وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

پرونده ویژه سقوط سپیدرود (۱۹)/ سپیدرود و سه چالش بزرگ

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرودسپیدرود نه در ۲۶ اردی بهشت که از مدت ها پیش از آغاز فصل سقوط کرده بود. از همان زمان که هیات فوتبال و اداره و کل ورزش و سیاسیون شهر برای رسیدن به نان و نوایی بیشتر جنگ حیدری نعمتی راه انداختند و عزیز دردانه رشتی ها را به گروگان گرفتند و بلایی بر سر این تیم آوردند که امروز به جز آه و افسوس و حسرت کار دیگری از دست مان بر نیاید به جز آنکه بگوییم ما خیلی وقت پیش هشدار داده بودیم و گوش شنوایی نبود!

این یادداشت به قلم علی رضا مویدی فر در تاریخ ۱۷ آذر ۹۷ در روزهایی که هنوز کار از کار نگذشته بود و امید بقا وجود داشت، در سایت سپیدرود منتشر شده بود که بار دیگر شما را به خواندن ان دعوت می کنیم:

یادداشت ویژه – سپیدرود و سه چالش بزرگ

سه چالش مهم، ترسیم کننده وضعیت جاری و آتی سپیدرود است. هرکدام از آنها، نیاز به سازماندهی و بازسازی جدی و فوری دارند. شاید تعطیلات طولانی پیش روی لیگ، بتواند زمان مناسبی برای بازنگری مسوولان سپیدرود در عملکردشان باشد.

باخت سنگین سپیدرود در خانه برابر استقلال تهران، هرچند سنگین ترین شکست این فصل نبود اما نقطه پایان دردناکی بود بر عملکرد نیم فصل اول این تیم در لیگ برتر ۹۷-۹۸.

آنچه که بر سپیدرود رفت تا به اینجا رسید، مثنوی تکراری هفتاد من کاغذی است که گویا و حتما، تکرار آن، کمکی به بهبود وضعیت تیم نمی کند. آنچه در یک آسیب شناسی سطحی بیس از هر نکته دیگری مبتلا به سپیدرود این روزهاست سه چالش مهم و بزرگ است.

۱- چالش مالی

یکی از موارد سنجش اهلیت کسانی که تمایل به خرید سپیدرود داشتند، توانمندی مالی آنها بود. از نمایش “نوین” که بگذریم، فرض اولیه این بود که مالکان جدید، از حداقل تمکن مالی برای از پیش رو برداشتن موانع و تامین هزینه های تیم و پرداخت بدهی های انباشته باشگاه برخوردارند.

اما با اتمام نیم فصل، همچنان زمزمه هایی مبنی بر استمداد مسوولان سپیدرود از مقامات شهری و استانی برای کمک به تیم شنیده می شود. هرچند این استمداد بروز بیرونی چندانی ندارد اما هرازگاهی لابلای مصاحبه بازیکن هایی مثل حسین کعبی و یا خبرهای نقل شده در بنگاه های خبری به چشم می خورد.

باید به صورت بسیار جدی پرسید، دوستانی که با هر انگیزه ای برای در اختیار گرفتن باشگاه سپیدرود تلاش کردند و به نتیجه رسیدند، چه تمکن اثبات شده ای داشتند و چه توافقی با هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان انجام دادند و هر یک تا کجا به تعهداتشان عمل کردند و اگر همه چیز سر جایش هست، پس این گله گذاری ها و کمک خواستن ها برای چیست؟

همه میدانیم که اساس اقتصاد فوتبال در کشور ما مراعات نمی شود و حتی باشگاه های به نسبه پول ساز ایران هم گه گاه در تامین هزینه های جاری شان در می مانند و تنها چند باشگاه صنعتی هستند که دستشان نیمی در جیب دولت و نیمی در جیب سهامداران شان است و می توانند از سایرین پیش بیفتند.

در این میانه استراتژی تامین مالی سپیدرود چیست؟ نکته ای که می تواند باشگاه را تا سرحد سقوط تحت تاثیر قرار دهد.

۲- چالش مدیریتی

یک پرسش بسیار ساده! کادر مدیریتی سپیدرود را چند نفر می شناسند؟ مدیرعامل؟ هیات مدیره؟ چارت سازمانی؟ آدرس باشگاه؟ همه و همه این ها در ماه های گذشته در ترکیب “دوستان علی کریمی” خلاصه شده اند.

لازم به توضیح نیست که در هنگام صعود و سقوط یک تیم، عملکرد مدیریتی آن بیش از بسیاری عوامل مورد پرسش قرار می گیرد. حالا و در پایان نیم فصل، سپیدرود به لطف کسر امتیاز از استقلال خوزستان در رتبه یکی مانده به آخر جدول لیگ به سر می برد.

