وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

چرا هیچ ارگانی مسئولیت شروع فوتبال را نمی پذیرد؟

 فوتبالی

وب سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرودفعالان فوتبال از عدم برگزاری لیگ در حال ضرر کردن هستند. قراردادهای بازیکنان و مربیان تا پایان فصل، مطمئنا به دعواهای حقوقی منجر خواهد شد و بازیکنان و مربیان به خاطر عدم پرداخت کامل دستمزدهایشان به کمیته تعیین وضعیت و کمیته های انضباطی و اخلاق شکایت خواهند کرد.

رسانه‌ها با افت مخاطب مواجه شده‌اند و روزنامه های ورزشی با کاهش فروش و سایتها و خبرگزاری‌ها با کاهش درآمد و کلیک مواجه شده‌اند. خود بازیکنان شرایط بدنی خوبی ندارند و اضافه وزن کم کم در حال حمله به سیکس پک‌های آنهاست.

بدنهایشان از شرایط مسابقه دور شده است. برخی تیم ها مخفیانه تمرین می کنند و برخی تیم های دیگر آنلاین تمرین می کنند. در این میان برخی تیمها اصلا تمرین نمی کنند.  ترس از ابتلا به کرونا هم در میان فعالان فوتبال بیداد می کند. در همین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، پیش از تعطیلات نوروز بسیاری از مدیران و کارمندان به کرونا مبتلا شدند که بسیاری از آنها با خوش شانسی توانستند درمان شوند و البته برخی هم به قرنطینه های طولانی مدت رفتند.

اگر چه بعضی روایتها حاکی از آن است که احتمالا باشگاه‌ها از هفته آینده تمریناتشان را شروع خواهند کرد تا اواخر خرداد برای ادامه لیگ آماده شوند منتهی هنوز نمی‌توان به صورت قطعی درباره ادامه لیگ صحبت کرد به خصوص آنکه آمار مبتلایان به کرونا در ایران نظم مشخصی ندارد و بسته به سبک زندگی مردم در این روزها، هر روز در حال تغییر است و این روزها در حال پیک زدن و رشد بی سابقه است.

اگرچه شاهد کمبود مرگ و میر بر اثر کرونا هستیم اما مرگ و میر نمی تواند ملاک باشد، ملاک مبتلایان هستند که سر به فزونی گذاشته اند. استانهای تهران و خوزستان و حتی اصفهان و خراسان رضوی وضعیت قرمز و یا رو به قرمز دارند. استانهایی که تیم های لیگ برتری دارند و البته وضعیت در تهران و خوزستان نامناسب است و همین عامل باعث شده که ستاد کرونا حتی اجازه شروع تمرینات را ندهد و همین امروز دیدید که تعطیلی اماکن ورزشی تا اطلاع ثانوی تمدید شده است.

فوتبالی پیش از این در خبری ویژه در دهم فروردین اعلام کرده بود که احتمال عدم برگزاری ادامه لیگ و نیمه کاره‌ ماندن آن به مراتب بیشتر از احتمال ازسرگیری آن است. موضوعی که در گزارش امروز سایت ورزش سه هم به چشم می‌خورد و این سایت در این باره نوشته است:

«با توجه به اینکه زمان زیادی برای شروع مسابقات لیگ برتر نوزدهم باقی نخواهد ماند بسیار بعید است که دیگر امکان برگزاری مسابقات برای سازمان لیگ وجود داشته باشد و روز به روز تعطیلی مسابقات فوتبال در فصل جاری نزدیک تر می شویم.”

واقعیت این است که وقتی مهرزاد خلیلیان به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، ازسرگیری رقابتهای فوتبال را با انفجار بمب بیولوژیک مقایسه کرده، خیلی سخت است که قبول کنیم شرایط برگزاری لیگ به این زودی فراهم شود به خصوص آنکه در مساله بسیار مهمی به نام سلامت و جان افراد وسط است.

در واقع هیچ مرجعی حاضر به قبول مسئولیت نیست تا اگر خدایی نکرده، ادامه لیگ باعث ابتلای کسی از اهالی فوتبال به کرونا شد، بتوان سازمان خاصی را مسبب این ماجرا دانست. نه فدراسیون فوتبال، نه سازمان لیگ و نه فدراسیون پزشکی ورزشی، نه وزارت ورزش و جوانان و نه ستاد مبارزه با کرونا در ورزش و نه ستاد ملی مقابله با کرونا که مسئولان ارشد کشور از رئیس جمهور تا وزرای مختلف و نهادهای مختلف حضور دارند، مسئولیت برگزاری مسابقات فوتبال را به دلیل ریسک بالای ابتلای بازیکنان و مربیان و عوامل برگزاری را به کرونا نپذیرفته‌اند. سوال اینجاست که چرا هیچ ارگانی حاضر به پذیرش مسئولیت نیست؟

و البته در این میان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که متولیان فوتبال کشور هستند، همه بار مسئولیت را به دوش ستاد ملی مقابله با کرونا انداخته‌اند و منتظر مجوز این ستاد هستند. دلیل هم ساده است. اینکه اگر یک یا چند بازیکن یا مربی کرونا بگیرند، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مسئولیت خسارتهای احتمالی از شیوع کرونا را نپذیرند. همین کار برگزاری مسابقات را مشکل می کند.

البته شرایطی چون گرفتن تست کرونا از بازیکنان و مربیان و عوامل داخل ورزشگاهها پیش و پس از هر بازی (قرار است در لیگ های آلمان و انگلستان و ایتالیا و حتی اسپانیا این تست‌ها انجام شود) در لیگ برتر فوتبال ایران وجود ندارد. نکته ای که دیروز دکتر زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی فیفا در ایران به آن اشاره کرد.

در واقع اگر هزینه هر تست را اگر بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان برآورد کنیم هر بازی لیگ برتر حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه تست خواهد داشت و هفته ای ۸۰۰ میلیون تومان باید هزینه تست کرونا شود که این امکان وجود ندارد. البته هزینه های جانبی دیگری مثل ماموریت به تیم های پزشکی و دیگر مسایل وجود دارد که می تواند هزینه‌ها را به هفته ای یک میلیارد تومان برساند.

به هر حال، ستاد کرونا یکی از مخالفان اصلی ادامه لیگ برتر و در کل لیگ های فوتبال و حتی لیگهای ورزشی است. چه بسا که لیگ های والیبال و بسکتبال هم تعطیل اعلام شده‌اند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم منتظر موضع رسمی کرونا هستند.

آنها از برگزاری خبر قطعی می دهند و نه از تعطیلی. سیاستی که دو هفته دو هفته پیش می رود و سهیل مهدی به صورت زیرکانه و کج دار و مریز درباره برگزاری یا عدم برگزاری لیگ صحبت می کند. انگار نه انگار که تقویمی وجود دارد و لیگ فصل بعد و همپوشانی با لیگ قهرمانان آسیا و رقابتهای مقدماتی جام جهانی در آسیا هم مهم است!

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.