وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

گزارش روز – ثبت غیرقانونی قراردادهای سپیدرود گیلان: یک تخلف سازمان یافته!

آی اسپورت

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرود – در فاصله یک هفته مانده به آغاز لیگ هجدهم وضعیت فوتبال در مهمترین شهر شمالی ایران وخیم است و هرج و مرج و بی قانونی بیداد می کند.

حالا مضحکه وجود دو تیم همنام و شبیه به هم با داشتن تنها یک سهمیه شرکت در لیگ برتر البته! در شهری که مردمانش مدعی به فرهنگ و تمدنی پیشرو هستند، سوژه نخست فوتبالی ها شده است و تصمیمات اشتباه و سریالی مسئولان ورزش و فوتبال هر روز وسعت بیشتری هم می گیرد.

آغاز تخلف با فروش مال غیر

داستان از آنجایی آغاز شد که مدیر ورزش و جوانان گیلان در یک تصمیم پراشتباه از لحاظ حقوقی جواد تن زاده مالک باشگاه سپیدرود را در حالی که پروانه مالکیت و فروش نامه دایمی برایش صادر کرده بودند به دلیل عدم پرداخت بخشی از بدهی های سپیدرود از مالکیت ساقط کرد و مالکیت باشگاه را به میرشهاب مومنی نایب رییس هیات فوتبال و مالک پیشین سپیدرود، باز گرداند.

این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که در هیچ یک از بندهای قرارداد تن زاده شرط فسخ پیش بینی نشده بود و مدیریت ورزش و فوتبال گیلان به جای پاسخگویی بروز چنین فاجعه ای در قرارداد سعی کرد با فرافکنی و فرار به جلو توپ را به زمین هوادار و بازیکن و مربی بیندازد تا آنها را در مقابل مالک قرار دهد.

به هر روی خانوم بخشی، رای داوری را بدون رعایت اصول، اداب، قوانین و الزامات پیش بینی شده قوانین دادرسی کشور در ارتباط با داوری صادر می کند و در کمترین زمان ممکن امتیاز باشگاهی که مالک دارد را به محمد نوین می فروشند و پروانه فعالیت به نام سپیدرود گیلان برای وی صادر می کند و حتی از حکم صریح و قاطع و غیر قابل اعتراض شعبه ششم دادگاه حقوقی رشت مبنی بر توقف و منع اجرای رای داوری استنکاف می کند و باشگاه مجعول سپیدرود گیلان را به عنوان نماینده فوتبال گیلان در لیگ برتر معرفی می نماید!

مانعی به نام عدم ثبت سپیدرود گیلان

نخستین مشکل از آنجایی آغاز می شود که مسئولان سازمان لیگ صراحتا اعلام می کنند که تیمی به نام سپیدرود گیلان را به رسمیت نمی شناسند و تیمی که حق استفاده از سهمیه لیگ برتری را دارد “سپیدرود رشت” است و حتی فتاحی اشاره ای به جریمه ۷۰ هزار دلاری فدراسیون فوتبال ایران توسط ای اف سی می کند که پیشتر به دلیل تغییر نام یک تیم به وقوع پیوسته بود.

از طرفی پروانه مالکیت سپیدرود رشت به نام تن زاده صادر شده بود و وی با ثبت رسمی “باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت” در اداره ثبت شرکت های گیلان شانس ثبت این نام را از مدیریت ورزش می گیرد و به همین دلیل دوستان تنها چاره کار را در جعل نام و سند و مهر می بینند.

به همین راحتی با ساخت یک مهر و استفاده از نامی که حق بهره برداری از آن را نداشتند آقایان شروع به انعقاد قرارداد با بازیکنان می کنند و در قراردادی که با بازیکنان منعقد شده، آمده است:

” این  قرارداد بین باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت به شماره پروانه (خالی است) شماره تلفن (خالی است) آدرس (خالی است) به نمایندگی اقای محمدرضا توسلی مدیرعامل “

مرور تخلفات

الف: پروانه باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت به شماره ۱۷۵۳۳/۱۷/۲۲۰ مورخ ۷/۱۰/۹۶ به نام جواد تن زاده صادر شده است و تاکنون حکم دادگاه بدوی و تجدید نظر مبنی بر تایید رای داوری اداره کل ورزش و جوانان صادر نشده است. بنابر این بدیهی است جواد تن زاده مالک و صاحب امتیاز قانونی باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت است و اداره کل ورزش و هیئت فوتبال در شرایطی نیستند که به نمایندگی از دستگاه قضایی خلع ید وی را صادر کنند .

ب: نام باشگاهی که پروانه  آن از سوی اداره کل ورزش برای  محمد نوین به تاریخ ۹ /۴/۹۷، صادر شده سپیدرود گیلان است .

