وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

ملوان، داماش ، سپیدرود و صد افسوس!

کیهان ورزشی / سعید حاجی بابایی

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود پرونده لیگ دسته اول فوتبال ایران، موسوم به جام آزادگان در شامگاه یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ با معرفی تیمهایی که باید فصل بعد در لیگ برتر حضور پیدا کنند و همچنین تیم هایی که در انتهای جدول جای گرفته و فصل بعد باید در یک دسته پایین تر و در لیگ ۲ حضور پیدا کنند، بسته شد.

در بین تیمهای سقوط کننده اما یک نام بزرگ و ریشه دار خودنمایی می کرد؛ سپیدرود رشت. این تیم که سال ۹۷  در لیگ برتر حضور داشت در لیگ ۹۸ اما توانایی حفظ خودش در لیگ دسته اول را هم نداشت و به دسته دوم سقوط کرد. وضع دیگر نمایندگان استان گیلان هم خیلی بهتر از سپیدرود نبود.

ملوان انزلی با آن همه سابقه و افتخار تا آخرین دقیقه، آخرین بازی، خطر سقوط را احساس کرد و در هفته آخر، میلی متری در لیگ دسته اول باقی ماند. داماش رشت نیز  تقرببا همین وضعیت را داشت و تا یک هفته به پایان مسابقات، در وضعیت قرمز و منطقه سقوط قرار داشت. ملوان و داماش تیمهایی که سابقه فینالیست بودن جام حذفی و حتی قهرمانی آن را در کارنامه دارند – ملوان سه بار قهرمان شده – حالا خیلی باید خوشحال باشند که به دسته دوم سقوط نکرده اند!

حال فوتبال گیلان خراب است، فوتبالی که ریشه و قدمت دارد، فوتبال گیلان در دهه های گذشته، افتخارات زیادی داشته و بازیکنان بزرگی را به فوتبال ایران تحویل داده است. از بهمن صالح نیا، جاوید جهانگیری، عزیز اسپندار و غفور جهانی گرفته تا سیروس قایقران و محمد احمدزاده  سیدجلال حسینی، مازیار زارع، پژمان نوری و… به گواه تاریخ، فوتبال پس از ورود به ایران در دو استان خوزستان و گیلان بازی شد.

سربازان و روس های مقیم در انزلی به رواج فوتبال کمک بسیار کردند و مسابقات متعددی را ترتیب  دادند. همین امر باعث شده بود تا فوتبال در گیلان و به ویژه بندرانزلی  توسعه زیادی پیدا کند. فوتبال در سالهای ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ در رشت و بندرانزلی رشد محسوسی پیدا کرد و تیم های این دو شهر تحت عنوان کلنی تشکیل شده، اما نقطه عطف فوتبال در رشت و انزلی، تشکیل تیم های فوتبال در دو دبیرستان فردوسی انزلی و شاهپور رشت در سال ۱۳۱۴ و آغاز رقابت آموزشگاهی در سال ۱۳۱۶ بود.

در همین سال فوتبال لاهیجان نیز توسعه یافت. در سالهای ۱۳۱۷ و ۱۳۱۸ محمدخاتم، فوتبالیست گیلانی، کاپیتان تیم ملی فوتبال بود. فوتبال در گیلان با تشکیل باشگاه گیو، ملوان، استقلال،  پپسی کولا،  سپیدرود، ایرانمهر و یاس، روز به روز رونق زیادتری یافت و رقابت نیز همچنان زیادتر می شد.

در آغاز دهه پنجاه شمسی وبا شروع مسابقات لیگ دسته نخست فوتبال ایران تحت عنوان « تخت جمشید » تیم ملوان انزلی عنوان برترین تیم شهرستانی را نصیب خود ساخت و…در لیگ دسته اولی که اخیرا به پایان رسید، تیم داماش در بین ۱۸ تیم، دوازدهم شد، این در حالی بود که تا یک هفته به پایان مسابقات، خطر سقوط تهدیدش می کرد.

ملوان پانزدهم شد و سپیدرود با قرار گرفتن در رده هفدهم به دسته دوم سقوط کرد. ملوان چهار سال قبل، داماش هفت سال قبل و سپیدرود یک سال قبل در لیگ برتر حاضر بودند اما اکنون آنها در لیگ های دسته پایین تر دست و پا می زنند و سوگمندانه اینکه، گیلان در لیگ برتر نماینده ای ندارد و شرایط فوتبال باشگاه هایش در دسته های پایین تر از لیگ برتر هم اصلا خوب نیست.

خاطرات ملوان انزلی با فوتبال باشگاهی ایران پیوند خورده و این باشگاه فراموش شدنی نیست. مسوولان و مدیران این باشگاه که اکنون دو فوتبالی به نامهای پژمان نوری و مازیار زارع در کنار نیروی دریایی  مالکان باشگاه هستند باید دلسوزانه تر از سال های اخیر به فکر ملوان باشند، ملوانی که ۵۱ سال قدمت دارد.

در لیگ ایران و جام حذفی، افتخارات زیادی کسب کرده و حتی سابقه حضور در دو جام قهرمانی و حذفی (جام در جام)  باشگاه های آسیا را هم دارد. سپیدرود رشت هم با ۵۲ سال قدمت و طرفداران بی شمارش، جایگاه اش اینجا نیست.

داماش که فصل قبل در فینال حذفی، یقه پرسپولیس را گرفته بود و مردانه در برابر این تیم بازی کرد، با سابقه حضور در چند دوره لیگ برتر، قطعا به یک تجدید نظر از سوی مدیرانش احتیاج دارد. در سال های اخیر زیاد می شنویم که می خواهند امتیاز این باشگاه را بفروشند.

مسولان داماش باید یک بار برای همیشه، تکلیف خود و هوادارانشان را مشخص کنند. البته جالب است بدانید که داماش با پگاه و استقلال رشت فرق دارد. برخی افراد فکر می کنند استقلال رشت، تغییر نام داده است.

در حالی که دیگر باشگاهی با این نام وجود ندارد. استقلال رشت تیم پرطرفدار شهر باران، در اوایل دهه هشتاد، امتیاز خود را به پگاه گیلان واگذار کرد و پگاهی ها نیز در سال ۸۷ ، امتیاز خود را به داماش واگذار کردند و..

در حالی که در دو سه فصل اخیر با صعود تیم های ریشه دار نساجی، ماشین سازی، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان، خوشحال شدیم که بازهم این تیمها در سطح اول فوتبال کشور قرار است خاطره سازی کنند اما بسیار متاثریم برای فوتبال شیراز و گیلان و افسوس می خوریم که نام های بزرگ و پر خاطره برق شیراز، فجرسپاسی شیراز و همچنین تیم های گیلانی ملوان، سپیدرود و داماش در جمع لیگ برتری ها نیستند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.