وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

پرونده ویژه سقوط سپیدرود (۴۶)/ برای خروج از بحران مدیریتی فوتبال گیلان چه باید کرد؟

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرودسپیدرود نه در ۲۶ اردی بهشت که از مدت ها پیش از آغاز فصل سقوط کرده بود. از همان زمان که هیات فوتبال و اداره و کل ورزش و سیاسیون شهر برای رسیدن به نان و نوایی بیشتر جنگ حیدری نعمتی راه انداختند و عزیز دردانه رشتی ها را به گروگان گرفتند و بلایی بر سر این تیم آوردند که امروز به جز آه و افسوس و حسرت کار دیگری از دست مان بر نیاید به جز آنکه بگوییم ما خیلی وقت پیش هشدار داده بودیم و گوش شنوایی نبود!

این یادداشت به نقل از خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۹۷ در روزهایی که هنوز کار از کار نگذشته بود و امید بقا وجود داشت، در سایت سپیدرود منتشر شده بود که بار دیگر شما را به خواندن ان دعوت می کنیم:

گزارش روز – برای خروج از بحران مدیریتی فوتبال گیلان چه باید کرد؟

سپیدرود به‌عنوان تنها تیم لیگ برتری گیلانی در حال سقوط است و در این سقوط نباید از نقش هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان گیلان چشم‌پوشی کرد.

به گزارش سایت سپیدرود و به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، سپیدرود رشت تا ۶ بازی باقی مانده به پایان لیگ برتر، در ۲۴ بازی با ۳ برد، ۹ مساوی، ۱۲ باخت، ۲۷ گل خورده و ۱۵ امتیاز در رده پانزدهم جدول قرار دارد.

فاصله سپیدرود با تیم ته جدولی استقلال خوزستان ۵ امتیاز و با تیم های نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان (تیم های سیزدهم و چهاردهم لیگ) به ترتیب ۴ و ۶ امتیاز است و در یک محاسبه ساده بقای سپیدرود در لیگ برتر مشروط به نتیجه گیری در ۶ بازی اتی وعدم نتیجه گیری نفت مسجد سلیمان و صنعت نفت آبادان است.

سپیدرود پس از دو دهه حضور در لیگ دسته دوم و با هدف گذاری، سیاست گذاری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری بومی مدیران وقت از فراموشخانه دسته دوم خارج و به لیگ برتر صعود کرد اما این تلاش های هدفمند با شبه کودتای اداره کل ورزش و هیئت فوتبال فرجام مناسبی پیدا نکرد و هیئت فوتبال را به طور غیرقانونی بر راس هرم مدیریتی سپیدرود نشاند.

عدم کفایت مدیریتی، منفعت طلبی، باند بازی، برخورد سیاسی با موضوع مالکیت سپیدرود و زدودن ثبات و سرمایه گذاری بلند مدت، تحقیر شخصیت اجتماعی تیم و سایر عوامل منجر به وضعیت رقت بار کنونی این تیم محبوب و مردمی و ریشه دار گردیده است .

شرایط کنونی سپیدرود نماد روشنی از وضعیت فوتبال استان در کلیه سطوح بوده و می تواند ملاک سنجش و ارزیابی مدیریت ورزش و فوتبال استان قرار گیرد و بدیهی است با این سطح از توانایی فکری و روانی و ذهنی و حرفه ای و مدیریتی، نباید انتظار داشت تحولی در ورزش استان انجام شود و هم چنان روزمرگی ها و بی برنامگی ها ادامه خواهد داشت.

از منظر افکار عمومی، مدیریت ورزش فوتبال استان ناکارامد بوده و بسیار پر هزینه اداره می شود و می توان گفت فوتبال گیلان با نوعی مشکلات عدیده ساختاری و کارکردی مواجه است که بی توجهی به برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت، سطح نازل تصمیم گیری ها، ناتوانی در جذب سرمایه گذار و حمایت از باشگاه های خصوصی نمادهای مشخصی از آن به شمار می روند.

سپیدرود در وضعیت سقوط به لیگ دسته یک قرار دارد و علی کریمی در بدترین شرایط تیم را رها کرد و امور تیم فعلا توسط رییس هیتت شطرنج انجام می شود.

هنوز مفاد قرارداد کریمی با اداره کل ورزش و جوانان منتشر نشده است و در نبود اطلاعات درست، امتیاز این تیم با شرایط عجیب و غریبی ظاهرا از علی کریمی به بیات منتقل شده است.

البته گفته می شود بیات از نظر حقوقی مالک سپیدرود نیست و توافقات مکتوب بین کریمی و بیات و اداره کل ورزش و نماینده هیئت فوتبال صرفا دور کردن کریمی از بحران سقوط سپیدرود بوده و بیات صرفا محلل دوران گذار است.

سکوت اداره کل ورزش، هیئت فوتبال، لیدرهای اجاره ای و صدا و سیمای مرکز استان در خصوص وضعیت بغرنج و خطرناک سپیدرود غیر عادی است و آنها گویی به این نتیجه رسیده اند که سقوط سپیدرود حتمی است و دارند شرایط ذهنی و روانی را برای این موضوع آماده می کنند.

به عنوان یک سنت مدیریتی وقتی در جامعه بحران و یا حادثه مهمی اتفاق می افتد از سوی مدیران بالا دستی کارگروه و یا کمیته ای تشکیل که دلایل و ابعاد آن پدیده بررسی شود و چنان که در سیل اخیر هیئت دولت کمیته ملی سیل را تشکیل داد.

بنابراین از استاندار محترم گیلان درخواست می شود دستور دهند تا کمیته ای تخصصی برای بررسی وضعیت مدیریت فوتبال استان تشکیل گردد و علل و عوامل ناکامی فوتبال گیلان طی یک دهه اخیر مورد بررسی های دقیق قرار گیرد و اجازه ندهند سرنوشت داماش، ملوان و سپیدرود در چرخه مدیریت فوتبال گیلان تکرار شود.

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.