پ: قرارداد بازیکنان و کادرفنی که می بایست در فدراسیون فوتبال ثبت می شد به نام سپیدرود گیلان می بود نه سپیدرود رشت که البته چنین باشگاهی صاحب امتیاز حضور در لیگ برتر نبود.

ت: امضاهایی که از طرف باشگاه زده شده توسط شخصی به نام محمدرضا توسلی انجام شده که حتی بر فرض قبول پروانه مالکیت سپیدرود گیلان حق عقد قرارداد و امضا را نداشته است، چرا که در پروانه مالکیت محمد نوین هم موسس و هم مدیر عنوان شده و مدیرعامل در صورتی می تواند زیر برگه های رسمی قرارداد را امضا کند که در پروانه مالکیت نامش درج شده و به همین دلیل این قراردادها از اساس فاقد اعتبار است و بازیکنان و کادرفنی همین امروز هم الزامی به پایبندی به آن می توانند نداشته باشند!

اگر آقای نوین مدعی شود که امتیاز باشگاه فرهنگی ورزشی سپیدرود رشت را از آقای میرشهاب مومنی نایب رییس هیئت فوتبال خریداری کرده است باید بداند مال غیر را خریده است و هم خریدار و هم فروشنده به یک اندازه مجرم هستند وهمه ی این موارد در حالی اتفاق افتاد که مدیریت فوتبال گیلان از آنها باخبر بوده و با علم بر همه ی آنها اجازه می دهد که قراردادهای داخلی منعقد شده در دفتر هیات فوتبال ثبت شود تا برای مرحله بعد به سازمان لیگ ارسال گردد.

ثبت غیرقانونی در دفتر هیات فوتبال گیلان

تاریخی که قرارداد بازیکنان در دفتر هیات فوتبال گیلان ثبت شده ۱۱ تیرماه است و یعنی درست ۲ روز پس از اعلام رسمی دستور موقت دادگاه شعبه ششم که در تاریخ ۹ تیرماه دستور موقت عدم اجرای رای داور ابلاغ شده است و اگر فرض دلیل همکاری الماسخاله با تیم نوین را نامه مریم بخشی در جهت اعلام رسمیت آن تیم بدانین که در تاریخ ۱۶ تیرماه صادر شده است، باید از رییس هیات فوتبال گیلان سوال شود که این گپ یک هفته ای ابلاغ رسمی دستور موقت تا نامه سرپیچی مدیرکل ورزش و جوانان گیلان را چگونه توجیح می کند!؟

در یک جمله اگر خلاصه کنیم: قاضی ۹ تیر مالک را همچنان تن زاده اعلام کرده اما هیات فوتبال در روزهای ۱۱ و ۱۴ و ۱۶ و… تیرماه به ثبت قرارداد تیم نوین اقدام کرده، آن هم با نام سپیدرود رشت!

ادامه تخلف در سازمان لیگ

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ که از چند ماه گذشته در جریان اتفاقات باشگاه سپیدرود هستند و مکاتبات و مستندات به آنان منعکس شده است، بدون توجه به جعل نام سپیدرود و عدم امضای مالک قانونی این تیم (تن زاده) زیر قراردادها اقدام به ثبت اولیه آنها در سیستم سازمان لیگ کردند و سپس کارت بازی تعدادی از بازیکنان را نیز صادر نمودند.

تخلفی که به جز آنچه که پیشتر گفته شد، یک خطای دیگر هم به آن افزوده شد و آن هم ثبت و صدور بازیکن و مربی جدید الورود برای تیمی که به دلیل بدهی و شکایت حق صدور کارت برای تازه واردین را نداشت و تشت رسوایی زمانی به زمین افتاد که سایر تیم های بدهکار به این مورد اعتراض کردند.

وقتی پیگر دلیل این اتفاق می شویم در می یابیم که از ابتدا قرار نبود صدور این کارت ها که توسط یکی دو کارمند و به صورت مخفیانه انجام شد، رسانه ای شود و وقتی بازیکنان سپیدرود رشت (تحت مالکیت تن زاده) ظهر پنجشنبه برای ثبت اولیه قرارداد به هیات فوتبال گیلان می روند و با عدم همکاری ریاست هیات مواجه می شوند، تصویر کارت های بازیکنان توسط یک صفحه ی هواداری و احتمالا به قصد ناامید کردن بازیکنان سپیدرود رشت از ثبت قراردادها منتشر می شود و بعد از آن در یک خبرگزاری رسمی هم انتشار می یابد.

بعد از آن بود که وثوق احمدی رییس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در بخش خبرورزشی پنجشنبه شبکه سه سیما اعلام می کند که ثبت قرارداد و صدور کارت بازی باشگاه سپیدرود به دلیل دعوای مالکیتی و بدهی مالی غیر قانونی است و هیچ کارتی صادر نشده است!

