وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

نگاهی به سپیدرود، داماش و ملوان: چراغ‌های خاموش گیلان، روشن می‌شوند

هامان حامدی راد

وب سایت رسمی فرهنگی ورزشی سپیدرود – روزنامه ایران ورزشی در شماره یکشنبه سوم اسفند ماه خود، مقاله ای تحلیلی منتشر نموده است به قلم هامان حامدی راد که در آن به بررسی و روند رو به رشد سه تیم سپیدرود، داماش و ملوان در لیگ های سراسری پرداخته که مشروح آن را در زیر ملاحظه می فرمایید:

گیلان دو فوتبالشهر دارد، رشت و انزلی. سپیدرود، داماش و ملوان چراغ‌های فوتبال گیلان هستند، چراغ‌هایی که خاموش بودند و حالا خبرها و اتفاقات اخیر روشن شدن این چراغ‌ها را نوید می‌دهد. در 3 اپیزود این ماجراهای اخیر را مرور می‌کنیم.

اپیزود اول- سپیدرود در یکقدمی لیگ دسته اول

سپیدرود نامی است الهام گرفته از رودخانه خروشان سفیدرود که شریان حیاتی گیلان است، تیمی با قدمت چند ده ساله که سالیان متمادی به دلایل نامعلوم در عرصه تیمداری حال و روز خوشی ندارد. قصد نبش قبر و دلایل واماندگی گذشته را نداریم که از حوصله هم خارج است اما آنچه مهم است اینکه امروز سپیدرود در قالبی جدید و البته افکاری نو قدم در راهی بزرگ گذاشته و با گروهی از اهالی فن در عرصه‌های متفاوت مدیریتی و فنی قدم‌های اساسی و ماندگاری برای رسیدن به شرایط ایده‌آل را برمی‌دارد.

همین که موفق شد از گروه مرگ مرحله اول صعود کند و به جمع تیم‌های پایانی راه پیدا کند، خود نشانه‌های بزرگی است برای رسیدن به اهداف بزرگ سپیدرود در مرحله نهایی.
سپیدرود در حالی باید مقابل پنج تیم نبردی حیاتی را آغاز کند که با نگاهی دقیق به اسامی تیم‌ها و با کمال احترام به همه رقبا بلاتردید بخت اول صعود قلمداد خواهد شد، هر چند کار بسیار سخت و دشواری پیش‌رو خواهد داشت.
خیبر خرم‌آباد، آلومینیوم اراک، ایرانجوان خورموج، بعثت کرمانشاه و شهرداری ارومیه تیم‌هایی هستند که سپیدرود باید در پنج بازی رفت و برگشت شانس خود را برای تیم اول شدن آزمایش کند تا مستقیم به لیگ دسته اول راه پیدا کند و در صورت دوم شدن سپیدرود باید در یک بازی رفت و برگشت با تیم دوم گروه دیگر بخت صعود را به لیگ دسته اول آزمایش کند.

روی کاغذ، سبقه سپیدرود و پتانسیل فوتبال گیلان از برتری نسبی سپیدرود خبر می‌دهد اما اینکه سپیدرود هم در بحث مدیریتی و هم در بحث فنی قادر باشد همانند مرحله اول بر مسائل اشراف کامل داشته باشد بحثی دیگر است که صد البته انرژی و تفکر مطلوب‌تر و البته منطقی‌تر را می‌طلبد. هر چه هست سپیدرود قادر است از خوان آخر هم به سلامت عبور کند به شرط اینکه هیچ چیز را به قضا و قدر نسپارد.

