانند سپیدرود هم خود می تواند مزید بر علت باشد که سرمایه گذار راغب به ورود به چنین عرصه ای شود. به عنوان نمونه می توانم به رایزنی های انجام گرفته با صندوق مالی کوثر اشاره کرد که توسط شهرداری برای اسپانسرینگ سپیدرود انجام شد.

همچنین باشگاه هواداران سپیدرود خود می تواند یک عایدی مستمر برای این تیم باشد. تیم های مشابه سپیدرود مانند تراکتورسازی که ریشه های قوی اجتماعی در شهرشان دارند با همین باشگاه هواداری عایدی ماهانه قوی ای جذب کردند. در عین حال وجود شهرداری می تواند یکسری مناف غیرمستقیم مالی برای تیمی مانند سپیدرود داشته باشد و یکسری از هزینه ها که متعلق به شهرداری است را برای این تیم کاهش دهد.

اما نفع دوم تقویت سپیدرود برطرف کردن ناهمگنی های اجتماعی است. سپیدرود می تواند در ایجاد انسجام اجتماعی موثر باشد.

علاوه بر این ها صعود سپیدرود به لیگ برتر منجر به افزایش ارزش افزوده می شود. هرچند که هزینه های تیم داری در لیگ برتر افزایش می یاد اما منافعی که با صعود سپیدرود به لیگ بالاتر برای این تیم و شهر جلب می شود بیشتر از هزینه ها است.

منتقدین همچنین از شکست تجربه تیم داری توسط شهرداری رشت می گویند. این درست است که شهرداری در سالیان گذشته نتوانست در امر تیم داری موفق باشد اما این به معنای غلط بودن اصل موضوع نیست. یعنی شهرداری می تواند با تعریف درست سازمانش در تیم داری در این کار موفق عمل کند.

شهرداری پیش از این در تیم داری، تصدی گری می کرد و طبیعی بود که نتیجه مطلوبی نمی گرفت. این تصدی گری در هر زمینه ای آسیب می رساند به مجموعه شهرداری. با نگاه کارمندمابانه اموری مانند تیم داری ورزشی را نمی توان با کیفیت بالا پیش برد. اما با تشکیل یک ساختار حرفه ای مجزا از شهرداری می توان در امر تیم داری هم موفق عمل کرد.

باشگاهی حرفه ای با مدیرعامل و هیات مدیره ای که مستقل از شهرداری باشد اما تحت نظارت شهرداری و شورا به لحاظ اقتصادی و مالی.مانند کارخانه کودآلی که زیر نظر شهرداری است اما مجموعه ای جداگانه با ارکان مدیریتی مستقل محسوب می شود. یا خیلی دیگر از شرکت های اقماری بزرگ شهرداری.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

7 دیدگاه ارسال شده است

  • رشتی اصیل گفت:

    اصلا موافق تیم داری شهرداری نیستم .چون افرادی مثل ثابت قدم که فقط به فکر تبلیغات برای خودش هستن .شما مردم قضاوت کنید آیا وضعیت کنونی شهرما خوب است .شهر رشت به کوچه بن بست تبدیل شده .شهرداری که به حرف مردم شهر خودش ارزش قایل نیست .وبه روز سر نیزه خیابان ها را می بندد.به نام پیاده راه.لیاقت تیم داری سپیدرود رشت را نخواهد داشت .به نظرات مردم احترام بگذاریم .درود بر مردم نجیب رشت.

  • آرمان گفت:

    دوستِ عزیز (رشتی اصیل) من موافقِ نظر شما در رابطه با بی لیاقتیِِ شهردارمون و یا نا کارآمدیشون نیستم.
    باید از شما سوال کنم که شما از شهردارهای قبلی رشت چی دیدی؟ چیکار برایِ آبادانیه این شهر کردن؟؟ از قبل از انقلاب تا همین چند سال پیش تمامی سبکِ خیابان ها پیاده رو ها و باغچه هامون و نمادهامون تکراریو تکراریو، قدیمی بود.
    تا جایی که دل زده و خسته شده بودیم از این همه یک نواختیه شهر
    اما با اومدن آقای ثابت قدم خیلی چیزها عوض شد ما داریم بعد از سالهای سال تنوعِ ظاهری شهری رو میبینیم.
    ضمناً من کاری به بخور بخورها در شهرداری ندارم و تاجایی که یادمه همیشه همین بوده و هست اما با این تفاوت که اگه العان هم مثل قبل بچاپ بچاپ هست، در کنارش یه کاری هم تو شهر داره میشه، هرچند ناچیز!
    پس کم بهتر از هیچیه!

  • گیله مرد علوی گفت:

    با رشتی اصیل موافقم مگه اونموقع که تیم استقلال شهرداری رشت چه گلی به سر این شهر زدند تیم رو کرده بودند کیسه بوکس و سوژه لیگ برتر آقایان عین خیالشان هم نبود.الان هم که این وضع شهر داشتنشون هست.خود رضا رسولی فقط بلده خودشو نخود هر آش کنه و پیاده روی مسخره کار خودشه

  • رشتی نیمه اصیل گفت:

    درود بر دکتر ثابت قدم شهردار محبوب رشت و دلسوز واقعی سپیدرود.از شما یک دکتر نوبخت دیگر خواهیم ساخت تا چشم بدخواهان این شهر به سنگ بخورد.قبلا هم کسانی به اصطلاح بومی گیلان که دور و بر باشگاه داماش رو احاطه کرده بودن خیلی برای امیر عابدینی خرده و ایراد میگرفتند که بومی نیست و باید برود؛چون چشم نداشتند موفقیت یک تیم فوتبال از رشت رو ببینند.عابدینی هم رفت و تیم هم به کلی نیست و نابود شد و همه به مقصود خود رسیدند و در سوراخ خود قایم شدند.من موندم که دکتر ثابت قدم که با یکی دو سال اومدنش این همه تحول و ساخت و ساز تو شهر ایجاد کرده؛ منتقدینش دو سه سال پیش کجا بودن که دهه ها رشت همان رشت ۴۰ سال پیش بود و کسی هم لب به اعتراض نمیزد؟؟؟!!! شورای شهر میرفتن از استانهای دیگر شهردار میاوردن توافقی؟؟!!

  • پاسخ به ارمان گفت:

    عزیز من اونایی که مینویسن رشتی اصیل که دلیل نمیشه حتما دارن راست مینویسن!!؟؟ بذار بعضیها از حسودی دق کنن تا وقتی امثال دکتر نوبخت و دکترثابت قدمها و پرفسور سمیعی ها رو داریم.فقط زمان انتخابات باید هوشمند رفتار کنیم

  • آرمان گفت:

    دوست عزیز (گیله مرد) منظورم از تیمداری نبود. قطعاً من با تیمداری شهرداری مخالفم، منظورم به کفایتِ شهردار بود که کلاً آقایِ (رشتی اصیل) مخالفِ این شهردار هستند .

  • گیله مرد علوی گفت:

    من کاری به شهردار ندارم منظورم کل شهرداری هست تیم نباید بیفته دست شهرداری اخرشم میخوان اسم تیمو و اصالتشو مصادره کنند و تیمو بگند بکشند.این رضا رسولی چیه اخه خودشو نخود هر اش میکنه تو برو پیاده روتو بساز حالا تو فوتبالم داری دخالت میکنی.بجای اینکه یه خریدار قوی یه کارخونه یه اسپانسر یه شرکت قوی پیدا کنن میخوان تیمو بدن سمت بخور بخور شهرداری.حالا کم دارن میخورن