هرچند که همچنان این پرسش باقی می ماند که آیا مدیران سازمان لیگ و فدراسیون وظیفه نداشتند که در خصوص آن چه در حال وقوع بود، حساسیت و دقت های لازم را اعمال می کردند؟ آیا فدراسیون فوتبال آن قدر بی در و پیکر است که قرارداد بازیکنان سپیدرود گیلان که وجود خارجی ندارد را به نام سپیدرود رشت ثبت کنند و برایشان کارت صادر شود؟

سر ریسمان

عصر روز پنج شنبه یکی از خبرنگاران از تهران با خانم بخشی مدیر تازه کار ورزش گیلان تماس می گیرد و از وی می پرسد که مالک قانونی باشگاه سپیدرود رشت تن زاده است، پروانه ای که برای نوین صادر شده سپیدرود گیلان است و از طرفی قرارداد بازیکنان به نام سپیدرود رشت ثبت شده است شما این موضوع را چگونه توجیه می کنید؟

ایشان می گوید: “من اطلاعات حقوقی ندارم و یک تیم حقوقی در این باره تصمیم می گیرد! شنبه حکم دادگاه را می گیریم و عنوان سپیدرود گیلان را به سپیدرود رشت تغییر می دهیم (فایل صوتی ایشان موجود است) “

این پاسخ مدیرتازه کار ورزش که از کمترین اطلاعات حقوقی برخوردار است نشان می دهد که ایشان تا چه حد از وظایف قانونی خود بی اطلاع است. چند شنبه ای که بارها از رییس و نایب رییس هیات فوتبال و مدیران تیم نوین در رسانه ها اعلام شده و هنوز نه دستور موقت دادگاه تغییر کرده و نه رای تازه ای صادر شده است.

خانوم مدیر نمی داند که بر فرض هم حکم دادگاه بدوی علیه و یا به نفع تن زاده صادر شود مادامی که در دادگاه تجدید نظر تایید نشود قابلیت اجرا ندارد؟ واقعا چه کسی به این خانم مدیر القا کرده است که حتما حکم دادگاه شنبه صادر می شود و حتما حکم صادره به نفع نایب رییس هیئت فوتبال است و حتما هم قابلیت اجرا دارد!؟  آیا وی متوجه اتهامات خود است که جنبه کیفری دارد؟

پایان همچنان باز است!

پایان ماجرای سپیدرود به مانند فیلم های اصغر فرهادی همچنان باز است و در فاصله کمتر از ۱۴۰ ساعت تا نخستین بازی این تیم در لیگ برتر به دلیل سو مدیریت ها و تخلفات وحشتناک مسئولان ورزش و فوتبال گیلان سرنوشت قدیمی ترین تیم گیلک ها در هاله ای از ابهام قرار دارد. تیمی دو شقه شده، با منابع مالی نامعلوم، روحیه ی شکننده بازیکنان در هر دو اردو و استقرار مدیریت ملوک الطوایفی و هرج و مرج در باشگاه! این هدیه بیمارترین مدیریت ورزش و فوتبال ایران به مردم گیلان زمین است. مدیریتی که بزرگترین شاهکار بی بدیلش ثبت رکورد ۹ مالک در عرض کمتر از ۵ سال برای سپیدرود است!

این کامنت یک هوادار قدیمی و دو آتشه سپیدرود در زیر یک یادداشت، اوج فاجعه را در یک جمله بیان می کند:

” کاش همچنان در لیگ دسته دوم مانده بودیم و شاهد نابودی و تجزیه و تغییر نام عشق بی پایان مان نمی شدیم! “

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه ارسال شده است

  • وحید گفت:

    انصافا این سوال را پاسخ صادقانه دهید
    با فرض اینکه حق با تن زاده است با این تیم و تدارک ضعیف می توان در لیگ برتر شرکت کرد؟؟؟؟؟

  • مسلم اكبري گورنداني گفت:

    درود بر شما.ممنون و متشکرم از متن اموزنده شما.راستش را بخواهید خیلی از فوتبال دوستان از موارد متن بالا اطلاع نداشتند. معیار درستی و نادرستی مالکیت تیم سپید رود، اعمال قانون می باشد و لاغیر.اینجانب به عنوان دوست دار ورزش فوتبال و به عنوان یک شهروند میخواهم بدانم که خانم بخشی بر اساس کدام ویژگی مدیر کل شده اند؟چرا تصمیمات متزلزل می گیرند.حقیر به نوبه خود از انتصاب ایشان بسیار خوشحال شدم که سکان ورزش استان به دست یک خانم محترم سپرده شده است.و امید وار بودم که مهر باطلی به ضعیفه بودن خانمها زده شود. ولی متاسفانه ایشان بسیار ضعیف حاضر شده اند.و در سطح کشور مورد تمسخر قرار گرفته ایم.