هواداران سپیدرود، پاسخ این عملکرد را باید از چه کسی بگیرند؟ آیا باید بپذیریم که علی کریمی به عنوان سرمربی معنوی تیم (به دلیل نداشتن مدارک لازم، مجاز به استفاده رسمی از این عنوان نیست) در آن واحد، مالک معنوی و مدیر عالی معنوی باشگاه هم هست؟

اگر چنین است چرا رسما اعلام نمی کنند تا بدانیم که برداشتن چند هندوانه با یک دست، حتی برای جادوگر هم دشوار است و از او بخواهیم جز یکی الباقی را بر زمین بگذارد تا بار خودش و سپیدرود راحتوتر بار شود؟

این ابهامات بی تردید به نفع سپیدرود نیست. مدیریت عالی باشگاه بی شک مسوولیت های بزرگتری از تغییر لوگوی باشگاه دارد و از جمله آنها پاسخگویی به هواداران در روزهایی مانند امروز است.

۳- چالش فنی

راهبرد فنی گردانندگان سپیدرود مثل بسیاری دیگر از باشگاه های حاضر در سطح اول فوتبال ایران گنگ و نامشخص است. البته اگر فرض کنیم چنین راهبردی وجود دارد.

معلوم نیست سپیدرود می خواهد صرفا در لیگ برتر بماند؟ می خواهد در بستر لیگ برتر بازیکن سازی کند؟ می خواهد به رده های میانی جدول برسد؟ برای جام حذفی برنامه ای دارد؟ یا پرسش هایی دیگر از این دست.

در هر صورت و در صورت وجود هریک از این راهبردها، تاکتیک لازم کجا و چگونه اندیشیده می شود؟ تا دو سال پیش آنچه که سپیدرود نشان می داد، جذب و استفاده از بازیکنان مستعد اما کم نام و نشان بومی بود که در کنارشان برخی چهره های سابقا ستاره یا شبه ستاره بکار گرفته می شدند.

از فصل پیش و به ویژه فصل جاری اقبال به نام های شناخته شده اما در شرف بازنشستگی در سپیدرود بیشتر به چشم می خورد. اما ماحصل کار این بازیکنان ایستادن در منطقه سقوط است. چرا؟

آیا همه مشکل از فرسودگی و بی انگیزگی بازیکن هاست؟ در این میانه نقش کادر فنی از سرمربی اسمی و رسمی تا دستیاران و گروه آنالیز و سرپرستی چیست؟ روزگاری مجید جلالی با یک لپ تاپ در برنامه ۹۰، نمایشی از تحلیل مسابقات ارائه کرد و ملت هنوز دارند تشویقش می کنند.

اما واقعیت این است که هر چند کجدار و مریز، حالا علم طراحی و اجرای تمرین، منطبق بر یک برنامه آماده سازی بدنی ویژه و در بستر آنالیز مداوم تیم خودی و حریفان، در فوتبال ایران، از حالت نمایش خارج شده و بالفعل گردیده است. سپیدرود در این میانه کجاست؟

فوتبال روز به شما می آموزد که بر مبنای یک تفکر بنیادی برآمده از تفکر سرمربی، همه عوامل ار دستیاران تا بازیکنان، متناسب آن تفکر انتخاب شده و در راستای آن طرز فکر نقشه های اصلی و جایگزین تا حتی برای تک تک بازی ها مهیا می کنند و بر اساس آن نقشه ها، بازی به بازی تمرین می کنند و به زمین می روند.

آیا چنین الگوریتمی در سپیدرود پیداست؟ توانمندی اعضای کادر فنی تا به اینجای لیگ را، جایگاه تیم بخوبی نشان می دهد. یک استراتژی ثابت (دفاع فشرده و ضد حمله) که به دلیل شناخته شدن توسط رقیبان به خوبی قابل خنثی شدن است و به ندرت (مثل بازی با نساجی) خلاف آن را شاهد هستیم.

حتما گزارش تیم تحلیل سپیدرود به اعضای ارشد کادر فنی ارائه می شود. اما تکرار مکرر یک شیوه بازی، انگار از انفعال ارشدهای عزیز در تغییر روند حرکتی تیم حکایت میکند.

این سه چالش مهم، ترسیم کننده وضعیت جاری و آتی سپیدرود است. هرکدام از آنها، نیاز به سازماندهی و بازسازی جدی و فوری دارند. شاید تعطیلات طولانی پیش روی لیگ، بتواند زمان مناسبی برای بازنگری مسوولان سپیدرود در عملکردشان باشد.

رفتن به سمت ثبات مالی و سازمانی، تقویت کادر فنی و بازیکنان، تغییر جدی رو به جلو در تفکر فنی حاکم بر تیم و کنار گذاشتن تعارفات و قهرمان سازیهای بیهوده و بیرون آمدن از سایه دیگران و مسوولیت پذیری کامل تک تک اعضای تیم، نیاز جاری و واجب سپیدرود است.

آنچه مطلوب است، بقای آبرومند سپیدرود در لیگ برتر و پیوستن قریب الوقوع داماش به سپیدرود طی سال های آتی است. امیدواریم داربی رشت، در لیگ برتر صورت پذیرد.

لذتش قابل مقایسه با انجام چنین دیداری در لیگ یک نیست!

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.