وبسایت باشگاه سپیدرود رشت

پرونده ویژه سقوط سپیدرود (۴۹)/ مسئولیت سقوط فوتبال گیلان با کیست؟

وب سایت فرهنگی ورزشی سپیدرودسپیدرود نه در ۲۶ اردی بهشت که از مدت ها پیش از آغاز فصل سقوط کرده بود. از همان زمان که هیات فوتبال و اداره و کل ورزش و سیاسیون شهر برای رسیدن به نان و نوایی بیشتر جنگ حیدری نعمتی راه انداختند و عزیز دردانه رشتی ها را به گروگان گرفتند و بلایی بر سر این تیم آوردند که امروز به جز آه و افسوس و حسرت کار دیگری از دست مان بر نیاید به جز آنکه بگوییم ما خیلی وقت پیش هشدار داده بودیم و گوش شنوایی نبود!

این یادداشت به قلم علی رضا رمضانی در تاریخ ۳۱ اردی بهشت ماه ۹۷ پس از وقوع فاجعه سقوط، در سایت سپیدرود منتشر شده بود که بار دیگر شما را به خواندن ان دعوت می کنیم:

مسئولیت سقوط فوتبال گیلان با کیست؟

دو سال پیش که سپیدرود به لیگ برتر صعود کرده بود از مدیرکل وقت ورزش و جوانان و رئیس هیات فوتبال گرفته تا نمایندگان مجلس و شهردار و… به داخل زمین ریختند و با انجام مصاحبه‌های مختلف و گرفتن عکس های یادگاری سعی کردند خود را ناجی سپیدرود معرفی کنند و این موفقیت را در کارنامه خود ثبت کنند اما امروز که سپیدرود پس از گذشت دو سال بحرانی در لیگ برتر به تلخ‌ترین شکل به لیگ یک سقوط کرد این مسئولان کجایند؟

سپیدرود؛ یک فصل با چهار مالک

تیم ریشه‌دار و پرطرفدار سپیدرود رشت با سرمربی‌گری «علی کریمی» توانست با وجود تمام مشکلات در لیگ برتر ۹۷-۹۶ تنها سهمیه استان گیلان را حفظ کند. اما پس از به پایان رسیدن لیگ سال گذشته سپیدرودی‌ها با مشکلات جدید و عجیبی روبرو شدند؛ این تیم که همواره همچون گوشت قربانی در دست مالکان مختلف چرخیده بود این‌بار اتفاقی نادر و شاید بی‌سابقه را در جهان تجربه کرد و دومالکی شد.

پس از پایان لیگ سال گذشته «جواد تن‌زاده» مالک باشگاه سپیدرود با علی کریمی برای ادامه همکاری به توافق نرسید و هدایت تیم خود را به «نادر دست‌نشان» سپرد؛ از سوی دیگر علی کریمی در اعتراض به عدم تسویه حساب باشگاه با خود، این تصمیم را نپذیرفت و شخصا تمرینات سپیدرود را آغاز کرد. داستان عجیبی بود دو تیم با نام سپیدرود همزمان تمرین می‌کردند و مشخص نبود کدام تیم در لیگ برتر شرکت خواهد کرد.

تیم علی کریمی حمایت هواداران را با خود داشت و تیم دست‌نشان با استقبال رشتی‌ها مواجه نبود و تمرینات این تیم با شعارهای تند هواداران همراه می‌شد تا جایی که تن‌زاده چاره‌ای جز تسویه حساب با کریمی ندید و پس از توافق با وی ادامه فعالیت این تیم را با هدایت دست‌نشان اعلام کرد. که البته دست‌نشان نیز پس از کم‌مهری هواداران عطای کار در رشت را به لقایش بخشید و جای خود را به «علی نظرمحمدی» داد.

طولی نکشید که هیات فوتبال گیلان با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان استان با ادعای اینکه مالک سپیدرود به تعهدات خود عمل نکرده است مالکیت تیم سپیدرود رشت را از تن‌زاده پس گرفت و به «محمد نوین» سپرد. مالک جدید نیز «خداداد عزیزی» را سرمربی جدید سپیدرود رشت اعلام کرد.

از طرفی تن‌زاده زیر بار این تغییر نرفت و با پیگیری‌های حقوقی بر مالکیت خود اصرار ورزید و با حمایت از نظرمحمدی تیمداری را ادامه داد اما هیات فوتبال گیلان زیربار ثبت قرارداد بازیکن‌های تیم تن‌زاده نرفت و از تیم محمد نوین حمایت کرد.

دادگاه به حقانیت تن‌زاده رای داد اما اداره‌کل ورزش و جوانان گیلان با عدم تمکین از رای دادگستری رشت در اقدامی عجیب قانون را دور زد و با تاسیس باشگاه «سپیدرود گیلان» حضور تیم نوین را در لیگ برتر هموار ساخت. اینگونه شد که سپیدرود رشت با مالکیت محمد نوین و هدایت خداداد عزیزی پای به رقابت‌های سخت و نفس‌گیر لیگ برتر فوتبال کشور گذاشت.

