وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

پرونده ویژه – از شهر باران تا بندر مه آلود؛ فوتبال گیلان قربانی کدام تفکر؟

کیهان ورزشی / حمید ترابپور

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود روزگاری که خیلی هم دور نیست، فوتبال خطه گیلان با بهره بردن از استعدادهای ناب خود، ضمن افتخاراتی که در مسابقات مختلف کسب می کرد، علاقه مندان بی شمارش را نیز خرسند می ساخت تا کارکرد اجتماعی این رشته ورزشی در آن منطقه از کشورمان بخوبی نمود داشته باشد.

سپیدرود -نماینده ریشه دار شهر باران- محبوب مردمانی بود که هم فوتبال را می شناختند و هم حامی و دلسوز تیم خود بودند. در کنار سپیدرود، استقلال رشت و حتی در مقاطعی پگاه و داماش، بهانه های زیبایی برای ساختن لحظات فوتبالی رشتی ها به حساب می آمدند.

جمله ماندگار سپیدرودی‌ها که می گفتند: «سپیدرود عشق بی پایان؛ گر سپیدرود بخشکد، ماهی ها می میرند» هنوز هم در ذهن اهالی فوتبال است.

در بندر فوتبال خیز انزلی نیز، همین شور و حرارت و چه بسا در مقاطعی بیشتر را به سبب موجودیت و سر پا بودن تیم ملوان شاهد بودیم. اهالی بندر مه آلود با همه مشکلات معیشتی شان، در تمام این سالها یک دلخوشی بزرگ داشتند و آن، قوی سپیدی بود که برای آنان به مثابه «زندگی» می ماند.

با این اشاره می رسیم به همان فوتبال که چند سالیست نه قدرت سابق را دارد و نه بهانه ای برای شادمانی گیلانی ها به حساب می آید. ملوان که با هزار و یک دردسر و در آخرین دقایق توانست خود را در لیگ دسته اول حفظ کند و سپیدرود هم جلای این لیگ را کرد و به دسته پائین تر رفت.

درباره فوتبال گیلان، پیشینه، افتخارات و مردان تاریخ ساز آن می توان بسیار گفت و نوشت و با چند خط یادآوری روزهای سبز آن فوتبال و اوج گیری تیم های محبوبش، حق مطلب بجا آورده نخواهد شد اما منظور از این اشارات و این پرونده، چرایی حال و روز نزار این ایام فوتبال گیلان و ریشه یابی شرایط کنونی آن است.

فوتبالی که آن حجم از استعداد را در خود دارد و همین حالا نیز بسیاری از بازیکنانش در تیم های بیرون استان ستون هایی محکم به شمار می روند، اگر به این روزهای برزخی رسیده است قطعا در وهله اول مدیریت  و نگاه درستی بر آن حاکم نبوده و کارکردهای مثبت و با ارزش آن از سوی مقامات استانی و آنهایی لکه وظیفه شان حفظ و نگهداری از این سرمایه های بوده، نادیده گرفته شده است.

از سوی دیگر وقتی به بررسی این فوتبال و افت و خیزهای آن می پردازیم، پر واضح می شود که برخی چهره های فوتبالی نیز به جای شناسایی دردهای اصلی تیم های محبوب استان شان و ایجاد اتحاد، به دنبال دیده شدن و اثبات خود رفتند و این مسئله به سقوط فوتبال گیلان سرعت بخشید.

با توجه به اهمیت فوتبال در این منطقه و آرزوی قلبی همه فوتبالدوستان که همان اوج گیری ملوان و سپیدرود است، در این شماره به دنبال یافتن پاسخ این پرسش که؛ بر سر فوتبال گیلان چه آمده است؟

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه ارسال شده است

  • لشت نشا عشق جاویدان گفت:

    خیلی مسخرست که داری ملوانو داغونو با سپیدرود مقایسه میکنی! این ما بودیم که از اعتبار فوتبال دفاع کردیم