اپیزود دوم – داماش احیا می‌شود

پس از صحبت‌های امیدوارکننده امیر عابدینی در خصوص حل و فصل مشکلات پردامنه و چندین ساله داماش اینطور به نظر می‌رسد که داماش در قالب جدید در پی احیا است. حرف‌های دلگرم‌کننده امیر عابدینی در حالی که موجی از ناامیدی اطراف باشگاه داماش را فرا گرفته بود آنقدر به تیم انرژی داد که داماشی‌ها موفق شدند پس از هفته‌ها ناکامی تیم صدرنشین گروه (مس رفسنجان) را در یک بازی خوب با شکست روبه‌رو کنند. مازیار ربیعی‌فرد مربی و دستیار اول داماش می‌گوید: «خبرهای دلگرم‌کننده مهندس عابدینی باعث شد ما در ادامه مسیر خود با انگیزه و انرژی بیشتری قدم برداریم و با توجه به تمرینات خوب این روزها که با انرژی فراوان امید هرندی مدیریت می‌شود حتی قادر هستیم در هفته‌های پایانی در خلق نتایج بهتر قدم‌های بزرگتری را برداریم.»
ربیعی‌فرد هواداران را رکن اساسی و دلیل اصلی ماندگاری داماش علی‌رغم همه مشکلات چندین و چند ساله اخیر عنوان می‌کند و اعتقاد دارد که در صورت نبودن این دلگرمی قطعا مقاومت در برابر چنین کمبودهایی بسیار سخت بود. در هر شرایط داماش با یک پیروزی با ارزش در برابر مس رفسنجان و کسب سه امتیاز با ارزش علاوه بر عبور از بحران به نوعی به شرایطش در جدول رده‌بندی شکل و شمایلی بهتر داده است تا در مسیر راه با تمرکز بیشتر در پی جمع‌آوری امتیازات لازم باشد.

اپیزود سوم- یکی ملوان را بگیرد

فیروز کریمی پس از سال‌ها درجا زدن و کسب نتایج نه‌چندان دلخوش‌کننده با تیم‌های بسیار در سطوح مختلف انگار این بار قصد دارد یک بار دیگر به آنچه لیاقتش را در حوزه فنی دارد دست پیدا کند، البته اگر دوباره به دام حاشیه‌های خودساخته‌اش نیفتد. سه پیروزی عجیب و البته مقتدرانه در برابر پرسپولیس در تهران، راه‌آهن در انزلی و استقلال خوزستان در اهواز آنچنان ملوان را از منطقه خطر و شرایط بحرانی فراری داد که حالا حالا‌ها کسی قادر نیست جلوی پیشروی این تیم را بگیرد.

دوندگی فراوان، انگیزه لازم، داشتن استراتژی مناسب و کاربردی برای این سه بازی نشان می‌دهد که هنوز دود از کنده برمی‌خیزد و فیروز کریمی اگر همه تفکر و انرژی خویش را صرف مسائل فنی کند آنگاه حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
پوست‌اندازی ملوان پس از حضور فیروز کریمی این نوید را این روزها در انزلی بارور ساخته که ملوان یک بار دیگر به قوی واقعی تبدیل می‌شود هر چند حفظ و تداوم چنین شرایط ایده‌آلی از امروز به عنوان بزرگترین چالش پیش‌روی ملوان و فیروز کریمی تلقی می‌شود اما هر چه هست ملوان در سه بازی گذشته ضمن کسب نتایج درخور تحسین در ارائه فوتبال جاندار و البته هدفدار فراتر از تصور نشان می‌دهد.
ادامه چنین روندی نه تنها ملوان را به جایگاه مطلوب در جدول رده‌بندی لیگ برتر خواهد رساند بلکه فوتبال گیلان را دچار رشدی مناسب خواهد کرد.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 دیدگاه ارسال شده است

  • مورینیو // "خدای ورزش جهان" گفت:

    “فاصله بین شکست و موفقیت کوتاه است” :

    حال 3 تیم فوتبال گیلان را انتخاب میکنند….!!!

  • "FCDAMASH.IR" گفت:

    “پیش به سوی موفقیت “.