از آن روزها تنها جنگ و جدل مدیریتی، صدور بیانیه‌های مختلف، دخالت سیاسیون، عدم درایت مدیرکل ورزش و جوانان و ناکارآمدی رئیس هیات فوتبال گیلان و ده‌ها اتفاق ناخوشایند دیگر را که اعتبار و آبروی فوتبال گیلان را در کشور خدشه‌دار کرده بود در خاطر دوستداران فوتبال شهر رشت به جای مانده است.

با آغاز لیگ نگرانی‌های هواداران دوچندان شد زیرا نتایج سپیدرود در شان این تیم نبود و شکست‌ها زیادی برای این تیم رقم خورد مخصوصا شکست سنگین سپیدرود در برابر سپاهان در رشت که با اعتراض شدید هزاران هوادار حاضر در استادیوم مواجه شد و هواداران متعصب این تیم با شعارهای تند خواستار جدایی عزیزی شدند و فریاد «علی کریمی برگرد به تیمت» سردادند.

با ادامه نارضایتی‌ها خداداد عزیزی اخراج شد و علی کریمی به رشت برگشت. این‌بار هم مالکیت و هم سرمربیگری سپیدرود رشت به کریمی سپرده شد. با بازگشت جادوگر محبوب رشتی‌ها، روحیه تیم نیز برگشت و سپیدرود در چند بازی پشت سر هم نتایج خوبی گرفت اما رفته‌رفته باز هم تیم ضعیف شد و با شکست سنگین در مقابل استقلال تهران آن‌هم در رشت و در ورزشگاه خانگی خود، نیم‌فصل را به پایان رساند.

تعطیلی ۵۰ روزه لیگ برتر در نیم‌فصل به دلیل مسابقات جام ملت‌های آسیا، فرصت خوبی بود تا با جذب بازیکنان خوب و ایده‌آل، شاهد سپیدرودی قوی‌تری در نیم‌فصل دوم لیگ باشیم که متاسفانه اینگونه نشد و سپیدرود بازهم ضعیف نتیجه گرفت و نگرانی‌ها بیشتر و بیشتر و سپیدرود رشت به سقوط نزدیک و نزدیک‌تر ‌شد تا اینکه در اقدامی عجیب دوباره علی کریمی از سمت خود استعفا داد و رفت.

گفته شد که مالکیت سپیدرود رشت به صورت موقت از علی کریمی به «کیومرث بیات» واگذار شده است. سپیدرود چند بازی با سرمربیگری «سهیل حق‌شناس» به کار خود ادامه داد تا اینکه خبر رسید نادر دست‌نشان که قبل از شروع لیگ برتر به عنوان سرمربی سپیدرود انتخاب شده و به خاطر برخی حواشی این تیم را ترک کرده بود بار دیگر سرمربی سپیدرود ‌شد.

دست‌نشان چند بازی خوب نتیجه گرفت مخصوصا در بازی‌های خارج از خانه اما نتایج دیدارهای خانگی رضایت‌بخش نبود. کم‌کم هواداران رشتی خود را برای پذیرش واقعیت تلخ سقوط سپیدرود به لیگ یک آماده می‌کردند که سپیدرود با برد پرگل و البته پر حرف و حدیث خود در مقابل تراکتور، هواداران را به بقا سپیدرود در لیگ برتر امیدوار کرد اما امیدها با شکست مقابل فولاد و نساجی در خانه و مساوی در بازی مرگ و زندگی با نفت مسجد سلیمان به ناامیدی تبدیل شد و کورسوی امید پیروزی در برابر استقلال آن‌هم در تهران به تاریکی سقوط تبدیل گشت. سپیدرود تیم محبوب شهر رشت علی‌رغم حمایت هواداران با تعصب و محبوب خود با پایانی تلخ به لیگ یک سقوط کرد.

ملوان؛ ناکام از فرهاد تا آقا ممی!

تیم پرافتخار ملوان بندرانزلی رقابت‌های لیگ دسته اول را با سرمربی‌گری «فرهاد پورغلامی» آغاز کرد اما نتایج ضعیف این تیم و کسب چهار امتیاز از هشت بازی اول سبب شد تا خیلی زود سرمربی این تیم جای خود را به «محمد احمدزاده» دهد.

کسر شش امتیاز از این تیم به دلیل عدم تسویه حساب با بازیکن خارجی و عدم حمایت مسئولان از این تیم مردمی و ریشه‌دار، حال بد ملوانی‌ها را بدتر کرد. تلاش احمدزاده و اضافه شدن «مازیار زارع» به کادر فنی تیم، روحیه تیم ملوان را در نیم‌فصل دوم بالا برد تا پس از مدت‌ها از ته جدول جدا شود و به رده‌های میانی نزدیک گردد و با غیرت و تعصب مثال‌زدنی بازیکنان و هواداران انزلی‌چی با همه کم‌مهری‌های مسئولان در لیگ یک حفظ شود.

اگر مسئولان بندرانزلی فکری برای رفع مشکلات ملوان نکنند روزهای خوشی در انتظار ملوانان نخواهد بود و هواداران وفادار این تیم، تنها باید به مرور خاطرات خوش گذشته خود اکتفا کنند و روزگار بگذرانند.

