وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

پایان امپراطوری لیگ برتری‌ها: از آسانسور خبری نیست

نود

تا پایان هفته دوازدهم، شش تیم پایین‌تر از سپیدرود هستند. در حال حاضر تیم محبوب رشتی‌ها از تیم‌هایی نظیر استقلال و سپاهان هم بیشتر امتیاز گرفته است.

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود – تیم‌های لیگ یکی در چند فصل اخیر فاصله‌شان با لیگ برتری‌ها را کم کرده‌اند. حالا هر تیمی که از لیگ برتر سقوط می‌کند، سقوط‌اش ادامه‌دار می‌شود.

هفت تیم لیگ برتری در جام حذفی توسط تیم‌های لیگ یکی حذف شدند. نساجی، پارس‌جنوبی‌جم را برد. ایرانجوان، فولاد را حذف کرد. سپیدرود در دربی گیلان حذف شد. فجرسپاسی تیم تحت هدایت قلعه‌نویی یعنی ذوب‌آهن را کنار زد. سایپا توسط اکسین حذف شد. بادران، پیکان را حذف کرد. سیاه‌جامگان هم در بابل مقابل خونه‌به‌خونه شکست خورد و از جام حذفی کنار رفت. شکست لیگ برتری‌ها مقابل تیم‌های لیگ یکی در هفت دیدار، اتفاقی نیست. بررسی نتایج تیم‌های لیگ یکی نشان از تقویت این تیم‌ها می‌دهد.

در سال‌های قبل تیم‌هایی بودند که لقب آسانسور را یدک می‌کشیدند. تیم‌هایی نظیر پیکان، مس کرمان یا داماش که در لیگ برتر توان رقابت با بقیه تیم‌ها را نداشتند و در لیگ یک هم تیمی در حد رقابت با آن‌ها نبود.

این تیم‌ها هر فصل از لیگ برتر رانده می‌شدند و سال بعد با اختلاف صدرنشین لیگ یک بودند. در آن سال‌ها تیم‌های لیگ برتری تفاوت سطح زیادی با لیگ یکی‌ها داشتند. هر گاه که به لیگ یک می‌رسیدند، بدون دردسر به لیگ برتر برمی‌گشتند و تیم‌های تازه صعود کرده لیگ یکی هم در لیگ برتر حرفی برای گفتن نداشتند.

برای نمونه، در فصل ۹۲-۹۳ نفت مسجدسلیمان در گروهش اول شد به لیگ برتر رسید. ولی به محض حضور در لیگ برتر، فصل را به تلخی به پایان رساند. نفت مسجدسلیمان در سی دیدار لیگ برتر، فقط سه بازی را برد تا در نهایت با حضور در قعر جدول، به لیگ یک برگردد.

ولی در سال‌های اخیر دیگر آن اتفاق تکرار نمی‌شود. به رتبه‌ تیم‌هایی که همین دو فصل اخیر لیگ برتری شدند نگاه کنید. پیکان دو فصل قبل لیگ برتری شد و سال گذشته ششمین تیم برتر لیگ برتر شد. یا همین فصل جدید که پارس‌جنوبی‌جم و سپیدرود جزو تیم‌های لیگ برتری قرار گرفتند.

پارسی‌ها فعلا در صدر حضور دارند و اوضاع برای سپیدرود هم خیلی بد نیست. تا پایان هفته دوازدهم، شش تیم پایین‌تر از سپیدرود هستند. در حال حاضر تیم محبوب رشتی‌ها از تیم‌هایی نظیر استقلال و سپاهان هم بیشتر امتیاز گرفته است.

حتی تیم‌هایی که از لیگ برتر سقوط می‌کنند هم دیگر در لیگ یک پادشاهی نمی‌کنند. همین فصل قبل صبای قم و ماشین‌سازی سقوط کردند. دو تیمی که در رتبه شانزدهم و سیزدهم لیگ یک حضور دارند. دو فصل قبل ملوان، راه‌آهن، استقلال اهواز از لیگ برتر سقوط کردند.

سقوط استقلال اهواز ادامه پیدا کرد و در بین تیم‌های لیگ یکی هم آخر شد. راه‌آهن هم آخرین تیمی بود که سهمیه‌اش در لیگ یک حفظ شد. ملوان با محمد مایلی‌کهن که شرایط‌اش بهتر از دو تیم دیگر بود هم به لیگ برتر صعود نکرد. در فصل قبل‌اش پیکان و نفت مسجدسلیمان سقوطی‌های لیگ برتر بودند که فقط پیکان توانست به لیگ برتر بازگردد.

یعنی پنج تیم اخیری که از لیگ برتر سقوط کردند، فقط یکی‌شان از بقیه تیم‌های لیگ یکی بهتر بود و دوباره به لیگ برتر بازگشت. در این فصل هم به‌نظر برای ماشین‌سازی و صبای قم نباید شانسی قائل بود. آن‌ها هم لابه لای قدرت لیگ یکی‌ها گم شده‌اند.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.