    با مثلث اتحاد ۳ تیم گیلانی همه تیم ها رو نابود می کنیم””

  • فرهادسپیدرود گفت:

    اینجا رشت هستش و سایت یه باشگاه ایرانی و گیلانی بنام سپیدرود رشت لطف کنید خودسرانه هر مطلبی رو تو صفحه سایت نمایش ندید..من از (م.ل.و.ا.ن) متنفرم و حتی حاضر نیستم اسم این تیم رو تایپ کنم >>چه دلیلی داره که این موضوع بی ارزش تو سایت سپیدرود نمایش داده بشه؟؟؟اینجا فقط نام سپیدرود هستش و بس با … حرفی نداریم…

  • كوروش(ياران ميرزا كوچك) گفت:

    پيرو صحبتهاي دوست عزيزمون فرهاد سپيدرود.
    كاملآ درسته دليلي نداره حالا كه سپيدرود داره با اقتدار حركت ميكنه از تيم گاوبندي كه هميشه منافع خودش رو ترجيح ميده تا گيلان رو صحبت بشه . ما هيچ برنامه اي با اين تيم وطرفدارانش نداريم ونخواهيم داشت . اينجا سايت هواداران سپيدرود ودوستداران فوتبال رشت هستش نه بررسي عملكرد شمبوته بازي هاي ملوان.

  • آرمان گفت:

    آیا چنین مطالبی در سایت م ل و ا ن گذاشته میشه؟ خواهشاً بحث فوتبالیمون رو فقط در حد تیم های رشت کسترده کنیم!

    با تشکر از زحمات شما

  • مجتبی گفت:

    فرهاد جان؛ مدتی هست که این سایت داره به بیراهه میره و هیچکی هم نیست که جلوی این آشفته بازار رو بگیره …
    اصلاً مطلبی نبود که تو این سایت کار بشه نوشته آقای هامان حامدی راد …

    چی میشه گفت آخه …
    همیشه آرزو داشتم و دارم که یه سایت هواداری مثل ( ملوان کلاب) سپیدرود هم داشت …
    هرگز نمی تونی ببینی مطلبی به غیر از ملوان و حواشی اون چیزی توش نوشته باشه …
    حالا بیا سایت ما …
    از باشگاه داماش تا داروسازی سبحان ؛ تا رهپویان رضوانشهر تا چوکای تالش ؛ تا شهاب پسیخان … هر چی که ربطی به این سایت نداره توش نوشته می شه …فعلا هم هیچکی جوابگو نیست …

  • فرهاد گفت:

    از دوستان خواهش داریم بیان درست داشته باشند بیان کلمه تنفر بخودی خود تنفر به همراه خواهد داشت بهتیمهای دیگر کاری نداشته باشیم مگر در چاچوب فوتبال و بحث های مربوط به آن

  • sadegh asheri گفت:

    tashakor.ali bod abarar jan

  • امید گفت:

    سلام.هیچ.وقت خورشت حرفی از تیمهای انزلچي نیارین وگرنه سایت رو ببندین اينجارسته.جای که انزليچيها سایه مردمانش رو باتير میزنن.

  • امید گفت:

    برین تو سایت انزليچيها ببینین چه توهینها به مردمان فهیم رشت میکنن .شهرداری زنجان بعداز بردش چنان به مردم رشت توهین میکرد که انگار مردمان رشت بلا بر سر جدوابادشون اوردن

  • فرهادسپیدرود گفت:

    دوست عزیز و هم نام گرامی من ابرار فرهاد..اگه مسئولین محترم سایت اسمی از تیم شهر (ان زلی)تو سایت سپیدرود نمیاوردن ماهم واکنشی نشون نمیدادیم و ابراز انزجار نمیکردیم..مهم فقط رشت هستش و سپیدرود و هواداران واقعیش ..ابراران قوربان

  • سليمان گفت:

    آقا من متاسفم که اینهمه کینه و تنفر در فضاى ورزش دارد گسترش پیدا میمند. روح ورزش و منش و اخلاق دارد سقوط میکند. من به عنوان عاشق سپیدرود که ٣۵ سال است در همه حال هوادارش بوده ام اینطور نگاه را درمیان هواداران قدیمى و بامرام ندیده ام. نسلهاى جدید را نمیفهمم . سپیدرود و ملوان هردو تیم گیلان هستند و یکزمانى در تیم منتخب گیلان تیمهاى تهرانى را عذاب میدادند. من فکر نمیکنم اینقدر که دربین تماشاگران خودمان تنفر از انزلى را میبینم انزلى چى ها از ما تنفر داشته باشند! چون من دوستانى از میان آنها هم دارم. بهر حال به امیدپیروزى و سربلند شهرم رشت و فوتبال گیلان