دامااااااااااش؛ ابر طوفانی، مغضوب داوری

داماش دیگر تیم ریشه‌دار و دوست‌داشتنی استان گیلان رقابت‌های لیگ دو را با سرمربی‌گری «سیامک فراهانی» خیلی خوب آغاز کرد و با بردهای پرگل خود امیدها را در دل هواداران محبوب و با تعصب خود برای صعود به لیگ یک بیشتر کرد. داماش با بازی‌های درخشان خود چشم‌های زیادی را به سمت خود خیره کرد و در جام حذفی نیز خوش درخشید، تیم‌های زیادی را حذف کرد و با برد در برابر سایپا تیم خوب «علی دایی» به فینال جام‌حذفی صعود کرد و دل هواداران با تعصب خود را شاد نمود.

داماش گیلان انقدر عالی ظاهر شد که همه درباره این تیم پرطرفدار رشتی حرف می‌زدند. داماش در نیم فصل اول عالی بود و نتایج قابل قبولی گرفت و با شروع نیم فصل دوم نیز خوش درخشید اما رفته‌رفته با لغزش در چند بازی و بردهای پیاپی تیم رقیب خود «خوشه طلایی» از صدر جدول فاصله گرفت اما در ادامه با انجام بازی‌های خوب بهتر شد؛ متاسفانه خوشه طلایی با داوری‌های مشکوک در این گروه اول شد و مستقیم به لیگ یک صعود کرد و داماش برای رقابت با نیروی زمینی به پلی‌آف رفت.

داماش در دیدار رفت در تهران با حضور هواداران باتعصب و پرشور خود به نتیجه خوب تساوی بدون گل رسید و با امیدی بیشتر به خانه برگشت و مهیای دیدار برگشت شد. هواداران رشتی در دیدار برگشت مثل همیشه سنگ تمام گذاشتند و داماش نیز جنگنده ظاهر شد اما اشتباهات مشکوک داوری بلای جان داماشی‌ها شد و در روزی که همه چیز آماده برپایی جشن صعود بود تیم داماش از صعود به لیگ یک بازماند.

چوکای تالش و شهرداری فومن؛ تنها و خسته در میدان

تیم‌های چوکای تالش و شهرداری فومن نیز از دیگر تیم‌های محبوب و پرطرفدار گیلان هستند که روزهای خوبی را در سال فوتبالی خود پشت‌سر نگذاشتند و برای حضور موفق در لیگ آینده نیاز به حمایت مسئولان دارند.

فوتبال گیلان؛ سقوط و بحران

یک سال سخت دیگر بر فوتبال استان گیلان گذشت. سپیدرود رشت تنها سهمیه فوتبال گیلان در لیگ برتر را از دست داد و به لیگ یک سقوط کرد. ملوان از سقوط به لیگ برتر بازماند و هوادارانش باید از عدم سقوط به لیگ دو خوشحال باشند. داماش علی‌رغم همه تلاش‌ها نتوانست به لیگ یک صعود کند. چوکای تالش و شهرداری فومن هم موفق ظاهر نشدند.

حال وقت آن رسیده است که اداره‌کل ورزش و جوانان استان و هیات فوتبال گیلان نسبت به عملکرد ضعیف خود پاسخگو باشند و اگر دفاعی از کارنامه ضعیف خود در مدیریت فوتبال گیلان دارند ارائه دهند. دو سال پیش که سپیدرود به لیگ برتر صعود کرده بود از مدیرکل وقت ورزش و جوانان و رئیس هیات فوتبال گرفته تا نمایندگان مجلس و شهردار و… به داخل زمین ریختند و با انجام مصاحبه‌های مختلف و گرفتن عکس‌های یادگاری سعی کردند خود را ناجی سپیدرود معرفی کنند و این موفقیت را در کارنامه خود ثبت کنند اما امروز که سپیدرود پس از گذشت دو سال بحرانی در لیگ برتر به تلخ‌ترین شکل به لیگ یک سقوط کرد این مسئولان کجایند؟ چرا کسی مصاحبه نمی‌کند؟ چرا هیچ مسئولی مسئولیت این فاجعه را نمی‌پذیرد؟ چرا امروز سپیدرود رشت اینقدر تنها است؟

سپیدرود رشت، ملوان بندرانزلی، داماش گیلان، چوکای تالش و شهرداری فومن  تیم‌های پرافتخار، ریشه‌دار و محبوب گیلان هستند که هرکدام از حمایت پرشور هواداران خود بهره‌مند هستند.

این تیم‌ها گنجینه فوتبال گیلان محسوب می‌شوند؛ چرا هیچ‌کس مسئولیت مراقبت از این گنجینه را برعهده ندارد؟ چرا هیچ‌کس پاسخگوی عملکرد خود نیست؟ چرا هیچ‌کس به فریاد فوتبال گیلان نمی‌رسد؟

خدایا! خودت به فریاد فوتبال گیلان برس؛ اینجا هیچ مسئولی پاسخگو نیست…

اخبار مرتبط با خبر بالا را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.