  • مسلم اكبري گورنداني گفت:

    درود.جناب اقای راد. سئوال شما درست و صادقانه است ولی جوابش به آقای تن زاده و نظر محمدی مربوط نمی شود.جواب سئوال شما را باید متولیان ورزش استان:خانم بخشی و الماسخاله و نهایتاً فدراسیون فوتبال) بدهند.که این دوستان فرصت یارگیری و بدنسازی را از تیم سفید رود گرفته اند.

  • ناشناس گفت:

    درود.جناب اقای راد. سئوال شما درست و صادقانه است ولی جوابش به آقای تن زاده و نظر محمدی مربوط نمی شود.جواب سئوال شما را باید متولیان ورزش استان:خانم بخشی و الماسخاله و نهایتاً فدراسیون فوتبال) بدهند.که این دوستان فرصت یارگیری و بدنسازی را از تیم سفید رود گرفته اند.

  • نبی زاده گفت:

    آقای وحید من حاضرم تیم دست آقای تن زاده بیفته و بدون حتی یک امتیاز به لیگ یک بریم تا دست آقای نوین (یزدی) باشه و توی لیگ برتر باشیم
    می دونی چرا؟
    چون اینطوری خیالم راحته که سپیدرود باقی مونده
    ولی اگر دست نوین بیفته چند وقت دیگه تیم کلا از بین می ره و دیگه نام نشانی از سپیدرود نمی مونه

    سپیدرود بخشکد ماهی ها می میرند

  • نبی زاده گفت:

    فکر می کنم در تاریخ ورزش ایران افتضاحی به بزرگی مدیریتی خانم بخشی وجود نداشته باشه …
    از این به بعد هم بعید می دونم به وجود بیاد

  • مسلم اكبري گورنداني گفت:

    درود.هرچند که رای صادره تا 20 روز قابل اعتراض هست .ولی دکتر تن زاده وجناب نظر محمدی و بازیکنانش، محبوب هواداران خواهند ماند.این رای موفقیتی برای خانم بخشی و الماسخاله و مومنی نیست.بودن نوین و عزیزی،هیچ افتخاری برای تیم سفید رود و هوادارنش نیست!!مدیریت خانم بخشی در اذهان باقی خواهد ماند.گذشت زمان همه مسایل را روشن خواهد کرد

  • راد گفت:

    قرار بود چک تضمینی به عنوان گرو از نوین بگیرید ایا توانستید نوین را به انجام این کار مجاب کنید؟؟!! اگر توانستید شاید قدری به صداقت شما اعتماد کنیم !!ولی اگر تضمینی از توین نگرفتید پس معللوم است میخواستید تن زاده نباشد!!!
    در حالیکه اگر به تن زاده مهلت میدادید ، او مدیریت قابلی داشت .تیم را حفظ کرد .هزینه اردو ها و ایاب و ذهاب و غیره را پرداخت کرد و تیم را به ثبات رساند و در این بین شما باید قدر شناس همان 4 میلیارد هزینه ایشان در بدترین شرائط ممکن میشدید!!اما وقتی همه چیز از پل گذشت به فکر جایگزین افتادید !!! حال فکر میکنید این اقا بهتر است ؟؟!! در اینده معلوم خواهد شد!!! از اینکه برخی هواداران نیز موج سواری داده شده اند در اینده متوجه برخی نیت های منفی خواهند شد !!! الان برندگان ذوق میکنند !!!!ولی انها بدانند مکرو مکراله و اله خیر الماکرین ( مکر کنید که خداوند بالاترین مکاران است) یعنی حیله ها را به موقع به خود حیله گر برمیگرداند!!
    الا ایهال ما براین باوریم با این گونه انتقال ها هر چند نسبت به قبل حقوقی تر انجام گرفته باشد ولی وقتی منابع پایدار نباشد نهایت گریبان متولیان فوتبال استان را خواهد گرفت

  • مرافن گفت:

    جناب اقای تن زاده خواهشا ازطریق فیفا اقد ام کن!!یک بلایی سر اینا بیار که فقط نیاز به بخشش تو داشته باشند! روزی سه بار بیان دم در خانه ت! بعد شرط بذار الماس خاله باید اخراج بشه! همه پولایی که خرج کردی دو برابرش رو بگیر! تا دیگه این هییت کذایی غیر مردمی و الماس خاله از این غلطانکنن! یاعلی بگو

  • Sia گفت:

    درود:سىاست اىشپى تىکاى مىرزاقشمشم خدااوروز ناوره امى سفىدرود خوشکه به امى دىل خونه به اونه پراب بدىنىم اون خروشان بدىنىم اون درون سد نىدىنم خوطالبانه ازهم جدابکونه